Kosár

Amit sokan nem vállalnak

  • Tapasztalataim alapján ma már szinte senki sem vállalja a tachográf korongok kiértékeléseit, vagy csak nagyon ritka esetben. Szinte mindenki csak digitális tachográfok kiértékelésével foglalkozik.
  • Ennek oka, ahogy azt ezen a képen is láthatod: sokszor igencsak macerás, nehézkes, “küzdelmes” tevékenység ezek elemzése, sőt, egyáltalán annak kiderítése, mi is látható egy korongon (ez a kép önmagáért beszél: igen EZT IS ki kellett elemezni valahogy!). Kattints a képre a nagyításhoz!
  • Korong hátulja. Az elején is van adat és kártya adatok is vannak. Ezt hogy értékelnéd ki?

    Korong hátulja. Az elején is van adat és kártya adatok is vannak. Ezt hogy értékelnéd ki?

    Ugyanakkor, mivel én magam is személyesen sok kiértékelést végzek, így pontosan látom, hogy nagyon sok vállalkozás használ még mindig korongokat a tevékenységéhez. Noha ezek száma évről-évre csökken, mégis, még jelentős számban használnak korongokat a vállalkozások (főleg a kisebb, pár autós cégek) munkájuk során.

  • A “sima korongos cégek” mellett ma már a leggyakoribb az úgynevezett “vegyes” használat”, amikor is egy cégben vannak még korongos járművek is és digitális menetíróval szerelt (kártyás) járművek.
  • Ezzel a “vegyes használattal” az a probléma, hogy rengeteg hiba keletkezik! Tapasztalataim alapján a legtöbb hiba, szabálysértés azon vállalkozásoknál jön létre, ahol vegyesen használnak korongos és kártyás járműveket is.
  • További problémát jelent az alkalmi munkavállalók 100%-osan pontos kezelése (lásd lentebb részletezve), és az, amikor valaki nem csak tachográfos járművet vezet feladata részeként, hanem időnként “kisautót”, vagy egyéb munkákat végez. Ezek “összevonása”, megfelelő, egységes kezelése NEM megoldott, ami komoly problémákat eredményezhet.

MI MÁR RÉGÓTA MEGOLDOTTUK EZT, ÉS JELENLEG IS SOK CÉGNÉL KEZELJÜK A FENTI DOLGOKAT MARADÉKTALANUL.


 

Mi a baj a “vegyes használattal”?

Két fő probléma szokott lenni, sokéves tapasztalatom alapján.

  1. Ütköznek egymással a korong és kártya adatok, leginkább téves visszaírások miatt.
  2. Hiányok keletkeznek amiatt, mert a gépkocsivezetők nem írják vissza a korongra vagy a kártyára a pihenőidőt.

Példa adatütközésre:

A gépkocsivezető haszálta a kártyáját kb 15 órától, de ELŐTTE visszaírt egész 00:00 óráig pihenőt a kártyára.

A gépkocsivezető használta a kártyáját kb, 15 órától, de ELŐTTE visszaírta egész 00:00 óráig pihenőt a kártyára…

... Ugyanakkor a korongon azt látjuk, hogy a korongon 13 óra előtt is van munkaidő, amit a kártyán PIHENŐKÉNT regisztrált a sofőr! Ez is súlyos szabályszegés!

… Ugyanakkor a korongon azt látjuk, hogy a korongon 13 óra előtt is van munkaidő, amit a kártyán PIHENŐKÉNT regisztrált a sofőr! Ez is súlyos szabályszegés!

A fenti példában azt akartuk megmutatni, hogy MIÉRT VESZÉLYES az, amikor egy cégben korongos és kártyás járművek is vannak! Szinte MINDIG problémát fog okozni egy ellenőrzésen. Ezért nem vállalják ezek kiértékelését.

MI IGEN! MEGFELELŐEN TUDJUK KEZELNI EZT A DOLGOT IS!


 

Miért nehézkes a korong kiértékelés?

Csak tőmondatokban a lényeg:

  • Miért nehézkes a korong kiértékelése?

    Mert macerás, problémás.

