Az alábbiakban két kérdést szeretnék röviden megválaszolni
1. A kompon töltött 9 órás pihenő vajon minek számít?
Nemrégiben valaki azt kérdezte tőlem, hogy ha a kompon legalább 9 órás pihenőt tölt, akkor vajon az érvényes napi pihenőidőnek számít-e.
Mielőtt legyintenél erre, gondold át alaposan, hogy mi is a helyzet! Példaként vizsgáljuk meg az alábbi két esetet!
Első eset.
A sofőr beér a kikötőbe, és ott várakozik. Pihenőre állítja a tachográf üzemmód kapcsolóját. Várakozik 1 órát, majd feláll a kompra. Megveszi a kabin- vagy hálójegyet, hogy igazolja a kompozást, illetve azt, hogy kivehette a pihenőidejét a kompon.
A kompon 8,5 órát utazik (digitális tachográf üzemmód kapcsolója komp szimbólumon, korongos estén pihenőn), majd lejön a kompról, és keres egy pihenő helyet, ahol eltölt még 1,5 órát pihenővel.
Ebben az esetben az eredeti kompszabály értelmében ő egy 11 órás, rendszeres napi pihenőidőt vett ki a kompon, amit szabályosan, kétszer megszakított (kompra fel és kompról le).
Második eset.
A sofőr beér a kikötőbe, és ott várakozik. Pihenőre állítja a tachográf üzemmód kapcsolóját. Várakozik 1 órát, majd feláll a kompra. Megveszi a kabin- vagy hálójegyet, hogy igazolja a kompozást, illetve azt, hogy kivehette a pihenőidejét a kompon.
A kompon 9 órát utazik (digitális tachográf üzemmód kapcsolója komp szimbólumon, korongos estén pihenőn), majd lejön a kompról, és azonnal folytatja a vezetést, minden további pihenőidő nélkül.
Ebben az esetben az történt, hogy noha összesen 10 óra pihenőt tartott, amit kétszer megszakított, erre nem alkalmazható a kompszabály, mivel nem rendszeres napi pihenőidő történt (csak 10 óra pihenő volt). Ugyanakkor, mivel VOLT érvényes hálójegye a kompra, és ott eltöltött egy LEGALÁBB 9 órás pihenőidőt, ezért ő szabályosan kivett egy csökkentett napi pihenőidőt.
Tehát, a második esetben sem követett el semmiféle szabálysértést, hiszen a jogszabályok értelmében a napi pihenőidő (bármelyik) a vonaton vagy kompon is eltölthető, amennyiben a gépkocsivezető rendelkezik kabinjeggyel/hálójeggyel. Más szavakkal, itt valójában a pihenőidő a köztes megszakításoktól függetlenül megvolt, mivel egyben ki tudott venni 9 órát a kompon, hálójeggyel.
Vagyis, itt nem volt szükség a klasszikus kompszabály alkalmazására, így is volt egy érvényes napi pihenőideje, de az biztos, hogy csak egy csökkentett. Így ezt követően akár új napot is kezdhet.
2. Mi történik, ha megszakítom a járműben töltött 45 órás pihenőmet, bármiért is?
Ez a témakör eléggé izgalmas ahhoz, hogy ALAPOSABBAN körbejárjuk.
Lényegében 4 különböző, de ugyanarra a problémára irányuló kérdés megválaszolásával szeretném megvilágítani ezt a dolgot, mert azóta is többször felmerül, így gondoltam, egyszerűbb, ha így megosztom inkább.
Mivel részletesebben beszélek róla, így sokkal egyszerűbbnek tűnt ezt videón bemutatni. Tulajdonképpen a januári AETR konferencián beszéltem erről, így a videórészlet onnan való. Ezt a videót bárki megoszthatja az ismerőseinek, csak annyi kérésem van hozzá, hogy add meg a weboldalam elérhetőségét, ami ez: https://aetr.hu, vagy csak szimplán aetr.hu. Köszönöm.
45 órás pihenőidő a járműben – mi van, ha csak részben töltöd ott? 4 izgalmas példa!
Remélem, hasznodra volt a két cikk!
Éves oktatással kapcsolatos részletek erre a linkre kattintva olvashatók.
Szakmai kiadványok rendelése ide kattintva érhető el.
Tacho 2 Safe és Tacho 5 Safe univerzális letöltők rendelése ezen a linken.
Üdvözlettel:
Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)