Utazással töltött idő elszámolásának fontossága!
Mi ez egyáltalán és miért fontos?
-
Utazással töltött idő
Azért, mert NEM MINDEGY, hogy pihenőként, egyéb munkaként vagy készenlétként számolod/értelmezed ezt az időszakot.
- Az sem mindegy, hogy MIKOR kezded meg a napi- vagy heti pihenődet, ugyanis EZ BEFOLYÁSOLHATJA AZT IS.
- Előfordulhatnak speciális esetek is, amik további figyelmet, ismeretet igényelnek.
Lényegében arról van szó, hogy miként kell értelmezni az utazással eltöltött időt abban az esetben, amikor valaki a szokásos munkahelyére jár be abból a célból, hogy ott kezdje meg a tachográfos jármű vezetését, illetve akkor is, amikor máshová vezénylik, mint ahol a „normál, szokásos munkahelye” található. Vagy, ha pl. otthon kell leparkolnia a járművel, vagy a határról más viszi a járművet, őt pedig hazaviszik, vagy az utazással töltött idő sokkal hosszabb ennél. Ezek elég izgalmas kérdések.
Például, a lakhelye Szolnokon van és a munkahelye is (vagy annak közelében, bárhol, ennek nincs jelentősége) és a járművezető szinte minden esetben oda megy be, hogy a munkáját megkezdje. Viszont, előfordulhat, hogy máshova vezénylik, mert pl. a Cegléd közelében tartózkodó egyik jármű vezetője rosszul lett és neki kell odamennie, hogy leváltsa azt a járművezetőt és hazahozza a járművet. Vagy bármilyen egyéb eset, a lényeg, hogy NEM a szokásos munkahelyére kell bemennie.
Ezért fontos tisztában lenni azzal, hogy miként is értelmezzük ezeket. Az alábbiakban ezt fogom röviden átvenni.
Először is, nézzük meg, mi a szabály ezzel kapcsolatban. Ami most érdekel minket, az a következő két jogszabályi rész.
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 561/2006/EK RENDELETE (2006. március 15.)
II. Fejezet 9. cikk (2) bekezdés
A járművezető által utazással töltött bármely időszak, annak érdekében hogy eljusson arra a helyre, vagy oda visszatérjen, ahol az ezen rendelet hatálya alá eső jármű található, azért, hogy azt a járművet átvegye, amely továbbá nem a járművezető otthonánál és nem is a járművezető általános tartózkodási helyeként szolgáló munkáltatói működési központnál található, nem számít pihenőnek, illetve szünetnek, hacsak nincs a járművezető kompon vagy vonaton, és nem áll a rendelkezésére háló-vagy fekvőhely.
II. Fejezet 9. cikk (3) bekezdés
A járművezető által egy ezen rendelet hatályán kívül eső jármű vezetésével annak érdekében töltött bármely időszak, hogy eljusson vagy visszatérjen az ezen rendelet hatálya alá tartozó járműhöz, amely nem a járművezető otthonánál és nem is a járművezető általános tartózkodási helyeként szolgáló munkáltatói működési központnál található, egyéb munkának számít.
Létezik az Európai Bíróság 2. számú iránymutatása is, amely kicsit jobban részletezi ezt! De nekünk ez így is elegendő.
MIT JELENT EZ A GYAKORLATBAN?
Példák
Nézzük meg az alábbi példákon a gyakorlatban, hogy miként tudjuk alkalmazni a fentieket különböző helyzetekben!
1. eset.
Vége van a napi (vagy heti) pihenőidőnknek. Ezt követően elindulunk és a szokásos munkahelyünkre megyünk, ahol majd a tachográfos járművet vezetni fogjuk. Ez az, ahová kvázi „minden nap bemegyünk felvenni a munkát”. Ez az utazással (bejárással) töltött idő a gépjárművezető pihenőidejéből megy, vagyis, ez még pihenőidőnek számít. A munkaidő majd akkor kezdődik, amikor beér a munkahelyére. Ez a szokásos vagy ALAPESET. Természetesen ugyanez igaz arra is, amikor hazamegyünk.
2. eset.
Vége van a napi (vagy heti) pihenőidőnknek. Ezt követően, mielőtt elindulunk, szólnak, hogy „Józsi, ne ide gyere be, hanem menjél Kiskundorozsmára, mert ott le kéne váltanod a Lacit, onnan te viszed tovább a kamiont”, vagy bármi hasonló. Tehát, NEM a szokásos munkahelyedre mész be, hanem egy ettől eltérő helyre, ahol majd a tachográfos járművet vezetni fogod. Ebben az esetben az utazással töltött idő (amíg eljutsz otthonról Kiskundorozsmára) munkaidőnek vagy készenlétnek számít. Mitől függ, hogy melyik? Attól, hogy saját erőből, azaz pl a saját autóddal mész oda (tehát, „munkát végzel”), vagy utasként mész (Volánbusz, vonat vagy valaki elvisz oda). Ebben a példában saját kocsival mentél, így ez munkaidő. Vagyis, a 24 órás szabály, szemben az 1. pontban írtakkal, már az otthonról történő elindulástól számít, azaz, ennyivel kevesebbet vezetheted majd a tachográfos járművet. Ez a példában 1 óra. Ezt vissza kell írnod a kártyádra, amikor beteszed a tachográfba, vagy jelölnöd kell a korongon.
3. eset.
Lényegében majdnem ugyanaz, mint az előző, 2. eset, csak itt, ahogy látod, nem önerőből mész arra az eltérő helyre, hanem utasként. Minden más szabály és tevékenység ugyanaz, kivéve, hogy ez készenlétnek számít, és ekként kell visszaírnod a kártyára/korongra.
4. eset.
Hazamegyek a munkahelyemről saját kocsival, busszal, vonattal, stb, szemben azzal, hogy a cég autójával/buszával megyek haza, mert „otthon van a telephelyem”, és ott parkol a jármű az udvaromban/utcán a ház előtt. Ilyenkor hogy kell érteni az utazással töltött időt?
Azt már megbeszéltük, hogy ha a munkahelyedről saját kocsival, busszal, vonattal, stb mész haza, az már pihenőidőnek számít. Miért? Mert egyrészt, semmi nem tiltja, hogy a szokásos munkahelyedre saját autóval járj be, illetve, semmi nem írja elő, hogy mivel kell bejárnod, a lényeg az 1. pontban leírt esetről van szó. Bemész és hazamész (vagy vásárolni, bárhova), ennyi. Másrészt, már szabadon rendelkezel az időddel, hiszen ha elmész a munkahelyedről (vége a munkaidőnek), senki nem kötelezhet arra, hogy te azonnal hazamenj. Mehetsz vásárolni, moziba, strandra, a gyerekért az oviba, bárhova. Ezért ez pihenőidő.
Más a helyzet akkor, ha a cég kamionjával/buszával mész haza és ott parkolod le az udvarodban vagy az utcán. Ebben az esetben természetesen kvázi „kötelezve” vagy arra, hogy előbb vidd haza vagy valahová a járművet, parkolj le, és csak EZUTÁN rendelkezhetsz szabadon az időddel. Vagyis, ebben az esetben a hazaút még munkaidőnek számít (vezetés) – ez magában foglalja a telephelytől hazáig és onnan másnap vagy bármikor vissza a telephelyig történő járművezetés idejét is. Ezt hivatott szemléltetni az alábbi ábra. Ilyenkor mind a beutazás, mind a hazautazás munkaidő, hiszen TACHOGRÁFOS JÁRMŰVET VEZETSZ, mivel a cég „erre kötelez”. Ezután jön csak a pihenőidő.
Folytatás a jövő héten…
A következő héten további két, izgalmas esetet fogunk elemezni.
a) Az egyik, hogy: „mi van akkor, ha a főnök vagy valaki értem jön a határra és hazavisz, mert lejárt a vezetési időm (vagy ő vezet tovább)?”
b) A másik eset pedig: „kisbusszal visszük a csoportot a vezetés helyszínére, például Nyíregyházáról Tatára. Ilyenkor hogyan kell értelmezni az utazással töltött időt?”
A TachografGURU program Munkaidő nyilvántartási része ezeket is 100%-ban lekezeli.
A programban a Munkaidő nyilvántartás teljes mértékben megfelel az Mt., és még inkább a speciális 1988-as évi I. Tv. utazó munkavállalók munkaidejére vonatkozó szabályoknak, így teljes mértékben figyelembe veszi a fentiek szerinti munkaidő/készenléti idő vagy éppen pihenőidő számítást is.
Fizess elő a TachografGURU-ra vagy kérj kiértékelést a 100%-os megfelelés érdekében, mind az AETR, mind a munkaügy területén!
FIGYELEM! A SOK MEGRENDELÉSRE VALÓ TEKINTETTEL AZ AKCIÓT JÚNIUS 30-IG MEGHOSSZABBÍTOTTUK. AMENNYIBEN EDDIG ELŐFIZETSZ RÁ, ÚGY AZ ALÁBBI GRÁTISZOKAT KAPOD A SZOLGÁLTATÁS MELLÉ.
Amennyiben június 30-ig MEGRENDELED az előfizetést vagy a bérkiértékelést, úgy az alábbi GRÁTISZOKAT kapod a program mellé.
- Folyamatos jogszabályi frissítés és megfelelés.
- Korlátlan számú jármű feldolgozása a rendszerben.
- Korlátlan ideig visszamenőlegesen a teljes cég feldolgozható, hogy megvédjen az ellenőrzésen. Ne feledd, a tachográf-elemzéseket a hatóság 1 évig kérheti!
- Kedvezményes letöltőeszköz frissítés, javítás és vásárlás – csak előfizetőknek!
- Folyamatos ügyfélszolgálat és segítségnyújtás 9-18 óráig – csak előfizetőknek!
- 1 db „Munkaügyi szakkönyv fuvarozóknak” című könyv az előfizetésed mellé. A könyv a speciális fuvarozói munkaügyi jogszabály teljes értelmezése, amely az 1988-as évi I. Tv. alapján készült, amit a TachografGURU is 100%-ban megold. A kiadványt E-könyv formátumban minden új előfizetőnknek ajándékba adjuk.
Kattints ide további információért!
Ha kérdésed van a megrendeléssel kapcsolatban, akkor hívd a következő telefonszámok valamelyikét:
Nozdrovicky Sándor, +36 30/951-9856, +36 70/ 413-9623
Üdvözlettel:

Kuzma Ferenc
Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)