  • Mert sokan nem tudják kezelni azt, ha hiány vagy adatütközés lép fel. Emiatt RENGETEG hiba rejtve marad, ami komoly bírságokat eredményez.
  • Mert időigényes.
  • Mert “nem éri meg” foglalkozni vele.
  • Mert egy ellenőrzésen biztosan megbukna egy cég.
  • Mert SOK járulékos hiba van a korongokkal, többek között annak megfelelő kitöltése, elöl és hátul.
  • ALKALMI MUNKAVÁLLALÓ ESETÉN NAGYON PROBLÉMÁS LEHET A KEZELÉSE!

MI VÁLLALJUK! MEGFELELŐEN TUDJUK KEZELNI EZT A DOLGOT IS!


 

Alkalmi munkavállalók problémája!

Ami tovább nehezíti a dolgot, az az a helyzet, amikor ALKALMI MUNKAVÁLLALÓ is van a cégben. Mindegy, hogy korongos, kártyás vagy vegyes használatról van szó, ezek MINDIG PROBLÉMÁSAK valamilyen szempontból, ahogy azt láthatod!

Ennek háromféle megnyilvánulása lehet. Mindegyik problémaforrás számodra!

  1. Az egyik, amikor NÁLAD dolgozik főállásban valaki, és időnként MÁSHOL vállal alkalmi másodállást – majdnem mindegy, hogy tachográfos járművet vezet vagy egyéb munkákat végez! Sokat írtunk az AETR könyvben erről, hogy mi a teendő ilyenkor. Kiértékelés szempontjából is nagyon fontos. Teljes egészében felelős vagy a nálad töltött időkért, de azért is, hogy ha máshol is dolgozik, akkor se szegje meg a napi és főleg a heti pihenőidejét. A munkaügyi elszámolás ebben az esetben nagyon macerás lehet, mert el kell választani egymástól a két tevékenységet.
  2. A másik, amikor valaki MÁSHOL van főállásban, és időnként NÁLAD vállal alkalmi munkát. Általában ilyenkor a napi és leginkább a heti pihenőidők szoktak sérülni. Te ebben az esetben a nálad töltött időkért vagy felelős, AETR szempontból. A munkaidők elszámolása itt kevésbé fontos, nem is érdekes számunkra annyira, mivel alkalmi bejelentéssel foglalkoztatod.
  3. A harmadik eshetőség, amikor a gépkocsivezető SEHOL nem dolgozik főállásban, hanem alkalmi munkákból él. 1) Az egyik esetben csak nálad vállal alkalmi munkát, 2) a másik esetben máshol is, nem csak nálad. Nehéz ilyenkor elkülöníteni ezeket a dolgokat. A munkaidő elszámolások itt is kevésbé fontosak, de az összes többi lista az igen. Adott esetben az is fontos lehet, hogy egy-egy szabálysértésért NE te szankcionáld, azaz, ezeket az időszakokat ki lehessen venni a szabályfigyelések alól.

MI EZT IS MEG TUDJUK OLDANI! LEGYEN SZÓ KORONGRÓL, KÁRTYÁRÓL, VEGYES HASZNÁLATRÓL.


 

Egyéb jármű vezetése vagy jármű vezetésen kívüli egyéb tevékenységek kezelése

További problémák forrása az, amikor egy adott gépkocsivezetőd NEM csak tachográfos járművet vezet, hanem időnként vagy rendszeresen “kisautót” is, azaz, nem tachográfos járművet a cégen belül, illetve, egyéb, jármű vezetésen kívüli tevékenységet végez.

A lényeg, hogy sok tachográf elemző csak a “normál”, “rutin” és leginkább CSAK KÁRTYÁS tevékenységek értékelését vállalja. De ezeken felül rengeteg olyan helyzet is lehet, amikor ez NEM elégséges. Például az alkalmi munkavállalók kezelése (lásd előző rész), szezonális időszakok kezelése, illetve ilyen az is, amiről MOST írok.

Nem ritka, hogy egy cégen belül – akár átmenetileg akár rendszeresen – valaki NEM csak tachográffal szerelt járművet vezet, hanem

  1. “kisautót”, azaz, tachográffal nem felszerelt vagy tachográf használata alól mentes járművet vezet, és/vagy
  2. egyéb munkavégzéseket végez az egyes vezetések között.

Ezzel nem csak az a probléma, hogy a tachográfos járművekre vonatkozó szabályokat figyelembe kell venni, mielőtt visszaül a tachográfos járműbe (előtte meglegyenek a szünetek, pihenők, stb.), hanem az is, hogy a munkaidőket ugyanúgy nyilván kell tartani, mind a KÉTFÉLE tevékenységre, de ELTÉRŐ törvényi szabályozás szerint! Az egyikre az Mt. előírásai, a másikra a Közúti Tv. vonatkozik.

Ezt gyakorlatilag szinte csak mi tudjuk helyesen elkészíteni a cégek számára. Más ezzel így nem foglalkozik, vagy azért, mert nem tudja, hogy kell csinálni (ez a gyakoribb), vagy azért, mert egyáltalán nem foglalkozik ezzel így.

NE ADD FEL! MI MEGCSINÁLJUK NEKED. MÁS EZT ÍGY NEM VÁLLALJA.


 

Mi vállaljuk! Bízz meg minket vele!

Ha a TE KORONGJAID sincsenek kiértékelve, akkor bizony látens veszélyben vagy! Nem is gondolnád, hogy ez így van.

Ha vannak korongjaid is és kártyás járműveid is, akkor BIZTOSAN sok rejtett hiba és/vagy hiányosság van a cégben. Amikről még csak nem is tudsz! De egy telephelyi ellenőrzésen biztosan ki fog derülni, ami SOKBA fog kerülni neked!

Ha csak kártyás járműveid vannak de időnként alkalmai munkavállalókat is foglalkoztatsz, mondjuk, szezonális időszakban, akkor is keress meg!

Ha a tachográfos járművek vezetése mellett egy adott sofőr nem tachográfos járművet is vezet vagy jármű vezetésen kívüli egyéb tevékenységeket is végez, akkor FELTÉTLENÜL KERESS MEG! Ezek a legveszélyesebb dolgok közé tartoznak az elszámolások hiányos volta miatt!!!

VEDD FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT! A KORONGOS JÁRMŰVEK MELLETT A KÁRTYÁSAKAT IS MARADÉKTALANUL MEGOLDJUK!

A következő 100%-ban pontos listákat fogjuk elkészíteni neked, tetszőleges időszakra visszamenőleg lekérve, amik jó eséllyel megvédhetnek egy ellenőrzés során (digitális és korongos járművekre egyaránt).

  • napi tevékenységek, részletezve, sofőrökre bontva – ki mennyit vezetett, hol kezdett, hol végzett, stb.;
  • rendszám szerinti járműmozgások – ki, mikor, melyik járművet vezette;
  • ellenőrző listák – egy nyers kimutatás a tevékenységekről;
  • részletes szabálysértési jegyzőkönyvek – az összes adatütközést és hiányt is megmutatva;
  • kártya nélküli vezetések (digitális járműveknél);
  • minden letöltött kártya és járműegység letöltés tárolva – ha elveszne, akkor bármikor előszedhető;
  • részletes és teljes munkaügyi listák, amik megfelelnek az 1988-as évi I. Tv. Utazó munkavállalók munkaideje részben leírtaknak és a vonatkozó Munka Törvénykönyve előírásoknak is; ezt minden típusú munkavállalóra el tudjuk készíteni;
  • jelenléti összesítők, ami egyetlen gombnyomással részletezi minden munkavállalóra, hogy a munkaidőkeret viszonylatában mennyi volt a munkaideje, rendelkezésre állása, pihenőideje, mikor volt szabadságon, betegállományban, mennyi pótlék jár neki éjszaki időszakra vagy mennyi műszakpótlék jár.


NE FELEDD! ATTÓL, HOGY NEM FOGLALKOZOL VELE, “A SZŐNYEG ALÁ SÖPRÖD”, NEM ÉRDEKEL VAGY “NEM GONDOLOM, HOGY EZ KELLENE”, ATTÓL MÉG NEM OLDÓDIK MEG A DOLOG! ÉS A LÁTENS VESZÉLY OTT VAN!

 

Kapcsolatfelvételi űrlap tachográf elemzéshez

 

 

Kuzma Ferenc
műszaki szakoktató
(Budapesti Műszaki Egyetem)

70/391-2885
info@etr.hu