jún 242014
 

Miről szól ez a cikk?

  1. Az új generációs, „okos” tachográfok – egy új EU-s jogszabály, amit előbb-utóbb mindenki alaposan meg fog ismerni.

  2. Az AETR könyv 3.0 legújabb kiadványából már csak (jelen cikk írásakor) 60 (!) db kapható! Ezért pár napig még érvényes rá a 30%-os akció, hogy a kollégád, barátod is hozzájusson.

Korábban, egy régebbi blogbejegyzésben már említettem, hogy 2014. február 4-én egy új EU rendelet jelent meg, melynek egyik fő oka az volt, hogy egyetlen jogszabályba foglalják össze az eddig különböző helyeken lévő előírásokat. Ez a törekvés tulajdonképpen üdvözölendő, hiszen tényleg könnyebbséget jelent egy kiadványban olvasni azt, amit eddig innen-onnan kellett összeszedegetni.

Az új "tachográf rendelet" - "okos" tachográfok

Az új „tachográf rendelet” – „okos” tachográfok

 

A régi rendelet eltörlése

A másik fő ok az volt, hogy az új rendelettel hatályon kívül helyezzék a korábban ugyanebben a tárgyban született rendeletet (a 3821/85/EK tanácsi rendelet), amelyre pl. az AETR könyvben és más fórumokon is eddig hivatkoztunk. Eddig ez a rendelet írta le a tachográf használatát, a korongok helyes kitöltését, a pihenőidők korongon történő igazolását, stb.

Azonban, a régi rendelet még az analóg, korongos (adatrögzítő lapos) tachográfok korszakában született, és nem foglalkozott a digitális menetíróval, már csak azért sem, mert akkor még ezek nem voltak használatban. Így mindenképpen felülvizsgálatra, „vérfrissítésre” volt szükség ezen a téren is, hisz sok félreértés és félremagyarázás, sőt, rossz ellenőrzési gyakorlat történt ennek hiánya miatt. Az új jogszabályba tehát már a digitális tachográfokkal kapcsolatos szabályozások is bekerültek, sőt, sokkal inkább már ezekre a készülékekre helyezi a hangsúlyt. Mostantól az új normaszöveget kell alapul venni tehát mindenhol.

Az új rendelet ugyanakkor pár pontban módosította az 561/2006/EK rendeletet is a mentesség tekintetében (erről írtunk a korábbi blogbejegyzésben). Ez a változás azonban csak 2015. márciusától fog életbe lépni.

 

Intelligens, új generációs („okos”) tachográfok

Az új rendelet előzményéhez tartozik az is, hogy az EU területén jelenleg forgalomban lévő járművek kétféle tachográfot használhatnak: a 2006 előtt forgalomba helyezett járműveken máig alkalmazható az analóg (korongos, tárcsás) menetíró készülék is, a 2006 utáni járművekbe viszont kötelező volt beszerelni a digitális tachográfot (csak ezzel lehetett felszerelni). Tehát, jelenleg mindkét fajta tachográffal felszerelt jármű közlekedik az utakon. Az új rendelet azonban már nem engedi meg ezt a kettősséget: 15 éves határidőn belül az összes menetírót le kell majd cserélni az új generációs készülékre a még forgalomban lévő, korábbi járműveken.

A változásokra a rendelet értelmében azért van szükség, mert az ellenőrzések tanúságai szerint a legtöbb járművezető valamilyen szinten megsérti a vezetési- és pihenőidőkre vonatkozó szabályokat. A rendelet indoklása szerint minden időpontban több ezer(!) olyan jármű halad az európai utakon, melynek manipulálták a menetíró készülékét, vagy épp érvénytelen kártyával közlekedik. Ezen kíván változtatni az új rendelet.

A 2014-es új jogszabály tehát behozta a köztudatba az intelligens („okos”) tachográfok fogalmát. Ezeknek az eszközöknek az a lényege, hogy a digitális tachográfot összekötik egy műholdas helymeghatározó rendszerrel (GPS-szel), így távolról is – akár az ellenőrzést végző hatóság irodájából is, legyen az bármely országban – kiszűrhető minden szabálytalanság, pontosan nyomon követhető a jármű mozgása.

Ez gyakorlatilag kiküszöböli a csalás lehetőségét, és nagymértékben leegyszerűsíti a közúti ellenőrzéseket. Egy ilyen eszköz használata esetén ugyanis a közlekedési hatóság ki tudja majd listázni azokat a járműveket, melyekben a sofőr túllépte a megengedett vezetési időt. Ezeket a járműveket, elhelyezkedésükkel együtt (a GPS-es rendszer segítségével) pontosan meg tudja jeleníteni egy térképen. Az adatokat még az irodában ki tudják elemezni, és így össze tudják vetni az autó mozgását a tachográf jeleivel. Így gyorsan meg tudják állapítani, ha valami nincs rendben, például a sofőr pihenőidejének eleje és vége között az autó néhány száz kilométerrel arrébb került. (Hogy került a jármű pihenőidőben máshová? Ez csak akkor lehetséges, ha egy másik kolléga vezette azt, de ha külföldön van, egyedül a sofőr, akkor ez nem valószínű. Ilyenkor egyből gyanítani lehet, hogy valami susmus van a dologban.)

Az ellenőrző hatóság ekkor az észlelt szabálytalanságot azonnal jelenti a jármű aktuális tartózkodási helyének megfelelő adott tagállam illetékes közlekedési hatóságának, a pontos elhelyezkedéssel (GPS-koordináták) és a szükséges adatokkal együtt. Így a vétkező járművezetőt szinte azonnal le lehet kapcsolni és szabálysértési eljárás alá lehet vonni.

A lényeg tehát, hogy az új „okos” szerkezetek automatikusan rögzítik majd a jármű sebességét, a megtett távolságot, a kiinduló pontot és a célállomást is, az adatokat pedig a hatóságok bármikor, távolról is ellenőrizhetik majd vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, GPS segítségével. Fontos azonban, hogy pusztán az így kapott adatok alapján nem lehet majd büntetést kiszabni! Ez továbbra is csak a „hagyományos”, „terepen történő” közúti ellenőrzéskor lesz majd lehetséges. (Tehát, nem mondhatja azt a hatóság, hogy a GPS-en keresztül kapott adatok alapján szankcionál. Csak jelentheti ezt az illetékes ország hatóságának, amely így közúti ellenőrzés alá vonhatja az adott járművet és járművezetőt.)

GPS segítségével látható, hol tartózkodik a szabálytalan jármű.

GPS segítségével látható, hol tartózkodik a szabálytalan jármű.

Például, a közlekedési hatóság a központban ülve azt észleli, hogy valamelyik jármű nem állt meg kötelező pihenőidőre az elmúlt 6 órában, nem vette ki a 45 perces szünetet. A számítógép azt is megmutatja (a fentebb vázolt térkép-módszerrel), hogy éppen hol jár ez a jármű, és kiírja a rendszámot is. Az ügyeletesnek pedig nem lesz más dolga, mint hogy ezeket az adatokat elküldi a közelben (a jármű aktuális tartózkodási helyének megfelelő tagállamban) lévő ellenőrnek, aki így már nem véletlenszerűen, hanem pontosan célozva választja ki az ellenőrzésre kiszemelt járművet (célirányos ellenőrzés). Ez eléggé félelmetesen hangzik, de azért haszna is lesz majd. Például előre sípol majd a berendezés, ha valamelyik határátkelőnél belép az országba egy olyan kamion, melynek a sofőrje már 10 órája vezet megállás nélkül, kihagyva a kötelező pihenőket.

Mindezeket a funkciókat lehetővé teszi majd az új készülékek használata. Kötelezővé azonban egyelőre ennél jóval kevesebbet tesznek majd. Az eszköznek kötelezően minimum a következőket kell majd rögzítenie a rendelet szerint:

  • a napi munkaidő kezdetének a helyét,
  • a vezetési idő minden harmadik órájában a jármű helyét,
  • a napi munkaidő végének a helyét.

Az indoklás szerint a helymeghatározás (GPS-rendszer) beépítésére azért is szükség van, hogy ezzel csökkentsék az ellenőrzéseket végzők terheltségét. Az uniós szabályok ugyanis előírják, hogy az egyes tagállamoknak mennyi ellenőrzést kell végrehajtaniuk. Az új technika ezek egy részét távolról is elvégezhetővé teszi majd.

Az Európai Parlament szerint így könnyebb lesz majd megállapítani, kit érdemes ellenőrizni, és összességében csökkenhet a közúti ellenőrzések száma, miközben a hatékonyságuk javulhat (jobban megvalósítható a célirányos ellenőrzés).

 

Mikortól használatosak az új, „okos” tachográfok?

Mikortól használatosak az új, „okos” tachográfok?

Mikortól használatosak az új, „okos” tachográfok?

Az új, intelligens, „okos” tachográfok beszerelése elsőként az új járművekre lesz majd kötelező. Ez legkorábban 3 év múlva lesz esedékes (pontosabban a rendelet úgy fogalmaz, hogy „a technikai részlet-szabályok elfogadása után 36 hónappal”, akármikor lesz is ez). Ha a gyártók megjelennek majd az új eszközökkel a piacon, akkor korábban is be lehet majd ilyent szereltetni, ha valaki szeretné, de a 3 éves határidőig nem lesz kötelező. A régi járművekre pedig, ahogy korábban is írtam, további 15 év haladék vonatkozik (eddig lehet még használni a korongos tachográfokat). A 15 év elteltével azonban már kizárólag ilyen eszközt lehet majd minden járműben használni.

A szabályok értelmében az okos tachográfokkal kapcsolatos technikai részleteket az Európai Bizottságnak kell majd megoldania. A témáért felelős EP-képviselő szerint az elfogadott kompromisszum javítja majd a munkakörülményeket és a közlekedés biztonságát, ugyanakkor megfelelően szavatolja a személyes adatok és a sofőrök magánszférájának védelmét is (lásd lentebb).

Az EP szerint az újgenerációs tachográf elősegíti majd a vezetésre és a pihenőidőre vonatkozó szabályok jobb betartását, nehezebbé teszi a csalást, a fuvarozó és szállítmányozó cégek adminisztratív terheit pedig csökkentheti.

 

A vállalkozások felelőssége

A korábban érvényes rendelet szerint a készülék és a kártyák vagy korongok helyes használatáért a munkáltató és a járművezető egyaránt felelős. Az új szabályozás annyiban bővebb, hogy ezt a felelősséget részletezi.

A felelősséggel kapcsolatos legfontosabb tudnivaló, miszerint a vállalkozás felelőssége az, hogy a járművezetők megfelelő képzést és utasítást kapjanak a készülék helyes működéséről és használatáról. Ezt a vállalkozásnak rendszeresen ellenőriznie is kell. A vállalkozás továbbá nem adhat semmilyen utasítást, vagy olyan ösztönzést, ami a készülék szabálytalan működtetésére sarkallhatja a sofőröket.

Szintén a vállalkozás felel azért is, ha járművezetői megsértik a rendeletben leírtakat (ez a felelősség a vezetési- és pihenőidőre vonatkozóan az 561/2006/EK rendeletben is megjelenik). Ezt a szabályt azonban az egyes tagállamok saját rendelete felülírhatja attól függően, hogy a vállalkozás betartotta-e a képzésre és ellenőrzésre vonatkozó szabályokat. Magyarul ez azt jelenti, hogy ha a vállalkozás megfelelően felkészítette, kiképezte, oktatta a járművezetőt és ellenőrizte a munkáját, akkor nem a vállalkozást, hanem a járművezetőt lehet megbírságolni a túlvezetésért és a tachográf hibás használatáért.

 

Adatvédelem

Ha elolvasod a rendeletet, akkor láthatod, hogy az új rendeletben komolyan előkerülnek az adatvédelmi kérdések is, eléggé részletesen (személyiségi jogok védelme). Ilyen rendelkezés a korábbi jogszabályban nem volt. A jogszabály megállapítja, hogy az eszközök által rögzített személyes adatokat kizárólag a vezetési és pihenőidőkkel összefüggésben használhatják fel, kizárva bármilyen visszaélés lehetőségét. A járművek tulajdonosainak, a vállalkozásoknak is meg kell felelniük ezeknek a jogszabályban részletezett (itt most nem foglalkozunk vele) adatvédelmi előírásoknak. Ez azt jelenti, hogy pontosan rögzíteniük kell, miszerint a járművezetőkre vonatkozó személyes adatokat ki, milyen célból, mikor ismerheti meg, valamint mennyi ideig tárolhatja azokat.

Nagyon fontos tehát ezen rendelet részletes elolvasása, megismerése és betartatása.

Az új EU-s rendelet

Itt letöltheted az új EU-s rendeletet és el is olvashatod (kötelező)!

 

(Forrás: Fuvarlevél újság, 2014. májusi szám.)

 


 

AETR anyagok, nyári akció!!!

AETR anyagok, nyári akció!!!

 

Már csak 60 db (!) kapható az AETR 3.0 könyvből!

Szólj a kollégáidnak, hogy amennyiben ők is szeretnének hozzájutni az AETR könyv legújabb kiadványához, akkor SIETNIÜK KELL, mivel…

 

…már csak 60 darab kapható belőle!

 

Ebből az alkalomból nyári akcióként a készlet erejéig ideiglenesen 30% kedvezményt biztosítunk rá, hogy minél többen hozzájussanak. Továbbá 50% kedvezményt a legújabb szemináriumi DVD-re.

Már csak 60 db (!) kapható az AETR 3.0 könyvből!

AETR könyv 3.0 és egyéb anyagok.

 

Ez most MINDENKINEK elérhető akció, pár napig, ezért szólj másoknak is erről, de gyorsan, mert nem sok idő van rá!

 

Sietned kell! Ha elfogy, akkor ERRŐL LEMARADTÁL.

 

Nincs sok időd, ha ki szeretnéd használni ezt a kedvezményt. Ha nincs itthon most az ismerősöd, vedd meg neki TE és majd utólag rendezed vele. NEHOGY KÉSŐ LEGYEN!!!!

 

Ilyen lehetőség csak NAGYON RITKÁN adódik!

 

Kérem az AETR könyvet MOST!
Megrendelem MOST!

Üdvözlettel,

Ferenc

 

  2 hozzászólás to “Új „tachográf rendelet” 2. felvonás – az „okos” tachográfok”

  1. Kedves Címzett!

    Egy igen bonyolult(számomra) ügyben kérném a segítségét. Megpróbálom röviden és tömören leírni.
    A történet a következő:
    Építőipar, aki csatornázás, gázvezeték rekonstrukcióval foglalkozik.(Főgáz. Főtáv)
    Saját 32 t tehergépjárművet aki éppen a nem veszélyes hulladékot viszi, megállítják a rendőrök,jegyzőkönyvet vesznek fel, további vizsgálat szükséges címmel…
    Az lenne a kérdésem, ha volt nála tachográf mentességi nyilatkozat, de nem használta a korongot hivatkozva a mentességi nyilatkozatra, meg fogják büntetni?
    Még annyit szeretnék kérdezni, hogy mindíg kell használni a tachográfot?(ilyen esetekben is)
    Az egyik kollégámról van szó.
    Köszönöm válaszát!
    Üdvözlettel:
    Darabi-Rónaszéki Réka

    • Kedves Réka!
      Két fejezet foglalkozik a mentességgel, ami kapcsolódhat ide, az 561-es rendeletben.
      Az egyik a 3. cikk, a másik a 13. cikk.
      A 3. cikk f) pontja szerint: “f) különleges üzemzavar-elhárító járművek a telephelyüktől számított 100 km sugarú körben;”
      Szintén a 3. cikk g) pontja értelmében: “g) műszaki fejlesztési, javítási vagy karbantartási célú közúti vizsgálatoknak alávetett járművek, továbbá forgalomba még nem helyezett új vagy felújított járművek;”
      A 13. cikk h) pontja szerint: “h) csatornázási, árvízvédelem, víz, gáz, és villamos áram karbantartási szolgáltatás, autóút karbantartás és ellenőrzés, háztól-házig háztartási hulladékgyűjtés és szállítás, távirati és telefonos szolgáltatások, rádiós és televíziós műsorszolgáltatás vagy rádió és televízió adó- és vevőállomások bemérése során használt járművek;”
      Amikor ezeket a tevékenységeket végzi, akkor mentes, és a mentességi igazolás elegendő. Ebben az esetben nincs szükség tachográf használatra.
      Ha ettől ELTÉRŐ, nem mentes tevékenységet végez, pl. fuvarozik vagy ilyesmi, az NEM mentes és a 28 napos visszamenőleges igazolási kötelezettség érvénybe lép, a tachográf kötelező használata MELLETT.
      Írásából nem derül ki a pontos helyzet, de ez talán támpontot adhat.
      Üdv
      Ferenc

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..