Munkaközi szünet vagy AETR-szünet? Nem mindegy! Vagy igen? Hogy is van ez?
Az utóbbi időben többször is megkaptam ezt a kérdést, ami minden bizonnyal TÉGED is érdekel.
Valamiért az utóbbi 2-3 hétben több alkalommal is felmerült az, hogy vajon:
- a munkaközi szünetet az AETR-szünet UTÁN kell kivenni, vagy előtte,
- vagy beleszámít az AETR-szünetbe (egyszerre kiveszem mind a kettőt),
- és HOGYAN lehet egyáltalán kivenni,
- meg hogy MI IS AZ egyáltalán?
Na most, ez a kérdés azért is volt érdekes, mert bizonyos (újabb) tachográfok kicsit furcsán értelmezték ezt és hibákat jeleztek a sofőrnek, amiért a sofőr összezavarodott.
Akkor most hogy is van ez? Tegyük egy kicsit tisztába!
Nézzük meg először a jogszabályi meghatározásokat – MINDIG ebből indulunk ki, nem számít, ki mit mond, mit hallottunk vagy éppen mit mutat a tachográf! Ez legyen az ELSŐ lecke!
561-es rendelet II. Fejezet 7. cikk
Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után a járművezetőnek legalább 45 perces megszakítás nélküli szünetet kell tartania, kivéve, ha pihenőidőt tart. Ez a szünet felcserélhető egy legalább 15 perces szünettel, amelyet egy legalább 30 perces szünetnek kell követnie, elosztva e szüneteket oly módon, hogy megfeleljenek az első bekezdés rendelkezéseinek.
1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről, 18/F. §.
(1) Amennyiben a 18/A. §-ban megjelölt jogszabály és közösségi jogszabály eltérően nem rendelkezik, a munkaközi szünet nélkül folyamatosan végzett munka a hat órát nem haladhatja meg. Amennyiben a teljes napi munkavégzés ideje hat és kilenc óra közötti, azt legalább 30 perces, amennyiben meghaladja a kilenc órát, legalább 45 perces munkaközi szünettel kell megszakítani. (2) A munkaközi szünetet egyenként legalább 15 perces időszakokra a munkavállaló feloszthatja.
Nézzük akkor meg, mi a helyzet!
Pár fontos dolog a fenti jogszabályokkal kapcsolatban:
Az 561-es rendeletben leírt szabály egyértelműen arra vonatkozik, hogy a gépkocsivezető betartotta-e a vezetési idők szabályaihoz kapcsolódó KÖTELEZŐ MINIMUM szüneteket.
Ez a szünet egyben megtartva legalább 45 perc hosszúságú, megszakítva pedig (azaz, legfeljebb KÉT részletben) először egy legalább 15 perces szünet, amit egy legalább 30 perces szünet követ.
Az 1988-as évi törvényben leírt szabály arra utal, hogy a munkavállaló (gépkocsivezető) a munkaidők tekintetében betartotta-e a minimum kötelező pihenőidőket, amit munkaközi szünetnek hívnak. Nevezhetnénk ezt ebédidőnek is, teljesen mindegy (azért nem az, mivel ez NEM az ebédhez kötőtő szünet, hanem a munkaidőhöz).
Ez a szünet legfeljebb 6 órányi munkaidőt követően (azon belül, illetve, annak legvégéig) minimum megszakítás nélküli 30 perces időtartamú, amennyiben egyben tartja meg a gépkocsivezető a szünetet, illetve, minimum 45 percnyi, amennyiben a munkaidő a 9 órát meghaladja. Ennél részletesebb magyarázatot most nem adnék ehhez, ez egészen részletes kifejtésre került Az utazó munkavállalók munkaideje című könyvben, ami ide kattintva rendelhető meg.
SEM AZ 561-ES RENDELETBEN, SEM PEDIG AZ 1988-AS ÉVI TÖRVÉNYBEN NEM OLVASHATUNK OLYAN KITÉTELT, MISZERINT:
– A KÉT SZÜNET CSAK EGYMÁS UTÁN TARTHATÓ MEG (ELŐSZÖR AZ EGYIK, AZTÁN A MÁSIK),
– NEM LEHET EGYSZERRE MEGTARTANI MINDKETTŐT, ILLETVE,
– NEM SZÁMOLHATÓ EL MUNKAKÖZI SZÜNETKÉNT AZ AETR-SZÜNETKÉNT MEGTARTOTT PIHENŐIDŐ.
Ez azt jelenti, hogy amennyiben a gépkocsivezető kiveszi (legfeljebb 4,5 óra vezetést követően) az AETR-szünetet (ami lehet egyben vagy két részletben), akkor egyúttal kiveszi a munkaközi szünetet is. NEM kell külön megállni és kivenni az AETR-szünet után a munkaközi szünetet (vagy fordítva)! Ezt semmilyen szabály nem írja elő. Egyszerűen egyben megtartja mind a kettőt, letudva őket együtt, és kész.
