Kosár

Gyakori hibák

Most és a következő blogbejegyzésben néhány gyakran előforduló hibáról szeretnék írni. Bár úgy nevezem, hogy “hiba”, valójában ezek következményei azért jóval súlyosabbak. Ezeket az elmúlt évek személyes tachográf elemzései alapján mondom el neked. Olyan dolgok, amikre ODA KELL FIGYELNED!


 

Előtte azonban KÉT fontos dolgot szeretnék megemlíteni.

1. Az egyik, amiről múltkor írtam, hogy megjelent a legújabb kiadványunk az AETR témakörében, melynek címe: A közúti fuvarozás és szállítás legfontosabb kérdései az utakon – 2021-es kiadás. Alcíme: Vállalkozások és gépjárművezetők kérdezték, szakértők válaszolták. Húsba vágó kérdések, melyekre eddig nem adtak kielégítő válaszokat. 134 kérdés, amiket FELTÉTLENÜL látnod kell és meg kell ismerned.

Ha még nem nézted meg és nem szerezted be magadnak, akkor tedd meg mielőbb, mert ez a kiadvány ezen az áron csak augusztusig lesz elérhető. Minden további részlet és információ ezen a linken olvasható.

2. A másik, hogy van jó néhány olyan dolog a hibákon felül – nevezhetjük extra hibáknak is – amikkel a személyes kiértékelések során találkozom. Ezek mind a sofőröket, mind pedig a vállalkozásokat erősen érintik. Komoly szankciók járhatnak érte, mivel a tapasztalatom az, hogy ezek  területek NINCSENEK megfelelően kezelve és lefedve.

MIK is ezek? Csak nagyon röviden, minden további részlet a cikkben!

    • Amikkel a legtöbben nem foglalkoznak: tachográf korongok elemzése, mondván, hogy ez nem kell. Ez SÚLYOS hiba és komoly büntetéseket eredményezhet, mivel ezek igencsak problémások lehetnek! Ennek három megnyilvánulási formája a következő: (1) csak korongokkal dolgozunk, (2) vegyesen használunk korongokat és kártyákat (3) korongok és egyéb munkák, kisautók, stb.
    • Alkalmi munkavállalók problémája. Sokan foglalkoztatnak alkalmi munkavállalót, sokan rendszeresen, sokan csak idény jellegűen. Azonban, az a tapasztalat, hogy a legtöbb esetben ezek egyáltalán nincsenek megfelelően lekezelve a vállalkozáson belül. NEM ELÉG az, hogy bejelentjük őket! Ennél azért jóval több kötelezettségünk van. De ezt sokan NEM tudják. Ennek is három megnyilvánulási formája van, erről részletek a cikkben.
    • Egyéb jármű vezetése vagy jármű vezetésen kívüli egyéb tevékenységek kezelése, miközben tachográfos járművet is vezet a munkavállaló. Na, ez az a dolog, ami aztán végképp nincs sehogyan sem lekezelve a legtöbb esetben. Pedig ez is előfordul, nem is olyan ritkán, és ezek a dolgok, mivel rendkívül szabálytalan és a gyakorlatban nem használható, bíróság előtt nem védhető munkaügyi listákat eredményeznek, NAGYON VESZÉLYESEK, még ha ezt a vállalkozások nem is gondolják így. Ennek két megnyilvánulási formája van, amiről a cikkben olvashatsz.

Egy régi-új hiba: a 28 nap problémája

Tudom, erről sokat írtam már korábban. De higgyétek el, hogy ez MÉG MINDIG probléma!

A főbb probléma források a következők:

  • alkalmi munkavállalók (hogyan kezeljük a 28 napot?),
  • kártyára nem történik meg a visszaírás, leginkább a pihenő, szabadság vagy betegállomány,
  • vegyes tachográf használatból származó kavarok, zűrzavarok,
  • tachográfos jármű vezetése melletti egyéb munkavégzések,
  • “kisautós” vezetések,
  • korongos járművek.

Higgyétek el, gyakorlati tapasztalat, hogy ez MIND nagyon gyakori hiányosság. Most egy kicsit más nézőpontból írok erről!

