Egy nagyon tanulságos telephelyi ellenőrzés esete

5 dologban talált hibát az ellenőr

Az alábbi ellenőrzés egy ügyfelünknél történt, akinek régóta végzünk kiértékeléseket.
A tanulságot szeretném megosztani most veled, hogy te még VÉLETLENÜL SE kövesd el ezeket a hibákat! Illetve, hogy mi az, amire mindenképp figyelj oda! Ezért részletesen fogom leírni, emiatt a cikk egy kicsit hosszabb, de érdemes végig olvasnod!
Természetesen amennyire csak lehetett, megpróbáltunk segíteni az ügyfélnek, de amint azt látni fogod, a legtöbb esetben ez már NEM volt lehetséges. A szankció, sajnos, jogosnak tűnik. Viszont van EGY olyan pont, ami bizonyos szempontból NAGYON ÉRDEKES.
És erről MINDENKÉPP tudnod kell.

Egy nagyon tanulságos telephelyi ellenőrzés esete

 


 

Fuvarlevél probléma

Idézet a Végzésből (természetesen minden, az azonosításhoz esetleg segítséget nyújtó adatot töröltem, fiktív adatokat megadva).

Az ellenőrzés és az utólagos kiértékelés során megállapítást nyert, hogy Üzembentartó:

 

(1.) által bemutatott XXXXXXXX és az YYYYYYYYY sorszámú fuvarlevél (járművezető neve: Gipsz Jakab) kitöltés szempontjából nem felel meg a vonatkozó jogszabály előírásainak, mivel arra nem került feltüntetésre a 261/2011 Korm. rendelet 22. § (2) bekezdésének pontjai alapján

 

b) a fuvaroztató címe neve, címe, megállapodások
d) az áru megnevezése
e) le- és felrakott tömege, üres és rakott állapotban megtett km,
f) az áru átvétel teljesítés igazolása

Ez a pont arról szól, hogy a fuvarlevelet nem vezette megfelelően a gépkocsivezető. Az említett kormányrendelet egyértelműen leírja, hogy mik a minimum kötelező tételek egy menetlevélen, fuvarlevélen. Ha ezek hiányoznak, nincs mit tenni, az szankció. Kimagyarázni sajnos nem nagyon lehet.

Mivel FONTOS számunkra, hogy te, mint TachografGURU ügyfelünk vagy leendő ügyfelünk biztosan NE szaladj bele ebbe a problémába, ezért bemásoltam neked ide, hogy MIK EZEK A KÖTELEZŐ ELEMEK, amiknek feltétlenül szerepelniük kell egy fuvarlevélen.

 

A fuvarlevélnek legalább a következő adatokat kell tartalmaznia

A fuvarlevélnek legalább a következő adatokat kell tehát tartalmaznia, mind a 13 tételt (kattints a képre a nagyításhoz):

  1. az árutovábbítás jellege (fuvarozást beikszelni);
  2. a kiállítás helye és időpontja;
  3. a feladó neve és címe;
  4. a fuvarozó neve és címe;
  5. a jármű rendszáma és a járművezető neve;
  6. a jármű útvonala, a megállások (fel- és lerakodás) és indulások helye és ideje, valamint az ezekhez tartozó megtett út (km) jelölése;
  7. az áru átvételének helye és időpontja, valamint a kiszolgáltatásra kijelölt hely;
  8. a címzett neve és címe;
  9. az áru szokásos megnevezése és a csomagolás neme, valamint veszélyes áruknál azok általánosan elismert megnevezése (ADR-adatok);
  10. az árudarabok száma, jele és sorszáma;
  11. az áru bruttó súlya vagy más mennyiségi meghatározása (térfogat);
  12. egyéb megállapodások rögzítése (ha van);
  13. a vám- és egyéb hatósági kezeléshez szükséges utasítások;

 


 

Hiányzó kártya probléma

Idézet a Végzésből (természetesen minden, az azonosításhoz esetleg segítséget nyújtó adatot töröltem, fiktív adatokat megadva).

Az ellenőrzés és az utólagos kiértékelés során megállapítást nyert, hogy Üzembentartó:

 

(2.) a XXX-123 forgalmi rendszámú járművet úgy vezették az alábbi táblázat szerint, hogy a járművezető nem helyezte be a digitális tachográf kártyáját a jármű fedélzeti egységébe:

 

 

Megvizsgálva a dolgot azt találtam, hogy az említett időpontban a TachografGURU program szerint is kártya nélküli vezetés történt. Erről leadtuk nekik a jegyzőkönyvet. Tehát, elvileg ezt a hibát feltárta a cég, csak nem tudom, csinált-e valamit ezzel kapcsolatban. Nem tudom, hogy aláíratták-e a sofőrrel.

Tovább bonyolította a dolgot hogy azt találtam, hogy – mivel kártya NÉLKÜL vezetett – visszaírta ezt az időszakot teljes egészében pihenőidőként a kártyájára! Ez hiba olt! Itt látod például a 16-i napját, amit pihenőként igazolt a sofőr:

Helytelen pihenő visszaírás

 

 
És valóban, mivel ez kártya nélküli vezetés, ezért nyilatkozni kell arról, hogy itt mi történt. Tudtak róla? Nem? Ha igen, az bizony probléma. Ha nem, akkor nyilatkozzon a sofőr, hogy MIT CSINÁLT az alatt. De azt javasoltuk, hogy mindenképp mutassák be az erről szóló Guru jegyzőkönyvet, a Kártya nélküli vezetés listát!

 

Rendeld meg a TachografGURU programot MOST vagy kérj tőlünk BÉRKIÉRTÉKELÉST MOST, ha eddig még nem tetted meg, hogy ezek a hibák időben kiderüljenek!

 


 

Túl késői kártya letöltés

Idézet a Végzésből (természetesen minden, az azonosításhoz esetleg segítséget nyújtó adatot töröltem, fiktív adatokat megadva).

Az ellenőrzés és az utólagos kiértékelés során megállapítást nyert, hogy Üzembentartó:

 

(3.) nem tudta igazolni, hogy eleget tett a rendszeres letöltési feladatainak a digitális tachográf adatok tekintetében, mivel Gipsz Jakab  járművezető esetében 2022.06.17. és 2022.08.31. között nem történt letöltés (különbség: 75 nap).

Na! Tegyük ezt is tisztába!

Röviden, ahogy azt a konferenciákon, oktatásokon is szoktam mondani, a kártya letöltések során a 28 nap NEM NAPTÁRI NAPOT jelent, hanem 28 NAPNYI TEVÉKENYSÉGET. Ez nagyon nagy különbég! Hogyan tudnád letölteni 28 naponta azt a kártyát például, amit 2 hónapig nem használtak? Sehogy. A 28 nap tehát azt jelenti, amikor DOLGOZOTT és ez feljegyzésre került a kártájára, vagy készenlétben volt. Emiatt, ha valaki minden hónap elején, úgy 4-e és 8-a között letölti a sofőrkártyákat, akkor az teljesen megfelelő és eleget tett a jogszabályi kötelezettségnek (A BIZOTTSÁG 581/2010/EU RENDELETE).

Ugyanakkor sajnos, visszatérve az ügyfélre, ahogy azt én is tapasztaltam és állandóan jeleztem is nekik, hogy valóban NEM küldik havonta a kártya adatokat. Ez egészen a jelenig is fennálló probléma. Most már elvileg havonta fogják küldeni. Megismétlem: elmondtam többször, oktatásokon is, hogy MINDEN HÓNAP ELEJÉN TÖLTSÉK LE A TELJES ELŐZŐ HÓNAPOT VALAMENNYI SOFŐRNEK. Ezt így kell csinálni. Ebben az esetben is csak nyilatkozni tudnak, hogy ez történt, mivel ez TÉNY. Nem tudom, mit mondhatnának. Akármit is mondanak, ezt a hatóság is tényként kezeli.

 
Ugyanakkor a 75 napnak ebben a formában nincs jelentősége, csak annyiban, hogy ez egészen biztosan megsérti a korábban említett 2010-es EU-s jogszabályt.

 

Rendeld meg a TachografGURU programot MOST vagy kérj tőlünk BÉRKIÉRTÉKELÉST MOST, ha eddig még nem tetted meg, hogy ezek a hibák időben kiderüljenek!

 


 

Elmulasztott tevékenység bejegyzések

Idézet a Végzésből (természetesen minden, az azonosításhoz esetleg segítséget nyújtó adatot töröltem, fiktív adatokat megadva).

Az ellenőrzés és az utólagos kiértékelés során megállapítást nyert, hogy Gipsz Jakab járművezető:

 

(4.) elmulasztotta az alábbi időtartamokban végzett tevékenységeit bejegyezni a járművezetői
kártyájára:

Mi történt itt?

Megnéztük a TachografGURU programban és a nyers DDD adatokat is (a letöltött adatok), hogy mi a helyzet ezzel. Valóban nem írta volna vissza? Na itt egy nagyon érdekes dolog derült ki!

Röviden, a feldolgozott DDD file-okon az látszik, hogy csaknem folyamatos a visszaírás a kártyára. VAN rajta hiány, de egyáltalán nem az, amit kifogásoltak, hanem hétvégi pihenők visszaírása. Az igaz, hogy itt sok pihenő van visszaírva, de ezzel önmagában semmi baj nincs. Természetesen az is lehetséges volt, hogy HELYTELENÜL, TÉVESEN pihenőt írt vissza a kártyára, MIKÖZBEN dolgozott azokban az időkben. Például, kártya nélkül vezetett, vagy kisautót, ami egyéb munka kéne, hogy legyen.

Tehát, LEHET, hogy oda pihenő helyett egyéb munkát kellett VOLNA visszaírnia, de ezt nem tudom. Pihenők vannak visszaírva neki. DE NEM IS EZ A LÉNYEG, MIVEL ITT NEM AZT KIFOGÁSOLTÁK, HOGY PIHENŐIDŐ LETT VISSZAÍRVA, MIKÖZBEN DOLGOZOTT, HANEM AZT, HOGY SEMMI NINCS A KÁRTYÁJÁN. Márpedig, ez így nem volt igaz. Voltak hétvégi pihenőidő hiányok, és szabadság is, de ezek azért voltak, mert NEM visszaírással igazolta a kártyára, hanem nyomtató szalagokkal.

Mindig készítünk egy úgynevezett HIÁNY listát, ahol ezeket lekérjük és elküldjük a cégnek, akik vagy aláíratják a sofőrrel, hogy elismeri ezt a hiányt, vagy gyorsan pótolja ezeket, így minden rendben lesz. Itt is ez történt ezt küldtük el a cégnek:

Látható, hogy VANNAK hiányok, ugyanakkor ez köszönő viszonyban sincs azzal, amit a hatóság írt.

De akkor honnan vették ezt az adatot, ezeket a hiányokat?

Nos, ez is kiderült. A sofőr elmondta, hogy a fedélzeti egység alapján nézték a hiányokat, vagyis, hogy NEM lett visszaírva a járműegységbe a pihenő. És ez alapján akarnak szankcionálni. Vagyis, NEM a kártyát nézték, hanem azt, hogy nincs visszaírva pihenő a járműegységbe.

MICSODA? HOGY IS VAN EZ? Ez így több sebből vérzik.

 

  1. Először is, a fedélzeti egységbe NEM TUDSZ pihenőt visszaírni! Sőt, egyáltalán, SEMMIT! Látott már valaki ilyet? Ez fizikailag lehetetlen.
  2.  

  3. Képzeld el a következőt! A sofőr mondjuk 17 órától 20 óráig pihenőt tölt. Ezt a pihenőt szabályosan visszaírja a kártyájára (M-beadás, kiegészít, időintervallum és tevékenység kiválasztása). Eközben valaki más ebben az időben vezeti azt a járművet, AMIT VEZETÉSKÉNT RÖGZÍT A TACHOGRÁF KÉSZÜLÉK. Tedd fel magadnak a kérdést: hogyan tudná ezt felülírni a sofőr pihenővel? Nyilván sehogy. És ha van 30 sofőr, aki ugyanúgy pihent akkor? Ők is felülírnák?
  4.  

  5. Minden sofőr a SAJÁT pihenőidejéért felel, amit vagy visszaír A SAJÁT JÁRMŰVEZETŐI KÁRTYÁJÁRA, vagy egyéb módon igazol, pl. nyomtató szalag hátuljával. Ha ez megvan, akkor ő NEM követett el semmilyen szabálysértést.
  6.  

  7. A jármű mozgásával a vállalkozásnak kell elszámolnia, azzal is, ha a jármű épp állt. De ez tejesen más tészta. Itt láthatsz egy olyan lista részletet, amit RENDSZÁM SZERINT kértünk le. Láthatóak a barna, üres területek. Ezek nem mások, mint azok az időszakok, amikor a jármű ÁLLT.  De ezekbe NEM tudsz visszaírni? Hogyan? És ezek egyértelműen megmutatják, hogy hol nem használták a járművet.

 
Jobb, ha tisztában vagy a fentiekkel! A járművezető a saját idejéért felel. Egyáltalán nem kell, hogy érdekelje, és nem is kell foglalkoznia azzal, ha a hatóság azt kéri tőle, hogy mikor ÁLLT a jármű (mert tulajdonképpen ezt kérdezték). Ha a saját idejének elszámolása rendben van – akkor Ő RENDBEN VAN.

Rendeld meg a TachografGURU programot MOST vagy kérj tőlünk BÉRKIÉRTÉKELÉST MOST, ha eddig még nem tetted meg, hogy ezeket megmutassuk neked!

 


 

Hiányzó országkódok

Idézet a Végzésből (természetesen minden, az azonosításhoz esetleg segítséget nyújtó adatot töröltem, fiktív adatokat megadva).

Az ellenőrzés és az utólagos kiértékelés során megállapítást nyert, hogy Gipsz Jakab járművezető:

 

(5.) elmulasztotta teljeskörűen beírni azoknak az országoknak a betűjeleit, amelyekben a napi munkaidejét megkezdte / befejezte.

Valóban, azt találtuk, hogy néhány esetben hiányzik az országkód, erről meg is kapták a TachográfGURU-ból a szabálysértési jegyzőkönyvet. Mivel ez kész TÉNY, így ezzel csak annyit tudnak csinálni, hogy aláíratják a gépkocsivezetővel ezt a szabálysértési jegyzőkönyvet, hogy a cég le legyen védve. Küldjék el a jegyzőkönyvet és az ellenőrző listákat!

Itt egy példa egy ilyen kimutatásról. Ez megadja a vállalkozásnak, hogy HOL vannak ezek a mulasztások.

 
Pontosan látható a kezdete és a vége. És látható egy olyan, hogy „15 perces környezetében”. Ez valójában annyit jelenti, hogy NEM IDŐBEN zárta le a kártyát. A legtöbbször, ahogy itt is láthatod, ez a VÉGÉN jön elő. Mert túl KÉSŐN történik a lezárás. Ezekről sokat beszéltem már az oktatásokon.

Rendeld meg a TachografGURU programot MOST vagy kérj tőlünk BÉRKIÉRTÉKELÉST MOST, ha eddig még nem tetted meg, hogy ezeket a hibákat kivédhesse a vállalkozás!

 

 

Remélem, hasznodra voltak a fentiek! Ügyfelünkként megbízhatsz bennünk, és segítünk abban, hogy NE KAPJ büntetést! Aminek feltétele, hogy mindent úgy csinálsz, amit mondunk neked. És feltétele, hogy megbízol bennünket a kiértékeléssel – vagy megcsinálod magad a TachografGURU-val.

 

Üdvözlettel:

 

 

 

 

 

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)