Fontos, hogy mivel a munkaközi szünet NEM a vezetési időhöz kötődik, hanem a munkaidőhöz, így előfordulhat, hogy a munkaközi szünetet hamarabb kell kivenni, mint az AETR-szünetet. Például, ha a gépkocsivezető rakodási munkát is végez, mondjuk, 3 órát, és utána vezet, akkor legfeljebb 3 óra múltán meg kell állnia és tartania kell egy legalább 30 perces szünetet, mivel a 6 óra munkaidőt elérte, így KÖTELEZŐ megtartania a munkaközi szünetet, függetlenül attól, hogy a vezetési idő még nem érte el a 4,5 órát. Mindenképpen meg kell állnia.
Valójában többféleképpen járhat el:
– Például, a 3 órányi rakodást követően tart egy 15 perces szünetet, így az ezt követő 3 órányi vezetés után elegendő csak újabb 15 percet tartania. Kötelező 3 órányi vezetés után megállnia ebben a példában, hogy ne lépje túl a 6 óra munkaidőt 30 percnyi érvényes szünet nélkül. Ugyanakkor, ez a második 15 perces szünet egyúttal megfelel az AETR-szünet első 15 percének is (két részletben tartja meg).
– Vagy, nem tart szünetet közben, és a 6 óra munkaidő után (3 óra rakodás + 3 óra vezetés) kiveszi egyben a 30 perces szünetet. Ez a 30 perc egyúttal megfelel az AETR-szünet első 15 percének is (két részletben tartja meg). Azért csak a 15-nek, mivel ez az első részlete ennek a szünetnek, és az ELSŐ részlet csakis 15-nek értelmezhető, még ha többet is tartottunk. Ezt követően legfeljebb 1,5 órányi vezetés után újra meg kell állnia és ki kell vennie az AETR-szünet második, ezúttal 30 perces szakaszát is (hogy ne lépje túl a 4,5 óra vezetési időt).
– Vagy az is lehet, hogy a 3 óra rakodás és 3 óra vezetés után EGYBEN tart egy 45 perces szünetet. Ekkor egyszerre tett eleget mindkét jogszabályi kötelezettségének, teljes mértékben.
Példák ábrán szemléltetve
A lenti ábrákon 6 különböző példán mutatom be, hogy miként lehet ezt használni vagy elrontani a gyakorlatban.
1. példa:
Ebben az esetben az látható, hogy a gépkocsivezető megfelelően megtartotta az AETR-szünetet (megosztva, 15 és 30 perc), de a munkaközi szünetet NEM.
2 óra vezetés után tartott egy 15 perces szünetet, utána rakodott 1 órát, ami után vezetett megint 2,5 órát. Így megvan a 4,5 óra vezetési ideje, egyelőre 15 perces szünettel. Ezt követően még rakodott 1 órát, és EZ UTÁN vette ki az AETR-szünet második részét (30 perc). Habár ez a 30 perc elvileg megfelelne munkaközi szünetnek (időtartamát tekintve meg is felel), mégsem jó, illetve, mégis szankció járhat érte, mivel ezt már TÚL KÉSŐN tartotta meg: túllépte a 6 óra munkaidőt!
Add össze! 2 óra vezetés + 1 óra munka + 2,5 óra vezetés + 1 óra munka. A szünetek NEM számítanak bele a munkaidőbe, a 6 órába. Ez összesen 6,5 óra munkaidő, és ezen BELÜL csak egy 15 perces szünet volt. A másik 30 perc (munkaközi szünetként újabb 15 is elég lenne) már későn kezdődik ebből a szempontból, mert túllépte a 6 órát. De az AETR-szünet rendben van.
2. példa:
Ebben az esetben az látható, hogy a gépkocsivezető megfelelően megtartotta mind az AETR-szünetet (megosztva, 15 és 30 perc), mind pedig a munkaközi szünetet.
2 óra vezetés után tartott egy 15 perces szünetet, utána rakodott 1 órát, ami után vezetett megint 2,5 órát. Így megvan a 4,5 óra vezetési ideje, egyelőre 15 perces szünettel. Ezt követően még rakodott 30 percet, és EZ UTÁN vette ki az AETR-szünet második részét (30 perc).
Az előző analógia szerint (nem vezetem le újra) a 30 perces munkaközi szünetet épp időben kezdte meg, mivel ez pont a 6 órányi munkavégzés legvégén került kivételre. Számold ki, ha ellenőrizni akarod!
3. példa:
Ebben az esetben az látható, hogy a gépkocsivezető nem tartotta meg megfelelően az AETR-szünetet, de a munkaközi szünetet IGEN.
2 óra vezetés után tartott egy 15 perces szünetet, utána rakodott 1 órát, ami után vezetett megint 2,5 órát. Így megvan a 4,5 óra vezetési ideje, egyelőre 15 perces szünettel. Ezt követően még rakodott 30 percet, és EZ UTÁN kivett egy újabb 15 perces szünetet.
Azonnal látható, hogy biztosan nincs meg az AETR-szünete, hiszen a második szakasz is csak 15 perc volt (30-nak kellene lennie legalább). Ez tehát érvénytelen. Ugyanakkor, a munkaközi szünetet megfelelően megtartotta, mivel (1) ketté osztotta a 30 percet, legalább 15 perces szakaszokra, és (2) időben vette ki a teljes 30 percet (pont a 6 órányi munkavégzés legvégén került kivételre a második 15 perces szakasz). Számold ki, ha ellenőrizni akarod!
