Amikor nincs meg a munkaközi szünet, és azt hiszed, minden rendben

Van egy nagy félreértés a munkaközi szünettel kapcsolatban

 

Az emberek zöme NEM ismeri, nem érti vagy nem használja megfelelően a munkaközi szünetet

Van egy nagy félreértés a munkaközi szünettel kapcsolatban

Korábban már írtam a témában, de most újra elő kell vennem, mivel egy hatósági szankció történt ezzel kapcsolatban, és szeretném megvilágítani, mi volt a hiba.

Sokan sajnos, annak ellenére, hogy rengetegszer elmondom, még mindig nem igazán foglalkoznak a munkaidőkkel. Hogy az mennyi lehet maximum, mikor és mennyi szünetet kell tartani, miből tevődik össze, stb. Nem veszik eléggé komolyan ezeket.

ENNEK LEGFŐBB OKA EGYÉBIRÁNT AZ ERRE VONATKOZÓ SPECIÁLIS JOGSZABÁLY NEM ISMERETE VAGY NEM ALKALMAZÁSA.

Ez utóbbi származhat a nem-ismeretből is, és származhat szándékos mulasztásból.

A szándékos mulasztás miatti dologgal NEM foglalkozom – ez mindenkinek a magánügye. De általában nem-ismeretből fakad a helytelen alkalmazás, ahogy ezt ezen a példán is láthatod majd.

Egyébként erről a linkről megrendelheted azt a munkaügyi könyvet, ami nagyon részletesen bemutatja ezeket a szabályokat és ezek alkalmazását.

 

FIGYELEM! A HATÓSÁG EGYRE SZIGORÚBBAN VIZSGÁLJA EZT IS! ÍGY HÁT NEM ÁRT KÉPBEN LENNED EZZEL.

 

Térjünk vissza az eredeti problémához!

Nézzük meg először a jogszabályi meghatározást ezzel kapcsolatban – MINDIG ebből indulunk ki, nem számít, ki mit mond, mit hallottunk vagy éppen mit mutat a tachográf! Ez néha félrevihet minket.

1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről, 18/F. §.
(1) Amennyiben a 18/A. §-ban megjelölt jogszabály és közösségi jogszabály eltérően
nem rendelkezik, a munkaközi szünet nélkül folyamatosan végzett munka a hat órát
nem haladhatja meg. Amennyiben a teljes napi munkavégzés ideje hat és kilenc óra
közötti, azt legalább 30 perces, amennyiben meghaladja a kilenc órát, legalább 45
perces munkaközi szünettel kell megszakítani.

(2) A munkaközi szünetet egyenként legalább 15 perces időszakokra a munkavállaló
feloszthatja.

 


 

A szabály nagyon röviden

A lényeg a fenti jogszabállyal kapcsolatban:

A munkaközi szünet betartása nagyon fontos!

Az 1988-as évi törvényben leírt szabály arra utal, hogy a munkavállaló (gépkocsivezető) a munkaidők tekintetében betartotta-e a minimum kötelező pihenőidőket, amit munkaközi szünetnek hívnak. Nevezhetnénk ezt ebédidőnek is, teljesen mindegy (azért nem az, mivel ez NEM az ebédhez kötőtő szünet, hanem a munkaidőhöz).

Ez a szünet legfeljebb 6 órányi munkaidőt követően (azon belül, illetve, annak legvégéig) minimum megszakítás nélküli 30 perces időtartamú, amennyiben egyben tartja meg a gépkocsivezető a szünetet, illetve, minimum 45 percnyi, amennyiben a munkaidő a 9 órát meghaladja. A munkaközi szünet 15 perces szakaszokra is felosztható. Ennél részletesebb magyarázatot most nem adnék ehhez, ez egészen részletes kifejtésre került Az utazó munkavállalók munkaideje című könyvben, ami ide kattintva rendelhető meg.

Fontos, hogy mivel a munkaközi szünet NEM a vezetési időhöz kötődik, hanem a munkaidőhöz, így előfordulhat, hogy a munkaközi szünetet hamarabb kell kivenni, mint az AETR-szünetet. Például, ha a gépkocsivezető rakodási munkát is végez, mondjuk, 3 órát, és utána vezet, akkor legfeljebb 3 óra múltán meg kell állnia és tartania kell egy legalább 30 perces szünetet, mivel a 6 óra munkaidőt elérte, így KÖTELEZŐ megtartania a munkaközi szünetet, függetlenül attól, hogy a vezetési idő még nem érte el a 4,5 órát. Mindenképpen meg kell állnia.

 


 

Példák ábrán szemléltetve

Az alábbi 6 ábrán szeretném bemutatni ezt.

1. példa:

Itt jól látható, hogy a gépkocsivezető 05:52-kor kezdett, majd 9:32-től 10:19-ig tartott egy 47 perces szünetet (pirossal jelölve). Ez így RENDBEN VAN, mivel 3 óra 40 percnyi folyamatos munkaidő után tartott egy legalább 30 perces szünetet. (Sárga szín: egyéb munka, zöld szín: vezetési idő.)


 

2. példa:

Itt jól látható, hogy a gépkocsivezető 06:12-től folyamatosan, szünet nélkül dolgozott 13:52-ig. Ez megszakítás nélküli 7 óra 42 percnyi munkavégzés (sárga az egyéb munka, zöld a vezetés). Ez így NINCS RENDBEN, mivel nem tartott egy legalább 30 perces szünetet. Itt a hiba az volt, hogy mivel nagyon kevés volt a vezetési idő (zölddel jelölve), ezért a gépkocsivezető azt hitte, nem kell szünetet tartania.


 

3. példa:

Itt jól látható, hogy a gépkocsivezető 05:50-kor kezdett, majd 9:41-től 10:28-ig tartott egy 47 perces szünetet. Ez így RENDBEN VAN, mivel 3 óra 51 percnyi folyamatos munkaidő után tartott egy legalább 30 perces szünetet.


 

4. példa:

Itt jól látható, hogy a gépkocsivezető 05:34-kor kezdett, és 11:34-ig dolgozott úgy, hogy közben többször megállt (pirossal) jelölve. A megállások egyike elérte a 15 percet (06:49-től 07:08-ig), ez tehát egy érvényes munkaközi szünet. 11:34-től 13:27-ig pedig amúgy is bőven megvolt a legalább 30 perces szünete, és mivel 05:34-től 11:34-ig pont 6 óra telt el, ez így RENDBEN VAN. Pláne úgy, hogy a pirossal jelzett megállások és a 19 percnyi szünet eleve nem is számít bele ebbe a 6 órába. Tehát, itt rendben van a dolog.


 

5. példa:

Itt az látható, hogy a gépkocsivezető 06:02-kor kezdett és 06:55-ig dolgozott, majd tartott egy 29 perces szünetet 07:24-ig. Ez a munkaközi szünet első része, ha megosztva veszi ki. Utána 10:40-ig dolgozott, majd 10:40-től 11:12-ig tartott egy 32 perces szünetet (itt tehát megvolt a munkaközi szünet). Ezután 11:12-től 15:58-ig dolgozott. Az összes munkatevékenysége tehát 06:02-től 15:58-ig tartott (ez 9 óra 56 percnyi időtartam). Az összes munkaideje viszont NEM haladta meg a 9 órát, mivel a pirossal jelölt szünetek nem számítanak munkaidőnek, így ezek levonódnak ebből. A teljes munkaideje tehát 8 óra 55 perc volt. És mivel a 32 perces munkaközi szünetet IDŐBEN kivette, így ez RENDBEN VAN.


 

6. példa:

Ennél a példánál ránézésre is látjuk, hogy valami NINCS RENDBEN, és ez így is van! A gépkocsivezető 06:09-től 11:59-ig dolgozott megállás nélkül. Ez a része még rendben van, hiszen ez egy folyamatos 5 óra 50 percnyi munkavégzés (sárga: egyéb munka, zöld: vezetés), ami kevesebb, mint 6 óra. Ezzel nincs gond. Itt tart egy szünetet, ami 12:17-ig tart (18 percnyi szünet). Tulajdonképpen, valójában még EZZEL SINCS semmi baj, mivel a szabály szerint legalább 15 percet kell tartania, és ez teljesült. Viszont, mivel nem volt meg a teljes munkaközi szünet, így már csak 10 percet dolgozhatott volna ezután, majd újra kellett volna egy legalább 15 perces szünetet tartania. De nem ezt tette. Ehelyett 13:40-ig dolgozott, és így egyértelműen megsértette a munkaközi szünetre vonatkozó szabályt.

 

NAGYON FONTOS!

Nemzetközi fuvarozásban dolgozók!

 

Van néhány fontos hírünk a Tacho2Safe digitális tachográf és sofőrkártya letöltőeszközzel kapcsolatban.

Az eszközök frissítése elengedhetetlen, ha nemzetközi fuvarozásban érdekelt a cég, mert nem fogják tudni letölteni vele a járműveket és az újonnan kiadott sofőrkártyákat.

Az Európai Bizottság döntése szerint minden, ezen a területen dolgozó vállalkozás köteles a tachográfjait lecserélni az új, 2. generációs modellekre.

A  csere határideje:

  • 2024. december 31-ig az analóg vagy első generációs tachográfokkal felszerelt járművek esetében (2019 júniusa előtt).
  • 2025. augusztus 18-ig az első generációs intelligens tachográfokkal felszerelt (2019 júniusa és 2023 augusztusa között telepített) járművek esetében.

A FRISSÍTÉS MENETÉVEL KAPCSOLATOS MINDEN LÉNYEGES INFORMÁCIÓT EBBEN A DOKUMENTUMBAN OLVASHATTOK EL!

 
 

Nemzetközi- és belföldi fuvarozásban dolgozók egyaránt!

 

Ha még nem tetted meg, rendeld meg a saját Tacho2Safe, vagy a legmodernebb, legkorszerűbb Tacho5Safe letöltődet, hogy a KÖTELEZŐ járművezetői kártya- és járműegység letöltéseket időben el tudd végezni!

RENDELD MEG MOST, mert mindenféle tachográfhoz megfelel,
beleértve az új generációs tachográfokat is!

 

Üdvözlettel:

Kuzma Ferenc oktató

Kuzma Ferenc

 

 

 

 

 

 

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)