Vezetési idő – halálos félreértés!

 

Egy nagyon fontos rész az 561/2006/EK Rendeletből – Vezetési idő, melyet “halálosan” félreértenek

Nagyon-nagyon sok vállalkozásnál tartott oktatás után elmondhatom, hogy a legtöbben TELJESEN félreértik a vezetési idő fogalmát, ami komoly hiba és teljesen felesleges büntetésekhez vezet! Sajnos, ez időnként a hatóságnál is előfordul, ezért nem árt tisztában lenni vele!

Először nézzük meg, hogyan határozza meg egyáltalán maga a rendelet a vezetési időt?

„vezetési idő”: annak a vezetési tevékenységnek az időtartama, melyet:

– a 3821/85/EGK rendelet I. és IB. mellékletében meghatározott menetíró készülékkel automatikusan vagy félautomatikusan rögzítettek, avagy
– a 3821/85/EGK rendelet 16. cikkének (2) bekezdése alapján manuálisan rögzítettek;

 

Az alábbiakban az általunk írt és kiadott (kb. 1000 fuvarozónak van már meg) AETR és munkaügy a gyakorlatban fuvarozóknak – Gyakorlati tanácsok és magyarázatok az utazó munkavállalókra vonatkozó szabályokhoz és a munkaügyi előírásokhoz a tachográfos járművek vezetői és vállalkozásai számára könyvből olvashatsz egy részletet a vezetési idővel kapcsolatban. Konkrétan azt a részt, hogy MIKÉNT értelmezzük HELYESEN ezt. A könyv 250 oldalas, és igazi áttörést jelent az AETR oktatása és megoldása terén. A könyvet 3 szakértő lektorálta, köztük egy igazságügyi szakértő is.

Nagyon alaposan meg kell érteni, hogy mit is jelent ez! Szedjük szét egy kicsit és nézzük meg!

Először is, ez egy bizonyos tevékenységnek az időtartamát jelenti, vagyis azt az időmennyiséget, amely alatt egy bizonyos dolgot megteszel. Jelen esetben ez a bizonyos tevékenység a vezetést jelenti, tehát azt, amikor a járművet ténylegesen vezeted. Ezt kihangsúlyozom még egyszer: a járművet ténylegesen vezeted. Vagyis, nem rakodsz, nem állsz és vársz, nem pihensz, hanem ténylegesen, mérhetően, láthatóan vezeted a járművet. Ez annyira fontos, hogy ezért ismételtem meg.

Tehát, egy olyan időtartamot, olyan időmennyiséget jelent, amely alatt ténylegesen, valóban vezeted a járművet. Ennek megértése hihetetlenül fontos!

Aztán, a jogszabály azt mondja, hogy ezt a ténylegesen vezetéssel töltött időmennyiséget mérni is lehet, sőt, ez kötelező is, konkrétan az adott jogszabályban hivatkozott menetíró készülékkel. Vagyis, a tachográf ezt rögzíti a korongra vagy a kártyára, valamint a fedélzeti egységbe is (digitális menetíró készülék esetén).

A hivatkozott másik jogszabályi rész (a 3821/85/EGK rendelet 16. cikk 2. bekezdés) a következőt mondja: „Amennyiben a készülék üzemképtelen vagy hibásan működik, a járművezetők az adatrögzítő lapon vagy lapokon, vagy az adatrögzítő laphoz csatolandó ideiglenes lapon jelzik a különböző időtartamokra vonatkozó összes olyan információt, amelyet a készülék nem rögzített helyesen.”

Mi következik ebből? Az, hogy a tachográf által rögzített vezetési idő (amikor ténylegesen vezetsz) vezetési jel formájában fizikailag látható lesz a korongon, vagy egy megfelelő kiértékelő program diagram formájában megmutatja ezt a digitális kártya elemzése révén. (Hogy miről ismerhető fel, illetve melyik jel a vezetési jel, azt a könyvben korábban részletesen átvettük.)

Továbbá, az is világos kell, hogy legyen, hogy ha kézzel rajzolod a vezetési időt (mert pl. a menetíró készülék meghibásodik), akkor a jogszabály idevágó pontja alapján az is vezetési időnek számít, valamint, hogy itt is csak a ténylegesen vezetéssel töltött időt fogod a korongra rajzolni (vagy a kinyomatra ráírni utólag, mivel a kártyára nem lehet vezetési időt visszaírni, csak a másik három tevékenységet).