4. példa:
Ebben az esetben az látható, hogy a gépkocsivezető sem az AETR-szünetet, sem pedig a munkaközi szünetet nem vette ki megfelelően.
2 óra vezetés után tartott egy 15 perces szünetet, utána rakodott 1 órát, ami után vezetett megint 2,5 órát. Így megvan a 4,5 óra vezetési ideje, egyelőre 15 perces szünettel. Ezt követően még rakodott 1 órát, és EZ UTÁN kivett egy újabb 15 perces szünetet.
Az előző analógia szerint azonnal látható, hogy biztosan nincs meg az AETR-szünete, hiszen a második szakasz is csak 15 perc volt (30-nak kellene lennie legalább). Ez tehát érvénytelen. És ugyanígy érvénytelen a munkaközi szünet is, mivel az 1. példához hasonlóan túl későn kezdte meg a második 15 perces szakaszt. Számold ki, ha ellenőrizni akarod!
5. példa:
Ez a példa azt akarja bemutatni, amiről fentebb írtam, miszerint A MUNKAKÖZI SZÜNET NEM A VEZETÉSI IDŐTŐL, HANEM A MUNKAIDŐTŐL FÜGG!
Ebben az esetben a gépkocsivezető rakodással vagy egyéb, pl. telephelyi munkával kezdte a napját. Ezt ábrázolja a sárga vonal. Ez 5 óra munkavégzés volt. Ezt követően, mielőtt elkezdte volna vezetni a tachográfos járművet, tartott egy 15 perces szünetet, majd elindult. Azonban, legfeljebb 1 órányi vezetést követően meg KELL állnia és meg KELL tartania a munkaközi szünet MÁSODIK 15 perces szakaszát is, mivel úgy döntött, hogy nem egyszerre tartja meg a 30 perc munkaközi szünetet az első szünet alkalmával, hanem kettéosztja, és 2-szer 15 percet tart. Így meg kell állnia. A második 15 perces szünet után még dolgozik 1 óra telephelyi munkát, de ennek a mi szempontunkból már nincs jelentősége. Jobban mondva, abból a szempontból van jelentősége, hogy AMENNYIBEN NEM dolgozna már, akkor azt a második 15 perces szünetet már NEM kellene megtartania, mivel megkezdi a napi pihenőidejét.
6. példa:
Az előző, 5-ik példához hasonlóan ez a példa is azt mutatja be, hogy A MUNKAKÖZI SZÜNET NEM A VEZETÉSI IDŐTŐL, HANEM A MUNKAIDŐTŐL FÜGG!
Ebben az esetben a gépkocsivezető rakodással vagy egyéb, pl. telephelyi munkával kezdte a napját. Ezt ábrázolja a sárga vonal. Ez 5 óra munkavégzés volt. Ezt követően, mielőtt elkezdte volna vezetni a tachográfos járművet, tartott egy 30 perces szünetet, majd elindult. Ebben az esetben legfeljebb 4 órányi vezetést követően meg KELL állnia. Miért?
Azért, hogy a 9 órára jutó munkaközi szünetek is rendben legyenek. Emlékezz a korábban leírt törvényre (görgess fel és olvasd el újra, ha kell)! Az igaz, hogy a 6 órára „jutó” munkaközi szünetet időben, egyben megtartotta (a 6 órán belül bármikor kiveheti), azonban, ezt követően dolgozik még 4 órát (vezet), így megvan a 9 órányi munkaideje. Márpedig, az 1988-as évi törvény szerint a 9 órát meghaladó munkaidő esetén legfeljebb a 9 óra végén újabb, legalább 15 perces munkaközi szünetet kell tartania a gépkocsivezetőnek. Így összesen 45 perc lesz a munkaközi szünete is.
Ezért nem vezetheti ki a 4,5 órát, mert akkor már megszegné ezt a szabályt. MUSZÁJ 4 óra vezetés után megállnia! Tehát, NEM vezethet ennél többet. Jól láthatóan a 15 perces szünet után is még dolgozik 1 óra telephelyi munkát! Vagyis, sem az nem lehet, hogy szünet nélkül vezetne a példában 4 óránál többet, sem pedig az, hogy szünet nélkül dolgozná le azt az 1 órát.
NAGYON FONTOS!
Egyre többen veszik az új generációs, TachoSafe 5-ös letöltőt!
Ez egy „nagyon jó cucc”, ahogy azok az ügyfelek mondják, akik eddig megvették és használják.
Tényleg imádják.
Ráadásul INGYEN, 3 havi TachografGURU előfizetés jár hozzá, ha még nincs neked.
A Tacho5Safe egyik fő előnye az egyszerű menü, amely nagy mértékben megkönnyíti a használatot.
Kábelek nélkül működik, és támogatja a vezeték nélküli adatátvitelt, tehát nincs adatletöltő kábel a tachográf letöltés során. Az eszközt közvetlenül be lehet csatlakoztatni a járműegységbe.
Üdvözlettel:
Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)