Kosár

Részlet az AETR könyv legújabb kiadásából

Ahogy azt a könyvben korábban már említettem, 2014. február 4-én egy új EU rendelet jelent meg, melynek egyik fő oka az volt, hogy egyetlen jogszabályba foglalják össze az eddig különböző helyeken lévő előírásokat. Ez a törekvés tulajdonképpen üdvözölendő, hiszen tényleg könnyebbséget jelent egy kiadványban olvasni azt, amit eddig innen-onnan kellett összeszedegetni.

 

A régi rendelet eltörlése

A másik fő ok az volt, hogy az új rendelettel hatályon kívül helyezzék a korábban ugyanebben a tárgyban született rendeletet (a 3821/85/EK tanácsi rendelet), amelyre a könyv előző kiadványaiban és más fórumokon is eddig hivatkoztunk. Eddig ez a rendelet írta le a tachográf használatát, a korongok helyes kitöltését, a pihenőidők korongon történő igazolását, stb.

 

VIII. FEJEZET
Hatályon kívül helyezés
47. cikk

A 3821/85/EGK rendelet hatályát veszti. A hatályon kívül helyezett rendeletre történő hivatkozásokat az e rendeletre történő hivatkozásként kell értelmezni.

 

Azonban, a régi rendelet még az analóg, korongos (adatrögzítő lapos) tachográfok korszakában született, és nem foglalkozott a digitális menetíróval, már csak azért sem, mert akkor még ezek nem voltak használatban. Így mindenképpen felülvizsgálatra, „vérfrissítésre” volt szükség ezen a téren is, hisz sok félreértés és félremagyarázás, sőt, rossz ellenőrzési gyakorlat történt ennek hiánya miatt. Az új jogszabályba tehát már a digitális menetírókkal kapcsolatos szabályozások is bekerültek, sőt, sokkal inkább már ezekre a készülékekre helyezi a hangsúlyt. Mostantól az új normaszöveget kell alapul venni mindenhol.

Az új rendelet ugyanakkor pár pontban módosította az 561/2006/EK rendeletet is a mentesség tekintetében. Ez a változás azonban csak később fog életbe lépni, ahogy azt korábban írtam. Erről a Mentességek részben olvashatsz részletesebben.

 

Intelligens, új generációs („okos” – smart) tachográfok

Az új rendelet előzményéhez tartozik az is, hogy az EU területén jelenleg forgalomban lévő járművek kétféle tachográfot használhatnak: a 2006 előtt forgalomba helyezett járműveken máig alkalmazható az analóg (korongos, tárcsás) menetíró készülék is, a 2006 utáni járművekbe viszont kötelező volt beszerelni a digitális tachográfot (csak ezzel lehetett felszerelni). Tehát, jelenleg mindkét fajta tachográffal felszerelt jármű közlekedik az utakon. Az új rendelet azonban már nem engedi meg ezt a kettősséget: 15 éves határidőn belül az összes menetírót le kell majd cserélni az új generációs készülékre a még forgalomban lévő, korábbi járműveken.

A változásokra azért van szükség, mert az ellenőrzések tanúságai szerint a legtöbb járművezető valamilyen szinten megsérti a vezetési- és pihenő időkre vonatkozó szabályokat. A rendelet indoklása szerint minden időpontban több ezer olyan jármű halad az európai utakon, melynek manipulálták a menetíró készülékét, vagy épp érvénytelen kártyával közlekedik. Ezen kíván változtatni az új rendelet, ezért a 2014-es új jogszabály behozta a köztudatba az intelligens („okos”) tachográfok fogalmát. Ezeknek az eszközöknek az a lényege, hogy a digitális tachográfot összekötik egy műholdas helymeghatározó rendszerrel (GPS-szel), így távolról is – akár az ellenőrzést végző hatóság irodájából is, legyen az bármely országban – kiszűrhető minden szabálytalanság, pontosan nyomon követhető a jármű mozgása.

Ez gyakorlatilag kiküszöböli a csalás lehetőségét, és nagymértékben leegyszerűsíti a közúti ellenőrzéseket. Egy ilyen eszköz használata esetén ugyanis a közlekedési hatóság ki tudja majd listázni azokat a járműveket, melyekben a sofőr túllépte a megengedett vezetési időt. Ezeket a járműveket, elhelyezkedésükkel együtt (a GPS-es rendszer segítségével) pontosan meg tudja jeleníteni egy térképen. Az adatokat még az irodában ki tudják elemezni, és így össze tudják vetni az autó mozgását a tachográf jeleivel. Így gyorsan meg tudják állapítani, ha valami nincs rendben, például a sofőr pihenőidejének eleje és vége között az autó néhány száz kilométerrel arrébb került. (Hogy került a jármű pihenőidőben máshová? Ez csak akkor lehetséges, ha egy másik kolléga vezette azt, de ha külföldön van, egyedül a sofőr, akkor ez nem valószínű. Ilyenkor egyből gyanítani lehet, hogy valami susmus van a dologban.)

Az ellenőrző hatóság ekkor az észlelt szabálytalanságot azonnal jelenti a jármű aktuális tartózkodási helyének megfelelő adott tagállam illetékes közlekedési hatóságának, a pontos elhelyezkedéssel (GPS-koordináták) és a szükséges adatokkal együtt. Így a vétkező járművezetőt szinte azonnal le lehet kapcsolni és szabálysértési eljárás alá lehet vonni.

A lényeg tehát, hogy az új „okos” szerkezetek automatikusan rögzítik majd a jármű sebességét, a megtett távolságot, a kiinduló pontot és a célállomást is, az adatokat pedig a hatóságok bármikor, távolról is ellenőrizhetik majd vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, GPS segítségével. Fontos azonban, hogy pusztán az így kapott adatok alapján nem lehet majd büntetést kiszabni! Ez továbbra is csak a „hagyományos”, „terepen történő” közúti ellenőrzéskor lesz majd lehetséges. (Tehát, nem mondhatja azt a hatóság, hogy a GPS-en kapott adatok alapján szankcionál. Csak jelentheti ezt az illetékes ország hatóságának, amely így közúti ellenőrzés alá vonhatja az adott járművet és járművezetőt.)

Például, a közlekedési hatóság a központban ülve azt észleli, hogy valamelyik autó nem állt meg kötelező pihenőidőre az elmúlt 6 órában. A számítógép azt is megmutatja (a fentebb vázolt térkép-módszerrel), hogy éppen hol jár ez a jármű, és kiírja a rendszámot is. Az ügyeletesnek pedig nem lesz más dolga, mint hogy ezeket az adatokat elküldi a közelben (a jármű aktuális tartózkodási helyének megfelelő tagállamban) lévő ellenőrnek, aki így már nem véletlenszerűen, hanem pontosan célozva választja ki az ellenőrzésre kiszemelt járművet (célirányos ellenőrzés). Ez eléggé félelmetesen hangzik, de azért haszna is lesz majd. Például előre sípol majd a berendezés, ha valamelyik határátkelőnél belép az országba egy olyan kamion, melynek a sofőrje már 10 órája vezet megállás nélkül, kihagyva a kötelező pihenőket.

Mindezeket a funkciókat lehetővé teszi majd az új készülékek használata. Kötelezővé azonban egyelőre ennél jóval kevesebbet tesznek majd. Az eszköznek kötelezően minimum a következőket kell majd rögzítenie a rendelet szerint:

  • a napi munkaidő kezdetének a helyét,
  • a vezetési idő minden harmadik órájában a jármű helyét,
  • a napi munkaidő végének a helyét.

 

Mobilitási Csomag kiegészítés

A Mobilitási Csomag a következőkkel egészíti ki ezeket a pontokat (de ez csak 2022. február 1-től válik hatályossá):

  • minden alkalommal, amikor a jármű átlépi valamely tagállam határát,
  • minden alkalommal, amikor a jármű be- vagy kirakodási műveletet végez.

„Az ellenőrző hatóságok által végzett megfelelőség-ellenőrzés megkönnyítése érdekében az intelligens menetíró készüléknek az 561/2006/EK rendeletben előírtak szerint azt is rögzítenie kell, hogy a járművet áru- vagy személyszállításra használják-e.”

Az indoklás szerint a helymeghatározás (GPS-rendszer) beépítésére azért is szükség van, hogy ezzel csökkentsék az ellenőrzéseket végzők terheltségét. Az uniós szabályok ugyanis előírják, hogy az egyes tagállamoknak mennyi ellenőrzést kell végrehajtaniuk. Az új technika ezek egy részét távolról is elvégezhetővé teszi majd.

Az Európai Parlament szerint így könnyebb lesz majd megállapítani, kit érdemes ellenőrizni, és összességében csökkenhet a közúti ellenőrzések száma, miközben a hatékonyságuk javulhat (jobban megvalósítható a célirányos ellenőrzés).

 

A fenti idézetek az új AETR könyvből vannak. Az alábbi linkre kattintva tudod megrendelni.

Kérem az AETR könyvet!