Két kérdés, amivel jó tisztában lenni!

 

Te belefutottál már ezekbe?

Sosem tudhatod, mikor lesz rá szükséged…

 

Ki vezethet este 10:00 és hajnali 06:00 között? Milyen szabály vonatkozik erre?

 

Ki vezethet éjszaka este 10:00 és hajnali 06:00 között?

Ki vezethet éjszaka este 10:00 és hajnali 06:00 között?

Ezt a kérdést többen is feltették és többeket érdekelt, mint gondoltam volna.

Ez több esetben olyan formán jelent meg, hogy “a kamion sofőrökre is vonatkozik az este 10 és reggel 6 közötti szabály, hogy kevesebbet vezethetnek”? Hallotad már te is?

Képzelheted, hogy amikor ilyeneket hallok, akkor MENNYIRE ELSZÁLLHATNAK és megváltozhatnak az információk, mire “tesznek egy pár kört a parkolóban” és eljutnak egy sofőrhöz! Mennyire más lesz, mire NEKEM felteszik a kérdést – mármint az eredeti jogszabályhoz képest!

Hallottál valaha olyan szabályról, hogy ebben az időszakban kevesebbet vezethetsz?

Ha igen, akkor tegyük ezt tisztába!

  • Először is, az a szabály, hogy este 10:00 óra és regel 6:00 között egyáltalán mennyit lehet vezetni, CSAKIS a nemzetközi buszjáratokra vonatkozik, kamionosokra NEM!!! Az ezzel kapcsolatos jogszabály AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 1073/2009/EK RENDELETE (2009. október 21.) az autóbusszal végzett személyszállítás nemzetközi piacához való hozzáférés közös szabályairól és az 561/2006/EK rendelet módosításáról, 29. cikk
  • Innentől idézet az új, 4.0-ás AETR könyvből:

    Nagyon fontos változás 2014 január 1-től!!!
    Nemzetközi különcélú busz esetében 2014. 01. 01-től a fenti rendelet c) és d) pontja értelmében a szabályozás továbbra is lehetővé teszi, hogy a gépjárművezető több mint 6 napot dolgozzon folyamatosan (a „12 napos szabály”), azonban ennek feltétele, hogy:

    • az autóbusz digitális tachográffal legyen felszerelve, valamint
    • ha 22:00 óra és 6:00 óra között történik vezetés, akkor több gépjárművezető jelenléte szükséges (csak négykezesben lehet menni), vagy,
    • amennyiben ez nem megoldott, mert egyedül kell menned, úgy legfeljebb 3 óránként meg kell állnod és kivenned a 45 perces szünetet.

    Magyarán szólva: ha egyedül vezetsz este 22:00 óra és reggel 6:00 között, akkor ahhoz, hogy a „12 napos szabály” életbe léphessen, csak 3 órát vezethetsz, utána 45 perc szünetet kell tartanod. Valamint, ezt CSAKIS digitális menetíróval felszerelt járművel teheted meg (korongos menetírós járművel már nem lehet)! Ha négykézben mentek, akkor kivezethetitek a 4,5 órát.

    Fontos, hogy ezek az előírások csak akkor kötelezőek, ha a „12 napos szabály” szerint szeretnél dolgozni (6 napnál többet). Ha 6 nap után amúgy is kiveszed a heti pihenőidődet, akkor ez a szabályozás nem vonatkozik rád (sem az idők, sem a menetírók tekintetében).

Na, hát ennyit erről a szabályról. Szóval, SENKI MÁSRA nem vonatkozik, csak a nemzetközi buszjáratokra, ott is csak akkor, ha nem 6 nap után szeretnéd kivenni a heti pihenőt, hanem később. És ez is csak akkor, ha a busz digitális menetíróval van felszerelve (mivel korongossal nem is mehetsz), és a „12 napos szabály” szerint szeretnél dolgozni. NE ÉRTELMEZD rosszul!

 

Szeptember 15-ig tart még az akció
a 4.0-ás AETR könyvre (az új EU-s jogszabállyal)!

Több helyen átírtuk az új normaszövegnek megfelelően és új jogszabályi hivatkozásokat tettünk bele, továbbá új fejezettel is bővült!

Ha már megvan, 50%-os áron beszerezheted ezt is, ha nincs meg, akkor 30% kedvezményt kapsz rá, korlátozott ideig!

 

Kérem az AETR könyvet!

 

 

 

Hogyan számoljuk el a dolgozót, ha kilép? Mi változott az eddigiekhez képest?

 

Ez ismét egy olyan kérdés, ami elsőre nem biztos, hogy érdekel, de ha elmész egy vállalkozástól vagy éppen te felelsz azért, hogy elküldj valakit a cégtől, akkor nem árt tudni, hogyan számoljon el az illető a 28 napjával.

Az AETR könyven írtunk erről, azonban az új, 4.0-ás kiadásban ezt is megváltoztattuk egy kicsit, mivel úgy találtuk, a gyakorlatban ez jobban működik. Az is jó volt korábban, de most ezt látjuk működőképesebbnek.

Részlet az új, 4.0-ás AETR könyvből (a többit a könyvben olvashatod):

Hogyan számoljuk el a dolgozót, ha kilép? Mi változott az eddigiekhez képest?

