Utazással töltött idő elszámolásának fontossága!
Az előző cikkben az utazással töltött idő pár esetét vettem át, ha nem olvastad azt, akkor kattints ide és olvasd el!
Most folytatom további példákkal.
A jogszabályi részt az előző cikkben már részleteztem, így ezt most nem teszem meg. Ott megtalálod.
Példák
5. eset.
KÉRDÉS: „Mi van akkor, ha a főnök vagy valaki értem jön a határra és hazavisz, mert lejárt a vezetési időm (vagy ő vezet tovább)?”
A dolog úgy néz ki, hogy Lénárt, a sofőr ledolgozza pl. a 12 óráját. Legalábbis ennyi a teljes tevékenysége (ennek jelentősége van, ahogy látni fogod). Ebben benne van a 9 óra vagy 10 óra vezetési idő is, ami azért fontos, mert többet nem vezethet tachográfos járművet. Nem biztos, hogy a fennmaradó többi idő mind munkaidő volt, de ez most mindegy is nekünk. Valaki elé megy „a határra”, vagy gyakorlatilag bárhová elé megy, mivel lejárt Lénárt vezetési ideje. Ez a valaki (a főnök pl.) hazaviszi őt vagy beviszi a cég telephelyére, ahonnan majd hazamegy. A végeredmény szempontjából ez mellékes. Az utazási idő 3 óra, ezzel kalkulálnak mindketten.
Miért fontos ez? Mert a napi tevékenység semmiképp nem lehet több 15 óránál, hogy legalább egy 9 órás csökkentett napi pihenő meglegyen. Ezért, ha tudjuk, hogy kb. 3 óra lesz a hazaút, akkor maximum 12 óra lehet MINDEN MÁS TEVÉKENYSÉGE. Ennél nem lehet több!
Ez a 3 órás időszak ebben az esetben, mivel ilyenkor már csak utas a sofőrünk, készenlétnek minősül. A főnöknek, vagy aki vezet, neki pedig munkaidő. Ez azért nagyon fontos, mert ez az idő, lévén még NEM rendelkezik szabadon az idejével Lénárt, NEM LEHET MÉG PIHENŐ. Annak meg pláne nem, aki vezet. A pihenő majd akkor kezdődik, amikor hazaért, vagy beért a telephelyre és onnan elindul haza. Ezt szemlélteti az alábbi ábra.
Ha pedig az történik, hogy Lénárt elé megy egy másik sofőr vagy a főnök (neki az már munkaidő), és ott kvázi „leváltja”, azaz, onnantól ő vezeti tovább a tachográfos autót, Lénárt pedig hazamegy a kocsival (vagy be a telephelyre), akkor az neki, Lénártnak még munkaidő. Lehetne vitatkozni azon, hogy „de hát ő akár már el is mehetne moziba, ezért pihenő”, de ez azért nem igaz, mivel NEM a szokásos munkahelyére ment vissza Lénárt a tachográfos járművel, hanem csak a határig ment el. Érthető? És nem is ott lakik, nem onnan jár be dolgozni (lásd az előző cikket). Tehát, mindenképpen figyelembe kell venni neki ezt az időt munkaidőként.
6. eset.
KÉRDÉS: „Kisbusszal visszük a csoportot a vezetés helyszínére, például Nyíregyházáról Tatára. Ilyenkor hogyan kell értelmezni az utazással töltött időt?”
Itt KÉT opció is lehet, a másikat a 7. esetnél mutatom meg.
Az első eset kicsit hasonló a fenti 5. esethez, csak a „fordítottja”. Itt, ugye, arról van szó, hogy utaznak pl. 3 órát, a kisbusszal, és nekik ez készenlét. Ekkor maximum 12 óra lehet az egyén tevékenységük. így lesz legalább egy 9 órás napi pihenőidejük. Vagy utaznak 4 órát, esetleg 5-öt, és akkor arányosan ennyivel kevesebb lehet a többi tevékenység (11 vagy 10 óra, logikusan). Ennek feltétele persze, hogy tarthatnak még 9 órás pihenőt.
Ennél jobban nem részletezem, mert nagyon hasonló az előzőhöz.
7. eset.
A másik lehetőség az, ha túl hosszú az utazással töltött idő, pl. 5 óra, és az utána következő munkát nem tudják a fennmaradó időben elvégezni, mert nem elég rá 10 óra (vagy nem tarthatnak már 9 órás pihenőt, mindenképpen 11 órást kell tartani, ezért még kevesebb idő áll rendelkezésre a munkára).
Ekkor az alábbi ábra szerint tartani kell egy napi pihenőidőt (amelyik „kijön”, azaz, amilyet lehet tartani). Ezt követően lehet aztán a teljes tevékenységet elvégezni, mert már van egy napi pihenőidőnk előtte. Hogy ez így nem optimális munkabeosztás? Megértem, de ha másképp nem jön ki, akkor ez van. Természetesen, ha rövidebb idő alatt el lehet végezni a munkát ÉS a következő napi pihenőidő is lehetővé teszi, akkor erre nincs szükség, akkor marad a fentebbi, 6-os példában írt megoldás.
A TachografGURU program Munkaidő nyilvántartási része ezeket is 100%-ban lekezeli.
A programban a Munkaidő nyilvántartás teljes mértékben megfelel az Mt., és még inkább a speciális 1988-as évi I. Tv. utazó munkavállalók munkaidejére vonatkozó szabályoknak, így teljes mértékben figyelembe veszi a fentiek szerinti munkaidő/készenléti idő vagy éppen pihenőidő számítást is.
Fizess elő a TachografGURU-ra vagy kérj kiértékelést a 100%-os megfelelés érdekében, mind az AETR, mind a munkaügy területén!
FIGYELEM! A SOK MEGRENDELÉSRE VALÓ TEKINTETTEL AZ AKCIÓT JÚNIUS 30-IG MEGHOSSZABBÍTOTTUK. AMENNYIBEN EDDIG ELŐFIZETSZ RÁ, ÚGY AZ ALÁBBI GRÁTISZOKAT KAPOD A SZOLGÁLTATÁS MELLÉ.
Amennyiben június 30-ig MEGRENDELED az előfizetést vagy a bérkiértékelést, úgy az alábbi GRÁTISZOKAT kapod a program mellé.
- Folyamatos jogszabályi frissítés és megfelelés.
- Korlátlan számú jármű feldolgozása a rendszerben.
- Korlátlan ideig visszamenőlegesen a teljes cég feldolgozható, hogy megvédjen az ellenőrzésen. Ne feledd, a tachográf-elemzéseket a hatóság 1 évig kérheti!
- Kedvezményes letöltőeszköz frissítés, javítás és vásárlás – csak előfizetőknek!
- Folyamatos ügyfélszolgálat és segítségnyújtás 9-18 óráig – csak előfizetőknek!
- 1 db „Munkaügyi szakkönyv fuvarozóknak” című könyv az előfizetésed mellé. A könyv a speciális fuvarozói munkaügyi jogszabály teljes értelmezése, amely az 1988-as évi I. Tv. alapján készült, amit a TachografGURU is 100%-ban megold. A kiadványt E-könyv formátumban minden új előfizetőnknek ajándékba adjuk.
Kattints ide további információért!
Ha kérdésed van a megrendeléssel kapcsolatban, akkor hívd a következő telefonszámok valamelyikét:
Nozdrovicky Sándor, +36 30/951-9856, +36 70/ 413-9623
Üdvözlettel:

Kuzma Ferenc
Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)