Lényegét tekintve, a vezetési idő tehát az az időszak, amit a korongon ténylegesen vezetési jelként látunk (a tachográf által rajzolva, vagy általad a korong hátoldalán kézzel behúzva), vagy a digitális menetíró vezetési jelként rögzíti. Ha bármilyen más jel látszik a korongon/kártyán/kinyomaton, mint vezetési jel, akkor az NEM vezetési idő, függetlenül attól, hogy esetleg mi más.

Gondolj arra, hogy például egy terítőjárat esetén a napi vezetési időszak akár 10 óra is lehet, de ez alatt összesen nem vezetsz talán 4 órát sem, mert a többi pl. rakodással töltött idő! Csak az számít vezetési időnek tehát, ami a korongon/kártyán vezetési jelként látszik.

A könyvben példát is olvashatsz erről. Ezen kívül, a könyv egy teljesen egyedülálló mű Magyarországon, amivel MINDENKÉPPEN RENDELKEZNED KELL, ha jót akarsz magadnak! Ez egy új korszak kezdete, egy mérföldkő, ami számodra egy új korszakot jelenthet. Nézd meg, mert adott esetben “életet menthet”!

 

Mi az tehát, amit valójában (még néha a hatóság is!) félreértenek?

Azt, hogy PONTOSAN mit is jelent a vezetési idő meghatározása! Ugyanis a fenti írást, ha röviden akarom megfogalmazni, a következőt jelenti: “vezetési idő az, amit a tachográf készülék vezetési jelként a korongra vagy a kártyára rögzít – azaz, vezetési jelként látszik”.

Tehát, ha a korongon/kártyán egy jel NEM látszik vezetési jelként (azaz egy teljes jel), akkor egész egyszerűen az NEM vezetési idő!

Nem tudom, mennyire értetted meg ennek jelentőségét! Még egyszer: csak az számít vezetési időnek, ami a korongon vezetési jelként látható! Ha közte van más jel is, az NEM vezetési idő!!! Mindegy, hogy mi MÁS, de NEM vezetési idő!

 

Példa

Hadd adjak egy példát, amiből ez érthetőbbé válik! Kérlek, rajzold vagy írd ezt le, hogy nyomon követhesd, és pontosan lásd a problémát!

A rendőr vagy a Vámhatóság vagy bármelyik másik hatóság embere megállít és megnézi az egyik korongodat. A korongon az látható, hogy a vezetést 5:00-kor kezdted meg, és 10:30-kor fejezted be, miközben 6 alkalommal is megálltál, alkalmanként 10 percekre. Ezek a 10 percek látszanak is a korongon, mint pihenő jel. A hatósági személy meg akar büntetni túlvezetésért, mert véleménye szerint 5 és fél órát vezettél.

Kérdés: jogos-e a büntetés?

Válasz: NEM!

Mire hivatkozva büntetnének meg? Arra, hogy elmondása szerint “nem tartottál érvényes szünetet, mivel egyik jel esetben sem volt a pihenő legalább 15 perc, nem is beszélve egy 30 perces megállásról”.

Ez igaz. A probléma ott kezdődik, hogy nem is kellett volna szünetet tartanod!

Miért?

Mert a korongon, ami vezetési jelként, azaz tiszta vezetési időnek látszik, valójában 4 óra 30 percnyi vezetés! Ugyanis azok a 10 percek, amelyekre megálltál, NEM számítanak vezetési időnek, mivel azok NEM vezetési jelként szerepelnek a korongon! Az igaz, hogy nem is pihenő, de itt nem ez a lényeg, ne dőlj be ennek! Mert NEM is kellett pihenőt tartanod! Mert a 10 perces állás idők nem vezetési idők.