Hogyan számoljuk el a dolgozót, ha kilép? Mi változott az eddigiekhez képest?

  1. Az alapszabály az, még egyszer hangsúlyozva, bármi is történjék, hogy a sofőrnél mindig 28 napi korongnak, vagy ha készült kinyomat, akkor annak másolatának kell lennie, mindegy, mi a helyzet. MINDIG. Ez azt jelenti, hogy annak a sofőrnek az esetében is így kell lennie, aki tőled, munkáltatótól elmegy. NÁLA kell lennie az eredeti korongoknak vagy a kinyomat másolatának, mind a 28-nak, vagy amennyi van, mivel a hatóság ellenőrzéskor nem fogadhat el mást, csak ezt.
  2. Nem elég egy fénymásolat a korongokról a járművezetőnél, mert egy fénymásolatba nem tud beleírni az ellenőr, stb. Ebből következik, hogy az semmiképpen nem jó megoldás, ha leadja a korongjait a vállalkozásnak, ahol azt lefénymásolják és ezek a másolatok vannak a járművezetőnél. Ezért a 28 napnyi korongját, ha megegyezik a volt munkáltatójával, NE adja le a munkáltatónak, mert bajba kerülhet! Ha viszont leadta, mert a munkaviszony megszüntetésekor az elszámolásuk feltétele volt, akkor a korongok kiértékelt kinyomatai másolatát minden esetben kérje ki a korábbi munkáltatójától az elszámoltatásakor.
  3. A vállalkozás (munkáltató) ugyanakkor, ha a volt gépjárművezetőjénél hagyja az eredeti korongokat, akkor készítsen – biztonsági okokból – egy fénymásolatot a cég számára minden korongról és egyéb igazolásról, amit elvitt a járművezető. Ez később jól jöhet, ha mégsem adja vissza a korongot, igazolásokat. Ha egy korongnak a hátulján is van írás, kézi bejegyzés, akkor a munkáltató azokról is készítsen másolatot. Készítsen egy jegyzőkönyvet, melyben szerepel, hogy mely korongok vannak a járművezetőnél, tételesen, beírva, hogy ezeket 28 nap után büntetőjogi felelőssége tudatában KÖTELES leadni a munkáltatónak. Ha mégsem adja le ezeket, akkor ezen jegyzőkönyv alapján akár per révén is, jogi úton „behajthatjátok” rajta, de a tapasztalatunk az, hogy a perbelépés költségvonzat és elhúzódását tekintve nem igazán célszerű a cégek számára sem.
  4. Legyen nála (a járművezetőnél) a „felmondó levél” is a járműben, vagyis az a nyilatkozat, hogy már nem dolgozik a cégnél. Tudasd a járművezetővel, hogy legyen nála az új cégnél kötött munkaszerződése is.
  5. Amikor a járművezető leadta a korongokat a 28 nap után, átvételi elismervényt kell írni erről és nyilatkozni, hogy nincs nála semmilyen több korong, mindent leadott, stb. Azaz, mindennel elszámolt, egymás felé több kötelezettségetek nincs.
  6. Ha az eredeti korongok nem maradnak a volt gépjárművezető birtokában, akkor az a szabály, hogy a 28 napnak megfelelő korongok kiértékelésének kinyomtatott lapjairól készült másolatokat kell a gépjárművezetőnek átadni a gépjárművezető kérésére. Ugyanakkor szakmailag úgy látjuk, hogy a gépjárművezető kifejezett kérése nélkül is ezt a magatartást kell követnie a vállalkozásnak. Következésképpen ezzel az eljárással mindkét fél a jogszabály szerint nevezetesen a vállalkozás a korong használatát követő egy évig történő megőrzésének kötelezettségének eleget tud tenni, valamint a gépjárművezető 28 napnak megfelelő kinyomatatott lapokat és a letöltött adatokat be tudja mutatni vagy át tudja adni az arra jogosult ellenőrzést végző személy kérésére.

Az új, 4.0-ás AETR könyvbe beletettünk egy ilyen Jegyzőkönyv mintát is és Átvételi elismervény űrlapot, amit használhatsz a fenti esetben.

 

Szerezd be az új, 4.0-ás AETR könyvet
sok-sok információval, az új EU-s jogszabállyal!

Most 50% vagy 30% kedvezménnyel!!!

Csak szeptember 15-ig ennyi az ára! Ne várj vele!

 

Kérem az AETR könyvet!

 

 

  2 hozzászólás to “Két kérdés, amivel jó tisztában lenni!”

  1. Kedves Ferenc!

    Kis vállalkozás vagyunk 2 tachográfos autóval. Az egyiket én vezetem, a másikat sofőröm, de előfordul, hogy én nem érek rá mikor menni kellene. Ilyenkor keresek “beugró” sofőrt, akinek vagy van korongja, vagy nincs visszamenőleg. Hogy igazolhatom az idejét visszamenőleg, hogy az szabályos legyen? Azt szoktam tenni, hogy a tevékenységigazoló lapra kézzel ráírom, hogy a “gépkocsivezető szóbeli elmondása alapján töltöttem ki” Jó ez, kell ez, vagy elég ha mind a ketten aláírjuk a 28 napot igazoló teviget?

    Válaszod előre is köszönöm, Zoltán.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .