Bő 1 hete már írtam erről a témáról, de most úgy tűnik, megvan a válasz!
Előtte azonban a maradék nyomtatott termékek…
Már csak ennyi van belőlük (van, amelyikből 2000 db volt nyomtatva anno). Amikor elfogynak, NEM nyomtatjuk újra. A legtöbbje 50%-os kedvezménnyel, amíg még van. Összesen ennyi nyomtatott könyvünk van még.
- AETR könyv 10-ik kiadás: 4 db
- Zöld régi tachográfos könyv: elfogyott!
- 2016-os konferencia könyv (egyedi kérdésekkel): 43 db
- Hogy van ez a valóságban könyv: 147 db
- Új digitális tachográfos könyv (színes, A/4-es forma): 130 db
Kattints ide, és szerezd be a hiányzó példányodat féláron!
Korábban már írtam erről a témáról, de most úgy tűnik, megvan a válasz!
Bő 1 hete már foglalkoztam ezzel a kérdéssel, de most, úgy tűnik, VÉGLEGES válasz érkezett.
A cikk forrása a trans.info oldal. Hogy egyszerűbb legyen a dolog, bemásolom ide a teljes cikket, de ha akarod, ezen a linken elolvashatod az eredeti cikket.
Íme a cikk!
Megszűnik-e a GKI-megújító vizsga? Egyelőre biztosan NEM!
Nem született még döntés arról, megszűnik-e a GKI-felújító vizsga Magyarországon, arról pedig végképp nem döntöttek, hogy mindez már 2022 nyarán megtörténne – cáfolta Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs menedzsere a Facebookon keringő pletykákat. De az egyeztetések folynak az Innovációs és Technológiai Minisztériummal – a remény még él.
A héten elkezdett keringeni egy pletyka gépkocsi-vezető körökben arról, hogy 2022 nyarától megszűnik a GKI felújító képzés utáni vizsga-kötelezettség. Azonban a hír nem igaz, tájékoztatta erről a Trans.INFO szerkesztőségét Árvay Tivadar.
A magyar fuvaros szervezetek (az MKFE mellett a NIT Hungary, a TESZ és a FUVOSZ) már jó ideje lobbiznak azért, hogy ez a vizsgakötelezettség megszűnjön. Idén év elején ismét rivaldafénybe került ez a kérdés, amikor a négy szervezet közösen szólította fel az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, hogy szüntesse meg a vizsgát a felújító képzés után.
Március végén az MKFE egy közleményben azt is elmondta, hogy a szervezet valóban tárgyalásokba kezdett az ITM-mel: a GKI felújító képzést követő vizsgák kivezetése mellett, a kamionstop rendelkezések rugalmasabbá tétele és az össztömeg- és tengelysúlymérés szabályok felülvizsgálata is terítéken van.
Egyelőre marad a GKI-megújító vizsga
A konkrét kérdéssel kapcsolatban, a GKI felújító vizsgáról ezt nyilatkozta Árvay lapunknak:
„Azt elmondhatjuk, hogy a tárca részéről megvan a szándék a vizsga kivezetésére, addig azonban nem tudunk konkrét időpontot megjelölni, ameddig ezek az egyeztetések – amelyek kiterjednek arra is, hogy a vizsga kivezetését követően hogyan, milyen feltételekkel történik majd maga a felújító képzés – nem fejeződnek be.”
A tananyag egy része elavult, a vizsga-kötelezettség hozzájárul a sofőrhiány növekedéséhezMint arról korábban már többször is beszámoltunk, az MKFE és a NIT Hungary azon az állásponton vannak, hogy a GKI ismétlő vizsga hozzájárul ahhoz, hogy magas a pályaelhagyók száma a szakmában, és a már pályát elhagyott idősebb generáció is nehezen, vagy egyáltalán nem csábítható vissza.
A szervezetek januári levelükben főként a sofőrhiányra hivatkozva kérik a Minisztériumtól az ismétlő-vizsga eltörlését.
„A közúti közlekedési szolgáltatási szektort egyre súlyosabban érinti a munkaerőhiány, a gépkocsivezetők száma folyamatosan csökken. Tovább rontja a helyzetet, hogy a magyar vállalkozásoknál foglalkoztatott aktív gépkocsivezetői állomány mintegy 40 százaléka (~30 ezer fő) az 50 év feletti korosztályból kerül ki, 12 százalékuk 60+-os. E korosztályból igen nagy számban nyilatkoznak úgy, hogy a lejáró GKI kártyájukat nem kívánják meghosszabbítani a Magyarországon jelenleg előírt vizsgakötelezettség miatt, s annak ellenére hagyják el a pályát, hogy valójában még évekig folytatnák e hivatást” – olvasható a levélben.
Kötelező marad a GKI-megújító vizsga.
Azonban nem ez az egyetlen oka annak, hogy a fuvarosok fölöslegesnek találják ezt a vizsgát. Árvay Tivadar, már tavaly októberben is azt nyilatkozta a Trans.INFO-nak, hogy az MKFE szerint a jelenlegi tananyag egy része elavult: „nem 20 évvel ezelőtti technikákra vonatkozó kérdésekkel kellene foglalkozni, hanem a mai, a korszerű járművekben elérhető aktív vezetéstámogató rendszerekről, és az ezekhez elsajátítandó vezetéstechnikákról kellene oktatni, hogy értelmet nyerjen a továbbképzés”.
„A 30-40 éve volánnál ülő gépkocsivezetőknek nincs szükségük elavult tudások megerősítésére, de a friss információk garantálhatnák azt, hogy a gépkocsivezető tényleg meg akarja ismerni azokat, és ne csak magoljon egy kötelező vizsga kedvéért. Amennyiben a tananyag hasznos, akkor vizsga sem kell a végére, hiszen a gépkocsivezető (és a munkaadója) érdeke lesz, hogy ott legyen a képzésen és a magáévá tegye a tudást” – tette hozzá Árvay.
A GKI-vizsga a teherautó-vezetők számára egész Európában kötelező, csak az tevékenykedhet a szakmában, aki a képzést elvégzi, és sikeres vizsgát tesz a tanultakból.
Hasonlóképpen kötelező a GKI megújító tanfolyam is Európa-szerte, mivel ez EU-s előírás. De a vizsga nem az. Vizsgakötelezettséget az EU (2003/59/EK irányelv) nem ír elő, ezt tagállami hatáskörbe helyezi.
„Az EU 26 tagállamából Magyarország mellett, tudomásunk szerint, csak Bulgária, Észtország és Románia él a vizsgakötelezettség intézményével. A németeknél, osztrákoknál vagy a számunkra is komoly konkurenciát jelentő Lengyelországban sem terhelik ezzel a gépkocsivezetőket. A gépkocsivezetők egyszerűen részt vesznek a felújító tanfolyamon, és ezt követően megkapják a GKI kártyájukat” – magyarázta el lapunknak Árvay.
Tehát, úgy tűnik, egyelőre MARAD a GKI-megújító vizsga!!! Ha lesz további információm az ügyben, megosztom veled.
Írd meg, hogy TE milyen kérdésre szeretnél választ kapni! Igyekszem arról is írni, vagy utána járni.
Kattints ide, és szerezd be a hiányzó NYOMTATOTT könyveidet féláron, amíg még kapható!
Üdvözlettel:
műszaki szakoktató (BME)
+36 (70) 391-2885