Természetesen 10:30-kor meg KELL állnod 45 percre és szünetet kell tartanod, mert ha nem tartasz, akkor ez után már jogosan büntetnek meg. De látod, hogy az 5,5 órás időtartam egésze NEM lehet vezetési idő a példában? Egyszerűen nem az. Olvasd el újra a jogszabályt, és értelmezd, ha még mindig nem így gondolod! Hisz akkor egy terítőjáratos fuvarozó, aki lehet, hogy 8 óra alatt összesen nem vezet 4 órát sem, a fentiek miatt 8 órás vezetést valósítana meg, ami nyilvánvalóan hülyeség lenne!

Nézd meg az ezzel kapcsolatos videót is, mely sokat segíthet eme félreértés teljes kitisztázásában! Aztán szerezd be magadnak az AETR könyv és az egyéb anyagok egy példányát, MOST!

Get the Flash Player to see this content.

Vezetési idő – “halálos” félreértés

 

AETR könyv fuvarozóknak és szállítóknak.
Már 1000 példány gazdára lelt.

AETR könyv fuvarozóknak és szállítóknak

Második, bővített, aktualizált kiadás!

(MINDEN egy könyvben: vezetési- és pihenőidő titkok, félreértések, hamis adatok, hasznos tanácsok, megfelelés az ellenőrzéseken, büntetések elkerülése, tanulmányok, korongok, digitális tachográfok használata – és ezernyi más! Mindez 339 oldalon, kibővítve, felújítva, aktualizálva!

Ha fuvarozol, személyszállítást végzel, akár másodállásban is, vagy saját számlás szállítással foglalkozol, akkor egyszerűen TILOS elindulnod enélkül.)

 

AETR emberi nyelven – hogy ne legyen többé vita!

A „legnagyobbak” ajánlásával…
Szabados_Tibor

Dr. Szabados Tibor igazságügyi szakértő ajánlása az AETR-könyvhöz: „Meggyőződésem, hogy rendkívül fontos könyvet tart a kezében…” ==>>

Dankó László, egykori KF-ellenőr

Dankó László, volt KF-ellenőr szerint: „Ez a kiadvány segítséget tud nyújtani a gépkocsivezető és a vállalkozás számára egyaránt.” ==>>

Kecskés Imre, egykori KF-ellenőr

Kecskés Imre, egykori KF-ellenőr szerint senkinek nem lenne szabad elindulnia az AETR-könyv nélkül. Tömör véleménye: „ez a könyv egy kincs!” ==>>

Dr. Maszong Attila

Dr. Maszong Attila, munkaügyi jogász külön kiemeli az AETR-könyv részletes munkaügyi elemzéseit. „Többszörösen megtérülő befektetés” – mondja. ==>>

Dekra-Akademie GKI képzés

A Dekra-Akademie GKI képzési Központ szerint a könyv „rendkívül értékes és egy nagyon jelentős hiányt pótolt ezen a szakterületen, miután az AETR, az 561-es és 3821-es rendeletekkel kapcsolatban ilyen körültekintően részletes, gyakorlatias és hiteles szakirodalom eddig nem volt ismeretes”. ==>>

 

  2 hozzászólás to “Vezetési idő – halálos félreértés!”

  1. Tisztelt Kuzma Ur
    Egy erdekes esettel kapcsolatban kerem a velemenyet ami a vezetesi idovel kapcsolatos
    tomoren ugyan az a lerako helyek ugyanaz a suly a forgalom korongos thaograffal 4esfel ora vezetesi idoben meg tudom csinalni de DIGITALISSAL NEM mert minden megallasnal elore ugrik a vezetesi ido ami akar napi 10 – 20 percet is ki tehet
    mit tehetek ki a felelos
    Varom valaszat

    koszonettel SZabo Imre

    ui elnezest de a gepemnek csak angol betui vannak

    • Tisztelt szabó Úr!
      A digitális tachográfnál a megállások esetén vannak 1 perces csúszások, ami 4 óra alatt elég sok is lehet, valóban.
      Van jogszabály arra, hogy a gyakori megállási tevékenységet folytató gépjárművezetők ezért kiigazítást tehetnek, összesen 15 percet.
      Ez elvileg azt jelenti, hogy aki digitális tachográfos járművel végez terítőjáratozást, az lényegében 4 óra 45 percet vezethet.
      Vagy beszerzi az új digitális menetírókat, amik már fél perces csúszásokat engednek csak.
      Hát, röviden ennyi.
      Üdv
      Ferenc

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .