Mi a helyzet ezekben az esetekben? A szakértő válaszol.

Az alábbiakban két kérdést szeretnék röviden megválaszolni

 

1. A kompon töltött 9 órás pihenő vajon minek számít?

A kompon töltött 9 órás pihenő vajon minek számít?

Nemrégiben valaki azt kérdezte tőlem, hogy ha a kompon legalább 9 órás pihenőt tölt, akkor vajon az érvényes napi pihenőidőnek számít-e.

Mielőtt legyintenél erre, gondold át alaposan, hogy mi is a helyzet! Példaként vizsgáljuk meg az alábbi két esetet!

Első eset.

A sofőr beér a kikötőbe, és ott várakozik. Pihenőre állítja a tachográf üzemmód kapcsolóját. Várakozik 1 órát, majd feláll a kompra. Megveszi a kabin- vagy hálójegyet, hogy igazolja a kompozást, illetve azt, hogy kivehette a pihenőidejét a kompon.

A kompon 8,5 órát utazik (digitális tachográf üzemmód kapcsolója komp szimbólumon, korongos estén pihenőn), majd lejön a kompról, és keres egy pihenő helyet,  ahol eltölt még 1,5 órát pihenővel.

Ebben az esetben az eredeti kompszabály  értelmében ő egy 11 órás, rendszeres napi pihenőidőt vett ki a kompon, amit szabályosan, kétszer megszakított (kompra fel és kompról le).

 

9 órás napi pihenő a kompon? Miért ne?

Második eset.

A sofőr beér a kikötőbe, és ott várakozik. Pihenőre állítja a tachográf üzemmód kapcsolóját. Várakozik 1 órát, majd feláll a kompra. Megveszi a kabin- vagy hálójegyet, hogy igazolja a kompozást, illetve azt, hogy kivehette a pihenőidejét a kompon.

A kompon 9 órát utazik (digitális tachográf üzemmód kapcsolója komp szimbólumon, korongos estén pihenőn), majd lejön a kompról, és azonnal folytatja a vezetést, minden további pihenőidő nélkül.

Ebben az esetben az történt, hogy noha összesen 10 óra pihenőt tartott, amit kétszer megszakított, erre nem alkalmazható a kompszabály, mivel nem rendszeres napi pihenőidő történt (csak 10 óra pihenő volt). Ugyanakkor, mivel VOLT érvényes hálójegye a kompra, és ott eltöltött egy LEGALÁBB 9 órás pihenőidőt, ezért ő szabályosan kivett egy csökkentett napi pihenőidőt.

Tehát, a második esetben sem követett el semmiféle szabálysértést, hiszen a jogszabályok értelmében a napi pihenőidő (bármelyik) a vonaton vagy kompon is eltölthető, amennyiben a gépkocsivezető rendelkezik kabinjeggyel/hálójeggyel. Más szavakkal, itt valójában a pihenőidő a köztes megszakításoktól függetlenül megvolt, mivel egyben ki tudott venni 9 órát a kompon, hálójeggyel.

Vagyis, itt nem volt szükség a klasszikus kompszabály alkalmazására, így is volt egy érvényes napi pihenőideje, de az biztos, hogy csak egy csökkentett. Így ezt követően akár új napot is kezdhet.

 


 

2. Mi történik, ha megszakítom a járműben töltött 45 órás pihenőmet, bármiért is?

Ez a témakör eléggé izgalmas ahhoz, hogy ALAPOSABBAN körbejárjuk.

Mi történik, ha megszakítom a járműben töltött 45 órás pihenőmet, bármiért is?

Lényegében 4 különböző, de ugyanarra a problémára irányuló kérdés megválaszolásával szeretném megvilágítani ezt a dolgot, mert azóta is többször felmerül, így gondoltam, egyszerűbb, ha így megosztom inkább.

Mivel részletesebben beszélek róla, így sokkal egyszerűbbnek tűnt ezt videón bemutatni. Tulajdonképpen a januári AETR konferencián beszéltem erről, így a videórészlet onnan való. Ezt a videót bárki megoszthatja az ismerőseinek, csak annyi kérésem van hozzá, hogy add meg a weboldalam elérhetőségét, ami ez: https://aetr.hu, vagy csak szimplán aetr.hu. Köszönöm.

 

45 órás pihenőidő a járműben – mi van, ha csak részben töltöd ott? 4 izgalmas példa!



Remélem, hasznodra volt a két cikk!

Éves oktatással kapcsolatos részletek erre a linkre kattintva olvashatók.

Szakmai kiadványok rendelése ide kattintva érhető el.

Tacho 2 Safe és Tacho 5 Safe univerzális letöltők rendelése ezen a linken.

 

Üdvözlettel:

 

 

 

 

 

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)