Sze 052017
 

Heti „kisokos”: Kötelező-e az éves oktatás?

Mielőtt rátérnék erre a cikkre, röviden UTOLSÓ LEHETŐSÉGKÉNT tájékoztatlak, hogy …

 

… szeptember 10-ig rendelheted akciósan a legújabban megjelent könyvet

 

Az alábbi képen a jelenleg kapható, immár 4 különböző könyvvel láthatsz. A negyedik teljesen friss, nemrég hoztam el a nyomdából – ez a Hogy van ez a valóságban?

Mától 4 könyv a fuvarozók szolgálatában.

Mától 4 könyv a fuvarozók szolgálatában.

 

Azért is siess, mert csak szeptember 10-ig van az az akció, hogy mellé az egyéb könyveket is megrendelheted 40%-os kedvezménnyel!

Kérem az AETR könyvet MOST!

 


 

Kötelező-e az éves oktatás? Mi van, ha NEM tartod meg? Kell róla kártya?

Nemrégiben egy ügyfelem – akinél rendszeresen, minden évben tartunk oktatást -, azzal keresett meg, hogy az egyik sofőrjénél a GKI képzésen azt mondták, hogy „sofőrként kötelező egy kártyát magánál hordania a járműben, ami az éves oktatásról szól”. Ezt egy ellenőrzésen fel kell tudnia mutatni. Azt mondták, ők 9.000 forintért kiállítanak neki egy ilyen plasztik kártyát.

Több szempontból sem mindegy, hogy a fenti állítás igaz-e vagy sem!

  • Ha kérik, és nem tudja megmutatni, akkor bírságot kap?
  • Pénzügyileg sem mindegy sofőrönként 9.000 forint egy kártyáért + még az oktatási díj, vagy ez már benne van az árban?

Kell-e kártya a sofőrnek az oktatásról?

 

Mi a helyzet akkor ezzel?

Kezdjük azzal, hogy mi szabályozza ezt!

  • A 2001. évi IX. törvény 11. cikke értelmében a munkáltató rendszeresen köteles figyelemmel kísérni a vezetési, pihenő, és egyéb munkaidőt, ezek megszegését, és erről dokumentációt kell vezetnie.
  • Magáról a tachográf használatáról is oktatni kell a gépkocsivezetőt, mivel a 124/2005. (XII. 29.) GKM rendelet 6.§ (2) szerint az üzemben tartó azt is köteles biztosítani, hogy az analóg és digitális tachográffal ellátott járművet olyan személy vezesse, aki rendelkezik a tachográf szabályos működtetéséhez szükséges ismeretekkel.

Jó, de milyen gyakorisággal kell ezt megtenni?

A jogszabály igazából úgy rendelkezik, hogy „rendszeresen” kell a fentieket végeznie. Nincs számszerűsítve.

Mivel nincs számszerűsítve, így marad a gyakorlat. Mi a tapasztalat ezzel kapcsolatban?

  • A hatóság azt várja el – bizonyos szempontból „kötelez” rá -, hogy minden évben legalább egyszer legyen meg az oktatás a fentiekkel kapcsolatban.
  • Amikor a közúton ellenőrzik a járművezetőt és bármiért is eljárást indítanak ellene, MINDEN ESETBEN bekérik a vállalkozástól annak igazolását, hogy:
  • megtörtént-e az éves oktatás, és
  • rendszeresen ellenőrzi-e a vállalkozás a járművezetőket a vezetési- és pihenő idők betartásával és a tachográf megfelelő használatával kapcsolatban.

Ha ezeket nem tudja hitelt érdemlően igazolni, akkor a vállalkozás is elmarasztalásra – értsd: bírságra – számíthat.

Ha tehát nem tartasz rendszeres, évenkénti oktatást a járművezetőid részére, akkor a tapasztalatok szerint a bírság nagy része a TIÉD lesz, vállalkozásként.

Ha gondolod, vitatkozhatsz a hatósággal arról, hogy a jogszabály nem írja le szó szerint, hogy ÉVENTE meg kell tartani az oktatást. Tedd meg, ha ehhez van kedved. De hidd el, tapasztalatból mondom, egyszerűbb és gazdaságosabb, ha inkább megtartod az oktatást!

(Tényleg, neked már megvolt az idei kötelező oktatás? Ha nem, akkor keress meg!)

 

Kinek kell megtartania az oktatást?

Kinek kell megtartania az oktatást?

 

Kinek kell megtartania az oktatást?

Egy másik kérdés – ami kapcsolódik a kártya kérdéséhez is -, hogy kinek kell megtartania az éves oktatást?

Nos, ha abból indulok ki, hogy a GKI-továbbképzés 5 évente van csak, akkor a kérdés jogos lehet. A GKI-továbbképzést nyilvánvalóan „külsős cég” tartja meg – egy erre feljogosított iskola.

A vállalkozásoknál léteznek szakmai irányítók – még akkor is, ha az maga a cégvezető. A szakmai irányító elvileg KI VAN KÉPEZVE ebben a témakörben.

A szabályozás értelmében az oktatás megszervezése, lebonyolítása a szakmai irányító feladata. Ez azt jelenti, hogy ő szervezi meg és gondoskodik arról, hogy a járművezetők – és a vállalkozásnál dolgozó egyéb személyek, akik számára szükséges lehet az oktatás – megkapják az éves továbbképzést, „fejtágítást”. Más szavakkal: vagy ő tartja meg az oktatást (mivel jogosult rá), vagy megszervezi, hogy egy külsős oktató tegye azt meg.

Az első esetben tehát belső oktatásról, a másik esetben külsős személy általi oktatásról beszélünk. Mind a kettő megfelelő és elfogadják.

Ami fontos, akármelyik eset is áll fenn, az oktatás tényét jegyzőkönyvezni kell, ahogy azt mi is szoktuk. Ez egy oktatási jegyzőkönyv, ami részletezi, hogy ki, mikor és milyen oktatást kapott, milyen témakörben (részletezve) és ki tartotta az oktatást.

Ennek a jegyzőkönyvnek a VÁLLALKOZÁSNÁL kell lennie, és a bevezetőben említett esetben – a járművezető közúti ellenőrzés során történő elmarasztalása esetén – a vállalkozásnak ezt be kell tudnia mutatnia a hatóság felé.

Emiatt nem sok értelme lenne annak, hogy kártyát állítsanak a járművezető részére, amit felmutathat a közúton. A hatóság így is, úgy is bekéri az igazolást a vállalkozástól.

 


 

Rövid kisokosomba ennyi fért most bele. Most pedig nézd meg az ÚJ KÖNYVET!

 


 

Jelentkezés

Megjelent a LEGÚJABB könyvünk, a TE szolgálatodra!

Ez a kiadás azért készült, hogy az általatok megírt eseteket elemezze és ezen keresztül magyarázzon el dolgokat. Ez NEM egy szabálygyűjtemény és elsődlegesen NEM szakmai oktatásra szánt kiadvány, hanem amolyan “mankónak”, “gyorstapasznak” használhatod, mivel közvetlen eseteket mutat be.

Kérem az AETR könyvet MOST!

Megrendelem MOST!

 


 

Üdvözlettel,

Ferenc

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.