Kosár

Gyakori hibák – 2. rész

Folytatjuk a “gyakori hibák” sorozatot. Most megnézzük a “15 percen belül nincs lezárva a kártya” esetet. Itt egy megint csak gyakori hibáról írunk!


Ha erről még nem értesültél…

Tartalomjegyzék

1. Megjelent a legújabb kiadványunk az AETR témakörében, címe: A közúti fuvarozás és szállítás legfontosabb kérdései az utakon – 2021-es kiadás. Alcíme: Vállalkozások és gépjárművezetők kérdezték, szakértők válaszolták. Húsba vágó kérdések, melyekre eddig nem adtak kielégítő válaszokat. 134 kérdés, amiket FELTÉTLENÜL látnod kell és meg kell ismerned. Kattints ide a tartalomjegyzékért, hogy megnézd, milyen kérdések vannak a kiadványban!

Ha még nem nézted meg és nem szerezted be magadnak, akkor tedd meg mielőbb, mert ez a kiadvány ezen az áron csak augusztusban lesz elérhető. Minden további részlet és információ ezen a linken olvasható.

2. Van jó néhány olyan dolog a hibákon felül – nevezhetjük extra hibáknak is – amikkel a személyes kiértékelések során találkozom. Ezek mind a sofőröket, mind pedig a vállalkozásokat erősen érintik. Komoly szankciók járhatnak érte, mivel a tapasztalatom az, hogy ezek  területek NINCSENEK megfelelően kezelve és lefedve.

Erről részletesen ebben a cikkben olvashatsz!

3. Az összes eddigi cikket, blogbejegyzést erre a linkre kattintva olvashatod el. Itt időrendi sorrendben látod őket, és kiválaszthatod, melyik érdekel.

 


A 15 perces környezet problémája

Az ezzel kapcsolatos alapvető problémát egy ábrán mutatom be és némi magyarázatot adok hozzá. Itt a probléma tulajdonképpen NEM az, hogy a gépkocsivezető nem adja meg a kezdő vagy a célország betűjelét, hanem az, hogy TÚL KÉSŐN adja meg!

Nézzük meg ezt az ábrát (jegyzőkönyvet – a jegyzőkönyv a TachografGURU programmal készült)!

15 perces környezet esete – kattints a képre a nagyításért!

Itt az látható, hogy a gépkocsivezető mikor tette be a kártyáját a tachográfba, mikor vette ki azt, és melyik szakaszban követte el a hibát. (Természetesen, itt most csak a hibák láthatóak, erről szól a jegyzőkönyv – amit helyesen csinált, azt nyilván nem tüntetjük fel egy hibalistán.) A legtöbb esetben (szinte mindig) ez a hiba a tevékenység VÉGÉN szokott jelentkezni. Az elején általában megadják időben az országkódot a sofőrök, mivel ez része a kártya beolvasási procedúrának.

De miért jelentkezik ez a hiba, és egyáltalán, MI IS EZ a hiba?

Nem árt tudni, hogy a jogszabályok sokszor valamilyen -tól -ig időtartamhoz kötnek bizonyos tevékenységeket. Ha ezt túlléped, szankcióra számíthatsz. Ha ezeken az időtartamokon belül vagy, akkor rendben van. Vagy minimum és maximum időtartamokat adnak meg, amiket be kell tartanod. Például, egy adóbevallást vagy az adók, járulékok befizetését valamilyen időpont-ig kell teljesítened. Ha ebből kicsúszol, szankcióra számíthatsz. Ha felveszel egy új dolgozót vagy épp hitelesítteted a tachográfot, akkor meg kell adnod, fel kell jegyezned, le kell jelentened, hogy mely időpont-tól áll fenn ez a helyzet, érvényes ez az állapot.

A vezetési idő maximális időtartamát 4,5 órában határozták meg. Ez egy maximum időtartam, ami azt jelenti, hogy ennél kevesebb lehet, de több nem (vagy, ha több, akkor szankcionálnak). A napi rendszeres pihenőidő időtartama egy minimum időtartamhoz kötött valami, hiszen ott legkevesebb 11 óra folyamatos, megszakítás nélküli pihenőidőt kell tartanod (a kezdéstől számított 24 órán belül befejezve, de ez most mindegy).

Ez a gondolatmenet igaz az országkódok megadására is.

A jogalkotó, bár nyilván nem ismerem a gondolkodásmódját, de logikusan az előző gondolatmenet mentén haladva valószínűleg abból indulhatott ki, hogy ha a gépkocsivezető már legalább 15 perce pihenőt tart, ÉS UTÁNA is folytatja a pihenőjét, akkor ezt megelőzően kivette már a kártyáját és lezárta azt. Ezért hozott egy olyan szabályt, ami azt mondja, hogy ha a tevékenység végén legalább 15 percig pihenőidő van regisztrálva, majd ezt követően a gépkocsivezető, mondjuk 20 perc után kiveszi és lezárja a kártyáját, akkor szabálysértést követ el. Ne keress ebben feltétlenül értelmet! De a szabály az, ha minimum 15 percig pihenőn van a tachográf, és UTÁNA lezárod a kártyádat, akkor az szabálysértésnek minősül.

Országkód megadása túl későn

Tehát, ha mondjuk 20 percig pihenőt (szünetet) regisztrálsz a járművön, majd folytatod a tevékenységedet, akkor ez a szabálysértés NEM áll fent. Hiszen akár egy egész csökkentett heti pihenőidőt is eltölthetsz a járműben úgy, hogy közben a tachográf végig pihenőt regisztrál a kártyádra! De ebben az esetben MIRE kell figyelned? Arra, hogy a kártyád IDŐBEN LE LEGYEN ZÁRVA! Aztán maradhat bent, ha te is a járműben tartózkodsz, és úgy regisztrálod a pihenőt. A lényeg, hogy LE LEGYEN ZÁRVA és megadd a záró országkódot.

  1. Arra figyelj, hogy amikor befejezed a napi tevékenységedet, és majd ki akarod venni a kártyádat, akkor a legutolsó érvényes tevékenység (vezetés, egyéb munka vagy készenlét) és a kártya kivétele, lezárása között NE teljen el több 14 percnél PIHENŐKÉNT. Különben beleütközöl a „15 perces környezet” problémájába, és szabálysértést követsz el.
  2. Ha ez a 15 perc egyéb munkával vagy készenléttel telik, akkor természetesen ebben az esetben nem is kell figyelni ezt a „15 perces környezet” szabályt, hiszen ez csak pihenőidőre vonatkozik, majd az utána történő közvetlen kártya kivételre, ahogy írtam. Vagyis, ha megálltál a járművel, és mondjuk 10 percig egyéb munkát regisztrálsz, majd 10 percig készenlétet, és esetleg 10 percig pihenőt, akkor SEMMILYEN szabálysértést nem követtél el, és ez a hiba nem fog megjelenni.
  3. Abban az esetben, ha ezt elfelejtetted, és megállást követően legalább 15 perce már folyamatosan pihenőt regisztrált a tachográf (mondjuk, már 20 perce), akkor tedd azt, hogy előbb átállítod a tachográfot egyéb munkára, és így hagyod 5-10 percig, és csak ezután veszed ki és zárod le a kártyádat! Ebben az esetben sem fog megjelenni ez a hiba, és nem követsz el szabálysértést.

 

Keress meg minket, ha vannak korongjaid (is) és/vagy kisautós vezetéseid! Tapasztalat, hogy ezt borzasztóan el lehet rontani, ezt igazából nem szokták jól megcsinálni. És komoly bírságokat eredményezhet.

 


A következő blogban majd arról írok, hogy miért lehet és hogyan fordulhat elő gyakori hibaként az, hogy a későn megkezdett pihenő komoly bírságot eredményezhet (“kilóg” a 24 órából).

Várlak majd vissza!


Üdvözlettel és jó munkát kívánva

Kuzma Ferenc
AETR szakértő, műszaki szakoktató


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Avatar placeholder

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .