Kosár

KÉT dolog miatt írok most

  1. Többen jelezték nekem a héten, hogy szerettek volna élni a múlt hét péntek éjfélig érvényes könyvakcióval, csak későn értesültek róla – nem volt idejük már regisztrálni rá. Most nekik is lehetőséget adunk 2 napig még.
  2. A főcímben említett dologgal kapcsolatban NAGY félreértés van MÉG MINDIG. Korábban, úgy október környékén írtam már erről, de azóta is nagyon sokan keresnek meg azzal, hogy helyesen alkalmazzák-e a 2 órás vezetési idő meghosszabbítást. Mivel a legtöbb esetben NEM, ezért ismételten írok erről, mert úgy látom, sajnos, megint dívik a “parkolói oktatás”, amiért is hamis információk keringenek erről.

Hogy miről is van szó?

Azzal kerestek meg többen, hogy abban az esetben, hogy ha utána közvetlenül egy 45 órás heti pihenőidőt veszek ki, méghozzá otthon, akkor meghosszabbíthatom-e 2 órával a napi és heti vezetési időmet? Mert hogy ez van a Mobilitási Csomagban.

Sőt, most meg nem nevezett nagy fuvarozó cégek is (magyar) így csinálják, ezért biztos ez így helyes.

A RÖVID VÁLASZ: NEM!!!

 

A vis maior kiegészítése a 12. cikk értelmében

Akkor most hogy is van ez?

Mindjárt megnézzük a jogszabályt, de előtte tisztázzuk, hogy mit is jelent az, amit írtak. Még egyszer tehát, egész pontosan tulajdonképpen azt állították (és kérdezték, hogy ez így van-e), hogy úgy értelmezik a szabályt, miszerint abban az esetben, ha valaki egy 45 órás heti pihenőt fog eltölteni, méghozzá otthon, akkor az ezt megelőző utolsó munkanapján tulajdonképpen minden további nélkül meghosszabbíthatja a vezetési idejét 2 órával. Mert hogy ezt “mások is így csinálják”. Más szavakkal: akár minden héten megtehetném azt, hogy ha utána, otthon, egy 45 órás heti pihenőidőt veszek ki, akkor az utolsó munkanapomon simán túlvezethetek 2 órát, mindenféle következmény nélkül. Mert hogy EZT mondták, hogy ez EZT jelenti.

Nos, a jogszabály NEM egészen ezt mondja! Vagyis, csak RÉSZBEN! Nézzük meg!

A kérdéses pont a Mobilitási Csomag jogszabályából van (AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2020/1054 RENDELETE, 2020. július 15.). Az aktuális pont pedig az 1. cikk, 11-es paragrafusa, ami az 561-es rendelet 12-ik cikkét egészíti ki, ami a vis maior. Így szól:

„A 12. cikk a következő bekezdéssel egészül ki: 

Amennyiben ez nem veszélyezteti a közúti közlekedés biztonságát, a járművezető kivételes körülmények között eltérhet továbbá a 6. cikk (1) és (2) bekezdésétől, valamint a 8. cikk (2) bekezdésétől is azért, hogy a napi és a heti vezetési időt legfeljebb egy órával túllépve elérje a munkáltató működési központját vagy saját tartózkodási helyét, hogy ott heti pihenőidőt vegyen ki.

Ugyanezen feltételek mellett a járművezető legfeljebb két órával túllépheti a napi és heti vezetési időt, feltéve, hogy 30 perces, megszakítás nélküli szünetet tartott közvetlenül az annak érdekében meghosszabbított vezetési idő előtt, hogy elérje a munkáltató működési központját vagy saját lakóhelyét, hogy ott heti pihenőidőt vegyen ki.

A járművezetőnek a menetíró készülék adatrögzítő lapján, a menetíró készülékből kinyomtatott lapon vagy a munkalapon legkésőbb az úticél elérésekor vagy egy megfelelő megállóhelyre történő megérkezéskor kézzel fel kell tüntetnie az ilyen jellegű eltérések okát.

A vezetési idő meghosszabbításának időtartamát kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt bármely másik pihenőidővel egyben megtartott, a vezetési idő meghosszabbításával egyenértékű pihenőidővel.”

Hogyan értelmezzük ezt?

Egy mondatban megfogalmazva: EZ A SZABÁLY CSAKIS VIS MAIOR HELYZET ESETÉN ALKALMAZHATÓ, NEM PEDIG “ÁLTALÁBAN BÁRMIKOR EGY 45-ÖS HETI PIHENŐ ELŐTT”, az alábbiak szerint.

Részletezzük egy kicsit! Szedjük pontokba, úgy könnyebb lesz átlátni a dolgot! Figyelem! Mivel a Mobilitási Csomag egyetlen pontja sem vonatkozik a buszos vállalkozásokra (személyszállítás), így értelemszerűen ez a pont is, amiről beszélünk, csak az áruszállító vállalkozásokat és azok gépkocsivezetőit érinti!

  1. Először is, ahogy a bevezetőben elmondtam, ez a kiegészítés az eredeti, 561-es rendelet 12-ik cikkére vonatkozik, azaz, a vis maior-ra. Ezt fontos megérteni, mivel a jogalkotó itt azt akarta tudtunkra adni, hogy az itt olvasható pont is csak kivételes esetben alkalmazható (épp ez a vis maior lényege). Ezt aztán külön ki is hangsúlyozza, amikor azt írja, hogy “kivételes körülmények között”. Ezt most nem részletezem, ezek a különböző vis maior esetek.
  2. Azt mondja ez a pont, hogy a 6. cikk 1-es és 2-es bekezdése, valamint a 8. cikk 2-es bekezdése az, ami változtatható. Itt természetesen az 561-es rendelet ezen cikkeiről van szó, hiszen maga a Mobilitási Csomag legnagyobb részt arról szól, hogy az 561-es rendelet és a 165/2014-es EU rendelet (tachográf-rendelet) több pontját módosítják valamennyire. Az egyik pont itt a napi/heti vezetési időkről, a másik pedig a napi pihenőidőkről szól. Fontos megérteni, hogy ez UTÓBBIT miért említi a jogszabály! Ezt nemsokára elmagyarázom.
  3. Egyik lehetőségként meghosszabbíthatod a napi vezetési idődet (ami alapesetben 9 óra lehet, most tekintsünk el attól, hogy egy héten kétszer lehet 10 óra, mert az alapesetben NEM ebbe a pontba ütköző dolog, de természetesen ez a hosszabbítás ARRA is vonatkozna) és a heti vezetési idődet is 1 órával. Fontos, hogy a jogszabály megemlíti a heti vezetési idő meghosszabbítását is, azaz, adott esetben az lehet 57 óra is (és a napi lehet 10 vagy max 11, egyetlen esetben). Ha ezt nem említené meg a jogszabály, akkor csak annyi lenne érvényes, hogy a napi vezetési időt meghosszabbíthatnád, tehát, lehetne akár 11 óra is, de a heti akkor is csak 56 lehetne. De NEM ezt mondja a szabály.
  4. A kétheti vezetési időt NEM hosszabbíthatod meg. Az továbbra is csak maximum 90 óra lehet.
  5. Ezen pont szerint ezt a kivételes eltérést csak abban az esetben alkalmazhatod, ha visszaérve a telephelyre majd hazamenve heti pihenőt fogsz tartani (hiszen a jogszabály így szól: “hogy ott heti pihenőidőt vegyen ki”). Tehát, ha szükséges, meghosszabbítod a napi vezetési idődet (és így a hetit is, ha pont így jön ki), de csak akkor, ha ez szükséges ahhoz, hogy visszaérj a telephelyre és utána megkezdd a heti pihenőidődet. Más esetre ez a szabály NEM alkalmazható.
  6. A napi pihenőidőhöz annyiban van köze a dolognak, hogy ha nem említené a jogszabály, akkor lehet, hogy bajba kerülnél (annak ellenére, hogy csak akkor alkalmazhatod a szabályt, ha heti pihenőt fogsz megkezdeni, ahogy írtam). Ez leginkább a 2 órás vezetési idő meghosszabbításánál lesz majd jobban érthető. Ott fogok mondani majd egy példát, és világos lesz, miről van szó.
  7. A másik opció az, hogy NEM 1 órával, hanem akár legfeljebb 2 órával is meghosszabbíthatod a napi vezetési idődet (és ezáltal akár a hetit is). Szélsőséges esetben, mivel más megkötés nincs, ez akár azt is jelentheti, hogy ha amúgy egy héten kétszer “büntetlenül” meghosszabbítottad a vezetési idődet 10 órára, akkor ezek közül az egyik esetében (ha pont akkor jön ki úgy, hogy heti pihenőt fogsz kivenni) akár 12 óra is lehet a napi vezetési időd és akár 58 óra a heti. Ez a meghosszabbítás viszont csak úgy engedélyezett, hogy közvetlenül EZT KÖVETŐEN egy legalább 45 órás heti pihenőidőt veszel ki OTTHON, vagy a cég székhelyén.
  8. Ez utóbbinak feltétele az, hogy MIELŐTT ezt a legfeljebb 2 óra vezetést alkalmaznád, ELŐTTE kell tartanod egy legalább 30 perces szünetet.
  9. És akkor a példa, hogy miért említi meg a jogszabály a napi pihenőidő megszegésének lehetőségét a felemelt vezetési idővel párhuzamosan. Mondjuk, reggel 5-kor kezdesz. Itt kezdődik a 24 órás szabályod. Ez azt jelenti a jelenleg érvényes 561-es rendelet értelmében, hogy legkésőbb MÁSNAP reggel 5-ig BE KELL FEJEZNED az újabb napi pihenőidőt. Tehát, AKÁRMELYIKET is kezdenéd meg, a 24 órás szabályt NEM szeghetnéd meg. Ha tehát CSAK annyi lenne a ior, stb.). Előtte kell a 30 perces szünet, így szélsőséges esetben akár 17,5 órára is kitolódhat a napi tevékenységed (amiből 12 óra lehet max a vezetési időd). Viszont, így másnap 5-ig csak 6,5 óra érvényes pihenőidőd lenne a minimum 9 helyett. Na, EZÉRT mondja azt ezen pont, hogy ha kiterjeszted a vezetési idődet, akkor azzal automatikusan a pihenőidődet is kiterjesztheted. Különben ez NEM lenne automatikus, és úgy kellene megcsinálni a vezetési idő kiterjesztését, hogy a napi pihenő akkor is 9 óra kell, hogy legyen, minimum! Szerencsére, nem ez a helyzet. Ebben a példában tehát a következő pihenőidőt 5 óra helyett elegendő, ha 7:30-ig fejezed be, és akkor is rendben lesz.
  10. Ezt a vezetési idő meghosszabbítást (akár az 1 órát, akár a 2 órát, amik valószínűleg a 10 órán felül lesznek, de ez egyáltalán nem biztos, mert lehet, hogy pont úgy jön ki, hogy ez már a harmadik lenne a héten) a legközelebbi pihenőhelyre érve fel kell jegyezni a korongra vagy a kinyomatra. Mint a többi vis maior esetében.
  11. Nagyon FONTOS! Ezt a meghosszabbított vezetési időt (bármelyiket, a fentiek szerint) legfeljebb 3 héten belül, egybefüggően vissza kell pótolni pihenővel, ami legalább olyan hosszú kell, hogy legyen, mint a vezetési idő volt (1 vagy 2 óra), és ezt hozzá kell kapcsolni minimum egy csökkentett napi pihenőidőhöz.
  12. Csak egy halk megjegyzés. Azt, ugye látod, hogy ez a vezetési idő meghosszabbítás NEM azonos a hetente legfeljebb 2 alkalommal engedélyezett, legfeljebb 10 órás napi vezetési idővel. Az egy régóta érvényes szabály, amit bármikor alkalmazhatsz. Ez egy attól független, ELTÉRŐ szabály, amit úgy kell értelmezni és alkalmazni, ahogy azt fentebb kifejtettem. Amiért kicsit kusza lehet, az az, hogy a két dolog akár időnként összekapcsolódhat, ha éppen úgy jön ki.
UTOLJÁRA AKCIÓSAN AZ AETR KÖNYV 11-IK KIADÁSA,  LETÖLTHETŐ PDF FORMÁBAN!

Röviden annyit mondhatok róla, hogy nagyon sok mindenben változott a 10-ik kiadáshoz képest.

  • 50 oldallal kibővítettük, közel 450 oldalas.
  • Teljesen átírtuk a tevékenységigazoló lappal kapcsolatos tudnivalókat, szabályokat.
  • Sok mindent töröltünk belőle, ami már nem aktuális, és több új dologgal egészítettük ki, ami azóta vált fontossá.
  • Teljes egészében, részletesen kibővítettük a Mobilitási csomaggal. Nagyon fontos információk, amiket 2020. augusztus 20-tól tudni kell.
  • Kibővítettük a telephelyi ellenőrzésekkel kapcsolatos tudnivalókat!
  • Több helyen is bővítettük új információkkal az utazó munkavállalók munkaidejére vonatkozó speciális munkaügyi szabályokat. Ezt MINDEN szállítással foglalkozó vállalkozásnak és bérszámfejtőnek, könyvelőnek, aki fuvarozó cégeknek könyvel, tudnia kell. És persze, a sofőrnek is!

A legutóbbi 10-ik kiadásból még van 26 darab nyomtatott verzió (ez csak így jelent meg). Ha úgy gondolod, hogy ezt be akarod szerezni, akkor azt egy speciális kedvezménnyel, 5.400 forintért tudod beszerezni. Ezt a kiadványt már SEHOGY MÁSHOGY, CSAKIS IDE KATTINTVA TUDOD MEGVÁSÁROLNI.

Természetesen az AETR könyv 11-ik, legújabb kiadását, amit letölthető pdf formában tudsz megszerezni, csakis MOST tudod egy rendkívül kedvező, mindössze 3.800 forintos áron beszerezni. A kéziratot április 11-én zártuk le. FIGYELEM! Ezt a kiadványt a webshopban NEM kapod meg ennyiért! Csakis MÁJUS 10 ÉJFÉLIG tudod megszerezni, az alábbi oldalon. Máshogy nem.

Használd ki az akciókat, amíg lehet! MÁJUS 10-ÉN VÉGE!

Amennyiben a maradék 26 db, korábbi kiadású, nyomtatott AETR könyv 10-ik kiadását szeretnéd beszerezni magadnak 5.400 Ft-os áron, akkor kattints erre a linkre vagy az itt látható képre.

Ez elvisz a webshopba, ahol le tudod adni a rendelésedet.

Amennyiben az AETR könyv legújabb, felturbózott, 11-ik kiadványát akarod beszerezni letölthető pdf formátumban (amit bárhol tudsz olvasni) 3.800 Ft-ért, akkor kattints erre a linkre vagy az itt látható képre.

Ez a rendelési oldalra visz. MÁSHOGY NEM tudod ezen a rendkívül kedvező áron beszerezni ezt a legújabb kiadványt!

Nemsokára újra jelentkezem. Figyeld a postaládádat!


Üdvözlettel és jó munkát kívánva

Kuzma Ferenc
AETR szakértő, műszaki szakoktató

Kategória: 2021. május

2 hozzászólás

Aranyi Zsolt · 2021.05.09. - 09:51

Tisztelt Ferenc!
Általában olvasni szoktam a hírleveleidet.
Van még egy bennem felmerülő kérdés, a vezetési idő meghoszabbításával kapcsolatban.
Nincs egyértelműen leírva, a hoszabbítás után, 45-ös pihenőt tartok, vagy 45-ös pihenőt KELL tartanom, hiszen eltelt a maximum 3 x 6 x 24h (2 csökkentett heti pihenővel). Tehát ezen meghoszabbítás nélkül nem tudnám elérni telephelyem, lakhelyem

    Kuzma Ferenc · 2021.05.09. - 13:16

    Kedves Zsolt!
    Ha a 2 órás pihenőt akarod alkalmazni, akkor 45 órás pihenőt KELL tartani.
    Sajnos, a magyar jogszabályban helytelenül van fordítva. Ott csak annyi van, hogy HETI PIHENŐT VEGYEN KI.
    Viszont az angol, eredeti jogszabály egyértelmű. Ott úgy írják, hogy “taking a regular weekly rest period”, azaz, egyértelműen “rendszeres heti pihenőidőt tartson”.
    Tehát, KÖTELEZŐ a 45-ös, akármilyen is volt előtte.
    DE MÉG EGYSZER HANGSÚLYOZOM, HOGY NEM AZÉRT, MERT KÜLÖNBEN NEM TUDOD ELÉRNI A TELEPHELYET! Normál esetben ezért NEM alkalmazhatod a szabályt! Nem arról van szó tehát, hogy “ha máshogy nem érek be a telephelyre, akkor 30 perc pihi, aztán plusz 2 óra vezetés, és ha utána 45 órás pihenőt tartok, akkor az oké”.
    Nem, nem oké! Csak szeretném ezt kihangsúlyozni.
    CSAKIS KIVÉTELES ESETBEN! VIS MAIOR ESETÉN! Hivatkozva az eredeti 12-ik cikkre, az 561-es rendeletben.
    Ezt nagyon fontos megérteni, különben probléma lehet belőle, amit nem is lehet aztán kezelni.
    Üdv
    Ferenc

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .