Minden sofőrnek és cégnek tudnia KELL – de sokan NEM veszik komolyan!

A leggyakoribb problémák egyike

Az az igazság, hogy van egy olyan dolog, amit sokan nem vesznek eléggé komolyan. Hogy ezt honnan tudom? Sok oktatást tartok és sok egyéni tachográf kiértékelést végzek. És bizton állíthatom, hogy

  1. sok bírság jár érte, és
  2. gyakoribb, mint azt gondolnád.

Álljon itt egy példa rá, tanulságul! Remélem, nálad ez nem fordul elő!

 

Adathiány

Amikor kiértékelést végzünk, mindig készítünk egy NAGYON FONTOS listát, amit odaadunk az ügyfélnek. Hogy MIÉRT és MI EZ a lista, arról nemsokára. Előbb a rövid sztori.

Egy ügyfelünk sofőrjéről van szó, ezért is szeretnénk gyorsan tájékoztatni arról, hogy mi történt, hogy veled ez SOHA ne forduljon elő. Úgy tűnik, hogy NEKI, mármint a sofőrnek már nem tudunk segíteni. De a cégnek még igen. A semminél ez is sokkal jobb.

Röviden, az történt, hogy megállították a gépkocsivezetőt, és kérték a 28 napja elszámolását. A gépkocsivezetőnek csak tachográf kártyája van, csakis digitális tachográffal szerelt járművet vezet. A helyzet az, hogy nem írta a vissza a pihenőidejét, illetve, van, amit csak részben. Hogy miért, azt nem tudom, de a lényeg, hogy hiányosságok vannak a 28 nap folytonosságában.

Számtalanszor írtam már arról, hogy mennyire fontos, hogy a hiányokat is feltárjuk, azaz, azokat az időszakokat, amikről NINCS igazolása a sofőrnek. Nem elég csak a hibák jegyzőkönyvezése, mivel a gépkocsivezetőnek a 28 napja minden egyes percével el kell tudnia számolni! Azt, amikor SEMMILYEN formában sincs rögzítve valamilyen pihenőidő (vagy akár egyéb idő).

 

Mi történt?

Visszatérve a sztorira, kérték a 28 nap igazolását. Mivel hiányosságok voltak az elszámolásban (nem írt vissza időket, leginkább pihenőket), ezért megkérdezték tőle, hogy mi a helyzet a többi nappal, hogyan tud elszámolni vel?

Erre a sofőr sajnálatos módon a következőt válaszolta:

„Fogalmam sincs, hogy hogyan kellett volna ezeket igazolnom.”

Na, több sem kellett a hatóságnak! Érthető módon „vérszagot” kaptak, és azonnal jegyzőkönyvezték, amit a sofőr mondott, majd azt mondták, várható lesz egy telephelyi ellenőrzés.

Nyilvánvalóan NEM kellett volna ezt mondania a sofőrnek. És még inkább nyilvánvaló az, hogy NEM szabadott volna hiányosságnak lennie.

 

A megoldás

Ez egy sajnálatos esemény. Nagyon úgy néz ki, sajnos, hogy az adott gépkocsivezetőnek 400 ezer forintos bírság néz ki.

  • Hogyan lehetett volna ezt megelőzni?
  • Mit tehetett volna a vállalkozás és mit kell most tennie?

Az első kérdésre a válasz: az új AETR könyv-ben és a Digitális tachográfok kezelése képekben könyvben részletesen leírtam a megoldást. De a lényeg: vagy visszaírja a kártyára a pihenőket, vagy szalag hátulján rajzolja meg ezeket. HIÁNYTALANUL! Még azelőtt, hogy kimegy a közútra. Ugyanígy azt is, ha esetleg egyéb munkavégzései vannak, amiket visszaír a kártyára, vagy szalag hátulján rajzol be, vagy tevékenységigazoló lappal fed le. TELJESEN!

A második kérdésre a válasz: egy lista, amit a TachografGuru programunkkal készítettünk.

 

A hiány lista

Kattints a képre, és úgy nézd meg ezt a listát! Ez egy NAGYON FONTOS lista! Igazság szerint nem tudom, hogy a TachografGURU programon kívül hogyan tudod ezt megcsinálni, de a lényeg, hogy ez azt mutatja meg, hogy MI NINCS rögzítve. Az összes hiányt.


Hogyan használd?

Ahhoz, hogy lekérhessük magunknak ezt a listát, amiből láthatóak a hiányok, nagyon fontos, hogy előzőleg MINDENT rögzítsünk fel a TachografGURU programba. Ezt követően tudjuk majd lekérni a Hiány listát. (Ha nem a TachografGURU programot használod, akkor nem tudom, hogyan tudod megtalálni a hiányosságokat: valószínűleg tételesen át kell nézned, nyomatokat, korongokat, stb.).

  • Korong adatok rögzítése (tachográf rajzolta a korongon).
  • Digitális kártya adatok rögzítése.
  • Járműegység adatok rögzítése (ha van OUT- vagy kártya nélküli vezetés).
  • Korong hátulján látható rajzolatok rögzítése.
  • Kinyomatokon látható adatok rögzítése, ha vannak.
  • Tevékenységigazoló lapok rögzítése.
  • Bármilyen egyéb adat rögzítése, amivel valamit igazoltunk.

Ezt követően, de CSAKIS ezt követően kérjük le a Hiány listát, ami részletesen, tételesen meg fogja mutatni nekünk, hogy hol és milyen időszakra nincsenek rögzítve az adatok (lásd a következő oldali ábrát). Ezek megmutatják a pontos hiányokat. Ezt természetesen tetszőleges időszakra lekérheted.

Ezután vagy kinyomtatod ezt így és aláírattatod a gépkocsivezetővel, hogy elismerje a hiányt, vagy odaadod neki és megkéred, hogy a hiányokra írja meg a szükséges pihenő korongokat, stb. Ez utóbbit TILOS megtenni, amennyiben a gépkocsivezetőt a hatóság már ellenőrizte erre az időszakra és ő is felfedte a hiányosságokat! Ekkor csakis a nyomtatást és aláíratást lehet használni.

A lényeg röviden: valahogyan tárd fel a hiányosságokat, és vagy utasítsd a sofőrödet, hogy ezeket orvosolja (írja meg a megfelelő igazolásokat, stb.), vagy jegyzőkönyvezd le ezeket ugyanúgy, mint a hibák listáit, és ugyanúgy írasd alá vele. Vannak ügyfeleink, akik kinyomtatják és aláíratják, és vannak, akik utólag ezek alapján megírják a hiányzó igazolásokat.


A januári konferencián sok hasonló problémát fogunk megbeszélni!

 


 

Jelentkezz a januári konferenciára!

 

Már lehet jelentkezni a januári konferenciákra!
Résztvételi díj: 7 600,- Ft

 

A KÉT IDŐPONT:

2023. január 7. és január 14.

 

Kattints ide, vagy a képre további részletekért és add le a jelentkezésedet most! A konferenciával együtt is beszerezheted 30%-os kedvezménnyel az új AETR könyvet nyomtatva.

Üdvözlettel:

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató (BME)
+36 (70) 391-2885