ápr 262017
 

A heti “kisokos”: mennyi a napi/heti munkaidő az utazó munkavállalók esetében és hogyan értelemezzük ezt? Nagyon tömören a témáról…

 

Bevezetőül annyit: az utazó munkavállalókra NEM a Munka Törvénykönyvének előírása vonatkozik, legalábbis, ami a munkaidők elszámolását és értelmezését jelenti.

A munkaidők teljes és maradéktalan megértésével kapcsolatban az AETR-könyvben és a kapcsolódó 2016-os AETR konferencia könyvben írunk részletesen. Ezeket – a készlet erejéig – most AKCIÓS áron lehet beszerezni. Bár már nemsokára elfogy a 8-ik kiadása is az AETR könyvnek, mégis, még mindig van mintegy 35 db a 7-ik kiadásból, ami gyakorlatilag ugyanaz, mint a 8-ik, csak eggyel régebbi. Viszont, ezt 60%-os kedvezménnyel szerezheted be, amíg a készlet tart. Erre a linkre kattintva ezt most könnyen és gyorsan megteheted.

Akciós AETR könyv, konferencia könyv és tachográfos könyv

 


 

Miből áll a munkaidő?

Idézet az AETR könyvből:

Alapesetben az alábbi 3 tevékenységből tevődik össze a munkaidő.

  1. Vezetés
  2. Egyéb munka
  3. Egyéb idő (lásd később)
  4. A szünet már nem része a munkaidőnek!

A szünet (vagy megszakítás) korábban azon érv alapján volt kötelező munkaidő, mivel a járművezetőnek NINCS választása, döntési szabadsága azzal kapcsolatban, hogy kiveszi-e ezt a szünetet (megszakítást) vagy sem. Ezzel kapcsolatban persze most sincs választása, hiszen az 561/2006/EK rendelet kötelezően előír legalább 45 perc szünetet 4,5 óra vezetési időtartamra, amikor is a járművezető csak regenerálódhat (ez a „Thai-masszázs” a II. fejezetből). Továbbá a járművezető a gyakorlatban a szünetet alapvetően a gépkocsijában tölti (ami a munkahelyének minősül). Emiatt tehát a szünetet (megszakítás) korábban munkaidőnek kellett elszámolni.

Azonban, ez már nem így van.

Az utazó munkavállaló vezetési szünete nem számít munkaidőnek – a Kúria állásfoglalása egy munkaügyi jogvitában (2013.04.26. Jogi Fórum / Kúria).

Ugyanakkor, továbbra is elszámolandó munkaidő a vezetési idő (ami ugye vezetési jelként látszik a korongon/kártyán, ahogy ezt a III. fejezetben részletesen megtárgyaltuk), mivel az is
meghatározott, pontosan mérhető kötelező tevékenység, azaz munkavégzés.

Az egyéb munkával szintén nem tudunk mit kezdeni, mivel az is kötelezően része a munkaidőnek (hiszen a rakodás, telephelyen vagy elzárt területen végzett munka vagy a jármű mozgatása, a jármű átvizsgálása, takarítása, a közúti ellenőrzések során a papírok, tachográf. stb. átadása ellenőrzésre a hatóságnak, a vámkezelések, stb. mind-mind munkaidőnek számítanak). Sőt, ugyanígy munkaidő a másodállásban végzett bármilyen tevékenység is, ami bizony beleszámít a járművezető napi és heti munkaidejébe.

(Itt most csak röviden megemlítem az éjszakai munkavégzésre vonatkozó, nagyon fontos törvényi előírást, mivel ez is eltér az Mt.-től, és abban az esetben is alkalmazni kell, ha a munkavégzésnek csak egy töredéke esik az éjszakai időszakra. Erről ezen fejezet későbbi részében még részletesebben értekezek. Ez lényegében arról szól, hogy ha a járművezető a 00:00 és hajnali 04:00 közötti időtartományban akármennyit is dolgozott, akkor azt az időszakot éjszakai munkavégzésként kell elszámolni, percre pontosan meg kell jeleníteni a munkaidő nyilvántartásban és az előírt törvény értelmében megfelelően pótlékolni kell.)

Az egyéb idő egy speciális munkaidőt jelent, amit nem könnyű megérteni, de az alábbiakban igyekszem ezt alaposan kifejteni.”

Eddig az idézet az AETR könyvből.

 


 

Napi, heti munkaidő és a “24 órás értelmezés”

Az alábbi pdf ikonra vagy a mellette lévő szövegre kattintva egy nagyon rövid pdf dokumentum nyílik meg, ami röviden, tömören összefoglalja azt, hogy:

  • mennyi a járművezető napi munkaideje, mi számít annak;
  • mennyi a heti munkaidő,
  • mi a “munkaidőkeret átlagában” vett heti munkaidő,
  • mi befolyásolja ezt,
  • hogyan értelmezzük ezt, amikor éjfélen átnyúlik a tevékenységünk,
  • hogyan számít bele a más munkáltatónál végzett idő ebbe,
  • “négykezes” járatokra mi vonatkozik.

Munkaidők tömör értelmezéseMunkaidők tömör értelmezése. Kattints erre a linkre vagy a pdf ikonra, hogy megnyíljon a leírás!

 


 

Jelentkezés

Szólj az ismerőseidnek! Ha elfogy az AKCIÓS KÖNYV, akkor ERRŐL LEMARADNAK. Már csak 35 darab kapható az AETR 7.0 könyvből akciós áron, 60%-os kedvezménnyel!

Akciós AETR könyv, konferencia könyv és tachográfos könyv

 

Ez most MINDENKINEK elérhető akció, AMÍG VAN BELŐLE, ezért szólj másoknak is erről, de gyorsan, mert nem sok idő van rá!

 

Szólj az ismerőseidnek!
Ha elfogy, akkor ERRŐL LEMARADNAK.

 

Nincs sok idejük, ha ki szeretnék használni ezt a kedvezményt. Ha nincs itthon most az ismerősöd, vedd meg neki TE és majd utólag rendezed vele. NEHOGY KÉSŐ LEGYEN!!!!

 

Kérem az AETR könyvet MOST!

Megrendelem MOST!

Üdvözlettel,

Ferenc

 

  9 hozzászólás to “Munkaidő röviden, tömören”

  1. A kovetkezo a kerdesem: egy zenekarral utaznank a banki to fesztivalra (19+1 fos busz) delutan 4re oda kell ernunk (kb 14:30as indulas) es kb hajnal 5kor indulnank vissza(tehat reggel fel7es erkezes). A sofor csak vezet (pakolas nincs) tehat a vezetesi ideje maximum 4 ora. A ceg viszont azt mondja, hogy ez neghaladja a megengedett 15oras munkaidot, ergo ket sofor kell, ami viszont a mi koltsegeinket terhelni. Ez igy van? (Marmint hogy kenytelenek vagyunk ket soforrel menni?)

    • Kedves István!
      14:30-as indulás és másnap reggel 6:30-as érkezés az 16 óra.
      Abban az esetben, ha NINCS közte egy legalább 9 órás napi pihenőidő, akkor valóban így van.
      Ha viszont a két vezetés között, mivel munkát nem végez, szabadon eltöltheti az idejét, és ez LEEGALÁBB 9 óra, akkro az egy csökkentett napi pihenőidő.
      Ebben az esetben az már egy új kezdés, tehát nincs akadálya annak, hoyg egy sofőr legyen.
      Üdv
      Ferenc

  2. Kedves Ferenc!
    Egy mélyépítő cégnél vagyok sofőr. Télen 7-16 óráig nyáron 7.30-16.30 ig dolgozunk,de ebből lejön az ebéd idő ami télen fél óra,nyáron 45 perc. Mindig az ebéd szünetben szoktam kivenni a pihenőm amit télen megtoldok 15 percel. De történt egyszer egy olyan eset,hogy reggel 7.30kor munkaidő kezdetén átállítottam a digitális tachogfáfot a kalapács jelre és csak dél körűl indúltam el A ból B pontba de ez az út kb. 10 perces volt. B pontba szintén kalapácsra állítottam mert rakodás történt ami maximum 15-20 perc volt. Majd vissza indúlltam A pontba ahol a felvett árút lepakoltuk. Ez így ment aznap 14-40 ig amikor kivettem a kártyám hétvégére. Tehát csak egyéb munkavégzésem és kb 40 perc vezetésem volt aznap. Ez így szabályos e vagy be lellett volna iktatnom pihenőidőt is? Előre is köszönöm a válaszod! További minden jót! Üdv Laci

    • Nem volt szabályos, 30 perc pihenő kellett volna a munka megkezdésétől 7.30 legkésőbb 13:30-kor hiába nem vezetsz 4,5 órát 6 óra munkaidő után 30 perc szünetet kell tartani.

  3. Szép napot! Egyetlen kérdésem lenne csak munkaidővel kapcsolatosan.Munkáltatók illetve munkavállalók részéről eltérő válaszokat illetve “megoldásokat” kaptam.Kérdés:
    Hétfő-Kedd-Szerda napokon munkáltató szerint lehet a munka időm 15 óra.Majd Csütörtök-Péntek napokon 13 óra.Ez után Pénteki napon 20 órakor a kártyámat lezárom és kiveszem a Tachográf készülékből.Majd Hétfői napon 05 órakor behelyezem a kártyát a Tachográf készülékbe és újra ugyan így dolgozhatok mint előző héten.Tehát 3×15 órát majd 2×13 órát. Sehogy sem értem (bár lehet hogy én értelmezem ezt az egészet rosszul) mert 3×15 =45 óra és a 2×13 =26 óra összesen 71 óra/hét.A következő héten ugyan így dolgozhatok.Az egyetlen hónapra lebontva 4×71 óra összesen 284 óra egy hónapban.
    Szabályos ez így?Tisztelettel kérem magyarázatát. Varga Tibor

    • Alapvetően rossz a feltételezésed a munkaidő kapcsán.
      Ugyanis a munkaidő nem a napi/heti pihenő vége és a következő napi pihenő kezdete közötti maximum 15h időszak, hanem az ezen időszakon belül lévő vezetés, kalapács és 15 perc alatti ún. nem minősített szünetek összeadódott ideje.
      Ebben a tekintetben pedig teljesen szabályos a főnök elvárása a 3×15 és 2×13 órás műszak és nem(!) munkaidő tekintetében.

  4. Szia Ferenc!
    Rendszeres nemzetközi munkát végzünk, és időnként nekem is be kell segítenem a kollégáimnak, ha sürgős az áru kiszállítása. Az előző fuvarból úgy érkezik meg a kollégám, hogy még van neki mondjuk 3 óra vezetése, de én indulás előtt beülök mellé és ketten indulunk el a felrakóról. A kollégám még levezeti a 3 óráját, majd én veszem át az autót és elmegyek a lerakóig, ahol kivesszük a 9 óra pihenőt. A 9 óra elteltével két gépkocsivezetős munkavégzés után lerakodunk, elmegyünk a felrakóra, majd ismét lerakunk és végül visszaérkezünk a telephelyre.
    Ahhoz, hogy a kollégám előző nap még kivezethesse a 3 óráját, én pedig utána vegyem át az autót, hogyan kell állítani a tachográfot és mikor kell berakni a kártyámat a készülékbe? Egyáltalán szabályos-e az általam leírt helyzet? Előre is köszönöm a válaszod. Üdvözlettel: Józsi

    • Kedves József!
      Amíg a kollégád vezet, a maradék 3 órát, addig neked készenléti idő van. Tehát, te beülsz mellé, beteszed a kártyát és készenlétre állítod a tachográfot, függetlenül attól, hogy ez NEM négykezes.
      Az is lehet, hogy nem teszel be kártyát, de akkor is vissza kell írni a készenlétet, de szerintem sokkal egyszerűbb és biztonságosabb.
      Ezután megvan a napi pihenő, onnantól négykezes járat van.
      Üdv
      Ferenc

      • Hogy lenne már szabályos, ha a munkáltatójának tachográffal felszerelt járművével utazva (buszos utazást kivéve) nem teszi be a kártyáját/korongját a készülék megfelelő aknájába/helyére?
        Ez bizony tachográf nem megfelelő használata, ami többszáz-ezres bírsággal jár! Szélsőséges esetben manipuláció gyanúja is felmerülhet, az pedig 800.000 Ft bírságot jelent, ha bizonyítást nyer.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..