nov 302018
 
Ha ez VELED történne, biztosan nem lenne gond? Én nem így gondolom…

Ha ez VELED történne, biztosan nem lenne gond? Én nem így gondolom…

A helyzet a következő: kapsz egy telephelyi ellenőrzést az NKH-tól, vagy más hatóság kérne be mindenféle dokumentumokat a cégtől, mert az egyik sofőrt megfogták az úton. Aztán, emiatt, vagy másért, egy munkaügyi ellenőrzést is “behúzol” magadnak. Mi történne ekkor? Vajon megúsznád bírság nélkül ezeket?

Ha azt akarod, hogy ez NE csak a jószerencsén vagy az ellenőr jóindulatán (esetleg egyéb, nem tiszta módszereken) múljon, akkor OLVASD EL EZT!

 

Mi az, amit BIZTOSAN meg fognak nézni?

Néhány fontos pont, a teljesség igénye nélkül:

  1. A vállalkozás oktatja-e rendszeresen (legalább évente) a gépkocsivezetőket? Ezt vagy céges oktatásként lehet megtartani (a szakmai irányító vagy egy külsős személy által), vagy külső tréningeken (pl. a januári Gastland konferencián).
  2. A vállalkozás NEM ad olyan utasítást a gépkocsivezetőnek, ami arra ösztönözné, hogy megszegje a vezetési- és pihenőidőket (vagyis, nem km alapon fizeti). Ehhez ellenőrizni fogják a vezénylést.
  3. A vállalkozás csakis olyan utasításokat adhat a gépkocsivezetőnek (gondosan megtervezett fuvarfeladat), ami biztosítja, hogy a közlekedési viszonyok, útviszonyok, időjárási viszonyok, stb. figyelembe vételével betarthatóak a vezetési- és pihenőidők. Ezt szintén a vezénylésből ellenőrzik.
  4. A vállalkozás rendszeresen ellenőrzi-e a gépkocsivezetőket a vezetési idők, pihenőidők, munkaidők, szünetek betartásával kapcsolatban, és arra vonatkozólag, hogy a tachográfot megfelelően használta.
  5. A gépkocsivezető MIDNEN PERCE (a teljes 28 nap, azaz, 40.320 perce) megfelelően el van-e számolva? Minden vissza van írva a kártyára? Meg vannak írva a korongok? A szabadságok és betegállományok rendesen le vannak igazolva? Biztosan nem hiányzik 1 perc sem? Ezzel kapcsolatban ebben a cikkben olvashatsz többet, ott írtam erről.
  6. A vállalkozás szankcionálja-e a gépkocsivezetőt, amennyiben a fentiek közül valamelyiket megsérti?

 

Az 561-es rendelet a VÁLLALKOZÁST veszi elő…

Szeretném, ha egy NAGYON FONTOS dolgot megértenél, vállalkozásként. Ehhez meg kell nézni az 561-es rendelet 10. cikkének 3-as pontját: „(3) A szállítási vállalkozás felelős a vállalkozás járművezetői által elkövetett szabálysértésekért, akkor is, ha a szabálysértést egy másik tagállam vagy harmadik ország területén követték el.”

Erről részletesen az AETR könyvben írtunk, aminek most már a 10-ik kiadása jelent meg. A lényeg a következő (és ezt sok ép tapasztalatából mondom, hidd el):

  • a gépkocsivezető elkövet valami szabálysértést – amibe AZ IS beletartozik, hogy hiányosan van elszámolva a 28 napja, helytelenül használja a módkapcsolót, emiatt munkaügyi szabálytalanságok lesznek, stb.,
  • a vállalkozás ezt nem nézi át, így nincs tisztában azzal, hogy pl. a 40.320 percből hiányzik valami (vagy egyéb hibái vannak), vagy
  • a vállalkozás átnézi, de nem találja meg pl. a 28 nap maradéktalan elszámolásának hiányát, vagy
  • megtalálja, de nem szankcionálja a gépkocsivezetőt,
  • és/vagy nem tartotta be a korábban felsorolt pontokat,

AKKOR A SZANKCIÓ TELJES EGÉSZÉBEN A VÁLLALKOZÁST SÚJTJA!

 


 

A KÉT leggyakoribb szabályszegés, ami sokban fájhat.

Sokéves tapasztalatom alapján KÉT olyan gyakori hiányosság van, amire a legtöbb fuvarozó vállalkozás NINCS megfelelően felkészülve, vagy nem is tud róla. Ezek a következők:

 

  • A vállalkozás NEM TUDJA, hogy a gépkocsivezető mind a 28 napjának minden egyes perce hiánytalanul, maradéktalanul el van-e számolva. Mind a 40 320 perc.

  • A másik, hogy a munkaügyi szabályokkal nincs teljesen tisztában, és emiatt szabálytalan munkaügyi listát készít – ha egyáltalán készít valamit.

Bárki, bármit mondjon is erre, az én és szakértő társaim egyöntetű véleménye az, hogy a legtöbb probléma a fentiekkel van.

Ennek leggyakoribb oka (és senkit nem akarok megbántani, de ez a TAPASZTALAT): az elégtelen adatokat szolgáltató bérkiértékelés és/vagy maga a vállalkozás nem tudja, hogy minek is kell szerepelnie egy munkaügyi nyilvántartón. És NEM szándékosságról van szó, pusztán csak bizonyos dolgok nem elégséges ismeretéről.

Gyakran találkozom azzal, nem megbántva senkit, hogy a könyvelők, munkaügyesek egy jelenléti ívet kérnek a vállalkozástól. És nem értik, hogy igazából a fuvarozó vállalkozás miért is NEM tud neki adni ilyet. Ilyet ugyanis NEM tudnak készíteni, és nem is lehetséges, hiszen csak a kártya letöltések UTÁN, valamint a kártyák, korongok és egyéb adatok (pl. tevékenység igazoló lapok, ha vannak) feldolgozása UTÁN áll rendelkezésre elegendő információ egy MINDEN TÖRVÉNYI ELŐÍRÁSNAK MARADÉKTALANUL MEGFELELŐ Munkaügyi nyilvántartó elkészítéséhez.

Gyakran találkozom azzal is, hogy a vállalkozások BÉRKIÉRTÉKELÉSEK formájában készíttetik el a tevékenységek kiértékelését. Önmagában ezzel nincs semmi baj, SŐT!!! Szakmailag ez még indokolt is lehet. A legtöbb esetben azonban sajnos mit kapnak csak a kiértékelőtől – tisztelet a kivételnek! Általában csak egy hibalistát az elkövetett szabálysértésekről, és esetleg valamilyen munkaügyi kimutatást (jó esetben), ami szinte sosem felel meg teljesen az érvényes munkaügyi szabályoknak. És ez NEM szándékos dolog, pusztán csak a vállalkozások AZT HISZIK, hogy ez elegendő. Pedig NEM!

Soha nem találkoztam még azzal, hogy egy vállalkozás pontos, részletes kimutatást kapott volna arról, hogy az egyes járművezetői vajon megfelelően elszámolták-e mind a 28 napjuk minden egyes percét! Lehet, hogy valaki kapott ilyet, de akkor azt jól elrejtették előlem.

Soha nem találkoztam még azzal, hogy egy vállalkozás pontos, részletes kimutatást kapott volna arról, hogy az egyes járművezetői vajon megfelelően elszámolták-e mind a 28 napjuk minden egyes percét!

Soha nem találkoztam még azzal, hogy egy vállalkozás pontos, részletes kimutatást kapott volna arról, hogy az egyes járművezetői vajon megfelelően elszámolták-e mind a 28 napjuk minden egyes percét!

Hadd idézzem neked újra a fenti jogszabályt: „(3) A szállítási vállalkozás felelős a vállalkozás járművezetői által elkövetett szabálysértésekért, akkor is, ha a szabálysértést egy másik tagállam vagy harmadik ország területén követték el.”

Tehát, ha a vállalkozás NEM tudja hitelt érdemlően bizonyítani azt, hogy márpedig ő ellenőrizte a járművezető 28 napját, annak minden percét, és azt bemutatni, hogy ha hiányos az elszámolás, akkor ezt felfedte és szankcionálta – akkor a vállalkozás NEM tett maradéktalanul eleget az idézett jogszabályi résznek.

Ha pedig nem tett eleget, akkor a BÍRSÁG AZ ÖVÉ.

Hogyan tudod azt megtenni, hogy mindezt igazold, bizonyítsd, ha NEM IS KAPSZ róla információkat? Nyilvánvalóan SEHOGY!

 


 

Mit kéne MOST tenned?

Küldd el nekünk a sofőrkártyáról és/vagy járműegységből letöltött eredeti DDD fájlokat! Ezt a következő email címekre küldheted: info@aetr.hu, tachografguru@gmail.com. Akár több sofőrét is (legfeljebb 3 sofőrt küldj, kérlek!). Mi ebből elküldünk neked INGYEN 3 listát:

  • egy Elszámolási hiány listát azokról az időszakokról, amikről NINCS elszámolása a gépkocsivezetőnek (ebből tudhatod majd, hogy bármi más módon ezek a hiányok KEZELVE vannak-e),
  • egy Munkaügyi nyilvántartó listát, feltüntetve rajta, hogy éjszakai időszakot vagy műszakpótlékot kell-e elszámolni a dolgozónak,
    és még több egyéb információt is (erről részletesen az előző két blogbejegyzésben olvashatsz)
  • egy Jelenléti összesítőt a sofőrökre a munkaidőkeret összességében, hogy lásd, PONTOSAN MENNYI túlóra járna neki.

Tanulmányozd át ezeket, és döntsd el, hogy te ezek alapján megfelelnél-e a fentiekben felvázolt ellenőrzéseken! Több listát nem küldünk, mert gondolom, azokat megkapod.



Üdvözlettel,

Ferenc

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..