közúti ellenőrzések
Összesen 1 találat
AETR - francia mozaikszó, a következő kifejezés rövidítése: Accord Européen sur les Transports Routiers.
Jelentése: A nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás.
Rövid történeti áttekintés
A tachográf használatának, illetve a járművezetők vezetési és pihenőidejének szabályozása nem új keletű dolog. Már az 1960-as években egyes nyugat-európai országok szabályozni kívánták az utazószemélyzet – azaz a tehergépjármű vezetők és autóbusz vezetők – munkaidejét.
A szabályozás eredeti célja a gépjárművezetők védelme, a közlekedés biztonságának javítása, a versenyegyenlőség biztosítása volt. (Még ma is ez a cél.) Ezért aztán 1970. július 1-jén, Genfben (Geneva) megszületett az AETR egyezmény, melyhez azután az elkövetkező években folyamatosan csatlakoztak az egyes államok. Magyarország a 2001. évben csatlakozott az egyezményhez.
1985-ben megszületett a 3820-as és a 3821-es számú EGK rendelet. Az Európai Unió ezen két rendelettel beemelte jogrendjébe az AETR megállapodást.
Ezt a 2001. évi IX. törvény tartalmazza, azaz "hirdeti ki". Eme megállapodás tartalmazza a vezetési és pihenőidőkre, stb. vonatkozó eredeti szabályozást.
A 3820-as jogszabályt váltotta részben ki – de vigyázat: csak részben, mivel az eredeti megállapodás bizonyos feltételek esetén továbbra is érvényben van! – a 2007. április 11-től hatályos 561/2006/EK rendelet, ami bizonyos mértékben szigorította az AETR-egyezményt (pl. a 45 perc három részre osztása megszűnt, sőt, TILOS), bizonyos mértékben enyhítette azt (csökkentett napi pihenőidőt már nem kell visszapótolni).
Ehhez a rendelethez igazodik a jelenlegi 27 EU-s tagállam, továbbá az EGT-hez tartozó Izland, Lihctenstein és Norvégia.
Lényeges, hogy az 561/2006/EK rendelet és az eredeti AETR egyezmény „komfortosítása”, összehangolása, egyesítése a 2010. év végétől megtörtént, bár némi eltérések még mindig adódnak a kétféle szabályozás között.
Az AETR szabályozással, illetve az 561/2006/EK rendelettel, mint jogszabállyal az a baj, hogy agyonszabályoz egy területet, nehezen érthető, nehezen adoptálható bizonyos területekre, és sokszor "lehetetlen" betartani őket. Pedig a neked E SZERINT KELL működnöd, akármelyik területét is műveld a fuvarozásnak, szállításnak.