Augusztusól kötelező az okos tachográf!!!

Augusztustól kötelező a legújabb digitális tachográf használata

 

Augusztusól kötelező az okos tachográf!

Augusztusól kötelező az okos tachográf!

A Mobilitási Csomag értelmében 2023. augusztus 21-től az újonnan forgalomba helyezett ÁRUSZÁLLÍTÁST végző járműveken (teherautókon, kamionokban, 3,5 tonnánál nagyobb járműveken) már csak a legújabb fejlesztésű, második generációs digitális tachográfok működhetnek.

FIGYELEM!!! A személyszállítás terülét (értsd: BUSZOK) továbbra SEM ÉRINTI a Mobilitási Csomag! Ott tehát NE keresd ezeket a változásokat, mint ahogy ne keresd a határátlépési országkódok használatát se, stb. Hiszen az ÖSSZES, a Mobilitási Csomagban felsorolt szabály KIZÁRÓLAG az ÁRUSZÁLLÍTÁST érinti (legalábbis egyelőre biztosan).

 


 

Mit tud ez az „okos” tachográf?

A Mobilitási Csomagra vonatkozó jogszabályok az alábbi linkeken tölthetők le:

  1. Mobilitási Csomag rendelet 1 (az összes változás 90%-a)
  2. Mobilitási Csomag rendelet 2 (kabotázs változás)
Mit tud ez az „okos” tachográf?

Mit tud ez az „okos” tachográf?

Mivel sokat írtam már a Mobilitási Csomagról, sőt, konferencán is részletesen átvettük ezt, így ezt most NEM teszem meg újra. Szó van benne arról, hogy mikor kell lecserélni a korongos tachográfokat kártyásra, illetve, hogy a kártyásakat új generációs menetíróra, valamint, hogy mikortól szerelik fel a járműveket már az új generációs tachográfokkal.

Az okos tachográfokról legelőször a 165/2014-es EU rendeletben olvashattál, ott egy külön fejezet foglalkozik ezzel. Ez volt tehát kvázi a „felvezetése” ennek. Természetesen nem titkolt célja volt az új technológia létrejöttének és bevezetésének a visszaélések kiküszöbölése. Hogy ez mennyire működőképes, mennyire visszatartó és mit jelent ez valóságban, ezt ítélje meg mindenki saját maga.

Az okos tachográf megjelenésének elsődleges célja tehát ez:

 

  • a kötelezően előírt vezetési- és pihenőidők betartatása,
  • a tachográf készülék manipulálásának ellehetetlenítése, valamint
  • célzott ellenőrzések megvalósítása (távolról leolvasva ezeket az eszközöket).

Az okos tachográfok célja továbbá a munkáltatók és a sofőrök feladatainak elősegítése mellett az, hogy lerövidítse az adminisztrációval töltött időt, egyszerűsítse a folyamatokat, továbbá, az ellenőrök munkáját is nagyban megkönnyíti, hiszen az eszköz a globális helymeghatározó rendszerrel (GPS) való összeköttetése révén minden szabálytalanság sokkal könnyebben kiszűrhető, bármely országban.


Tehát, lényegében AZONNAL megállapítható az, hogy a gépkocsivezető betartotta-e a vonatkozó előírásokat vagy sem.

Továbbá, ezen második generációs menetírókkal már elvileg a határátlépés, az indulás és érkezés helyadatai, valamint a jármű pozíciójának automatikus rögzítése is lehetséges a kötelezően előírt óraszámnak megfelelően. (Az más kérdés, hogy pontosan MIT is rögzít ez az okos kütyü! Mert ha csak a GPS-koordinátákat, NEM pedig az ország kódját, ami elég valószínű, akkor elvileg az NEM felel meg a jogszabályi előírásnak, mivel a jogszabály ORSZÁGKÓD MEGJELÖLÉST ír elő kötelezően induláskor, érkezéskor és a határok átlépésekor, nem pedig GPS-helyadatokat. Javaslom, hogy mindenki ellenőrizze ezt, mielőtt esetleg valami bírságot kap érte!)

És akkor említsük még meg azt, hogy a gyártó szerint ez a legújabb, okos tachográf már elvileg a tengelyterhelési adatokat is rendelkezésünkre bocsátja, ami az útdíjfizetésben hozhat jelentős változásokat.

 


 

Most akkor mikor is kell cserélni és milyen tachográfokat?

Röviden frissítsük fel a tachográfok kötelező cseréjére vonatkozó időpontokat! FIGYELEM! A KORONGOS MENETÍRÓKNAK IS BEFELLEGZETT 2025. JANUÁR 1-TŐL A NEMZETKÖZI ÁRUSZÁLLÍTÁSBAN!

 

2025-től NINCS korongos tachográf a nemzetközi áruszállításban, csak II. generációs „okos” menetíró

 

Végső időpontok tachográfok cseréjére (nemzetközi áruszállítás esetén)
  • Az újonnan forgalomba helyezett áruszállító járműveket kötelezően már az okos menetíróval szerelik fel – 2023. augusztus 21-től.
  • Az analóg és digitális tachográfok kötelező cseréje a II. generációs okos tachográfokra – 2024. december 1-től. (Ez tehát azt jelenti, hogy a jelenleg meglévő BÁRMILYEN eszközöd cseréjére még kábé másfél éved marad, akár korongos menetíród van, akár a régi kártyás. Tehát, 2024 december 31-ig kell a legkorszerűbb digitális eszközre cserélni a korábbi digitális menetírókat, és ez a vége az analóg tachográfok használatának is. )
  • A jelenleg már forgalomban lévő I. generációs okos tachográfok kötelező cseréje a II. generációs okos tachográfokra – 2025. augusztus 31. (Tehát, a 2020-tól kötelező, jelenleg legújabbnak számító menetírókat is le kell cserélni 2025. szeptemberéig, vagy, amennyiben erre alkalmasak, akkor szoftverfrissítéssel át kell alakítani őket korszerűbbre.)
  • A tachográfok kötelező alkalmazása, és a munkaidő és a pihenő idők kötelező rögzítése a 3,5 tonnáig terjedő össztömegű gépjárművek vezetői esetében a nemzetközi szállítmányozásban – 2026. július. (2,4 tonna és 3,5 tonna között.)

 

Közelednek a határidők. Belföldeseket egyelőre ez NEM érinti.

Van még kérdés ezzel kapcsolatban? A korongos járművek tehát jelen pillanattól kezdve legfeljebb még durván másfél évig használhatók a NEMZETKÖZI ÁRUSZÁLLÍTÁSBAN. Készülj fel erre lelkiekben is!

 

FONTOS! KIZÁRÓLAG csak „belföldezőkre” a fenti határidők nem vonatkoznak, mivel ezek a Mobilitási Csomag előírásai, ami a nemzetközi áruszállító járműveket érinti. Jó kérdés, hogy a kizárólag csak belföldön közlekedő járművekre is érvényesek lesznek-e majd ezek a határidők vagy sem. Jelen pillanatban ezt még nem tudjuk. Természetesen hazai rendelet a belföldi alkalmazást is előírhatja, de ilyen rendelet egyelőre még nem született. Ha ezzel kapcsolatban lesz bármilyen információm, akkor azt időben megírom majd.

 


 

Büntethetnek-e kizárólag a tachográf távoli leolvasása esetén?

A fentiek tükrében joggal merülhet fel benned a kérdés, hogy abban az esetben, ha az adatokat a hatóságok is látják távolról, az „irodában ülve” vagy elhaladva a kamionod mellett, akkor vajon szabhatnak-e ki büntetést pusztán ez alapján, ha valami számukra nem tetszőt találnak.

Nos, a válasz röviden: igen is és nem is.

MICSODAAAA??? Igen is és nem is? Na, nézzük ezt meg!

Büntethetnek-e kizárólag a tachográf távoli leolvasása esetén?

Büntethetnek-e kizárólag a tachográf távoli leolvasása esetén?

A távoli ellenőrzés az okos tachográfok esetében az úgynevezett DRSC technológia segítségével valósul meg. A DRSC (Dedicated Short Range Communication) egy 5,8 Ghz -es rádiófrekvencián működő adatátviteli technológia. A valóságban ezeket a berendezéseket úgy kell elképzelni, mint a jelenleg üzemben lévő traffipaxokat.

Fontos megérteni, hogy többfajta berendezés áll majd a hatóságok rendelkezésére. Ezek a berendezések a használat típusától függően lehetnek mobil egységek vagy fixen telepített eszközök. A mobil egységekből forgalmaznak majd olyan változatokat is, amelyek (az ellenőrzést végző) gépjárműbe telepíthetők. Ez teszi lehetővé az akár mozgó járműből is végezhető ellenőrzéseket a közutakon.

Ezek a berendezések röviden úgy működnek, hogy a gépjármű elhaladásakor letöltik a szükséges adatokat a járműről, és egy gyors elemzést futtatnak végig, ami alapján eldönthetővé válik, hogy érdemes-e a hatóságoknak megállítani az adott járművet vagy sem.

Szeretném kihangsúlyozni azt, hogy ÉRDEMES-E és, hogy MEGÁLLÍTANI. Ugyanis hiába végzik el a gyors elemzést és kerülnek feltárásra az esetleges szabálysértések az ellenőrző járműben ülve, a hatóságok a jelenleg hatályos jogszabályok szerint az így szerzett információk alapján nem szabhatnak ki büntetést! Ezt kizárólag a közúti ellenőrzések alkalmával tehetik csak meg, ahogyan eddig is. Azaz, megállítják a „vétkes” járművet és elvégzik közvetlenül a tachográfból az ellenőrzést.

Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a közlekedési hatóság illetékesei nem küldhetik el az adatokat egy közelben tartózkodó ellenőrnek, aki aztán már célirányosan közúti ellenőrzés alá vonhatja a járművet. Épp ez a lényege az okos tachográfok alkalmazásának. Távolról vagy a jármű mellett elhaladva gyorsan leolvassák és elemzik az adatokat, és ha szabálytalanságot találnak, akkor ezt egyszerűen csak jelzik egy közelben tartózkodó ellenőrnek, aki már CÉLZOTTAN emiatt fogja megállítani az adott járművet és ezeket fogja ellenőrizni.

A tanulság tehát az, hogy MARADJ SZABÁLYKÖVETŐ! Minden esetben tartsd be a szabályokat, hiszen végső soron az mindig könnyebb, mint a szabálytalanságok leplezése és az azon való aggódás, hogy bírságot kapunk-e vagy sem.

 

KÉRD A TACHOGRAFGURU PROGRAMOT A TELJES MEGFELELÉSÉRT!
MI NEM HAGYUNK CSERBEN!

 

Tekintsd meg 230 elégedett ügyfelünk listáját ide kattintva!

 

Térj át a tachografgurura, hogy mindenben meg tudj felelni minden előírásnak!
Segítünk a frissítésekben.
Kiemelkedő szakmai tanácsokat kapsz tőlünk.
Ne várj vele! Légy előfizető vagy kérj bérkiértékelést!

Telefonos elérhetőség: +36 (70) 413-9623

Üdvözlettel:

 

 

 

 

 

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)