 

Korongok

Nagyon fontos, hogy a korong hátulját húzzuk ki, AMENNYIBEN nincs kártyás tevékenységünk vagy más munkánk!

Korongok esetén mire figyeljünk oda?

Az AETR könyvben természetesen nagyon részletesen írtunk erről. Mindenképp szerezd be a 11-ik kiadást, ha még nincs  meg.

Amit itt most kiemelnék, az

MINDEN szükséges tevékenységet rajzolj be a korong hátulján, és figyelj arra, hogy az ne ütközzön semmivel!

MINDEN szükséges tevékenységet rajzolj be a korong hátulján, és figyelj arra, hogy ne ütközzön semmivel!

  • a korong használatának 24 órás szabálya, (egy korongot legfeljebb 24 órán át használhatsz, több nap igazolására több korong szükséges), valamint, hogy
  • a korong hátulján ki kell húzni azokat az időket pihenőként, amiket máshogyan nem igazoltunk, és valóban pihenő,
  • minden egyéb tevékenységet is jelölni kell a korong hátulján, ami történt.

Vagyis, ha valaki korongon dolgozik csak, akkor a kezdése előtt és a végén is húzza ki hátul a korongot pihenővel.

Figyeljünk oda, hogy csak azt húzzuk ki pihenővel, ami valóban pihenő, ez ne ütközzön más, esetleges adattal!

Amennyiben egyéb tevékenységek is vannak, azt pedig megfelelően rajzoljuk a korong hátulján. NE MARADJON KI SEMMI!

Hogy ezt követően mit kezdjünk ezzel, ehhez kattints ide!

 

Kártyák

Egy teljes nap hiányzik a visszaírásból (jan. 05.), és előtte nap is majdnem teljesen

A kártyák esetében a leggyakoribb probléma, hogy nem történik meg a visszaírás a kártyára. Ez NEM csak pihenőidő lehet, hanem egyéb tevékenységek is. Ebbe most jobban nem megyek bele. Ahogy azt ezen a képen is láthatod (kattints rá a nagyításhoz!), a teljes január 5-e hiányzik, és előtte is majdnem a teljes 4-e. Gyakorlatilag két teljes nap.

Általános szabály, hogy elsődlegesen a gépkocsivezető kötelessége, hogy a 28 napja teljes egészében le legyen fedve. Ennek megint csak elsődleges forrása a tachográf. Vagy úgy, hogy bent van a kártyánk és a tachográf mindent regisztrál, vagy pedig manuális (kézi) visszaírás révén.

További szabály, hogy a pihenőidők, szabadságok és betegállományok többé már NEM igazolhatóak Tevékenységigazoló lappal. Ezt a sofőrnek magának kell megtennie, elsődlegesen úgy, hogy visszaírja azokat a kártyára. Ez még sok rutinos sofőr esetén is elmarad. A vállalkozásnak ezzel kezdenie kell valamit.

Hogy mit, ehhez kattints ide!

 

Vegyes vezetés

Ebben az esetben a szabálysértés abból származik, hogy:

      • Vegyes használatból származó problémák - súlyos bírság lehet a vége!

        Vegyes használatból származó problémák – súlyos bírság lehet a vége!

        olyan adatokat írnak vissza a kártyára, amik már korongon szerepelnek (pl. egyéb munkaként visszaírják kártyára a korongos vezetést),

      • fordítva, korong hátuljára berajzolják – szintén egyéb munkaként -, amit kártyán vezettek,
      • ütköznek az adatok (visszaírnak olyat is, ami máshogy már igazolva van, pl. kártyán történő vezetés ütközik korongon kihúzott pihenővel),
      • attól való félelmében, hogy esetleg az adatok ütközhetnek, inkább nem írnak vissza semmit a kártyára, és korongon is üresen hagyják a tevékenységeket (főleg pihenőt).

Mivel vegyes használat esetén, ahogy azt írtam, sokszor nem foglalkoznak a korongok elemzésével vagy csak felületesen, ezért az szinte minden esetben komoly hibaforrás, amit a vállalkozás sem fed fel.

Erre mindenképp figyelj oda, sofőrként és vállalkozásként egyaránt! Ne vedd félvállról!

Hogy ezt követően mit kezdjünk ezzel, ehhez kattints ide!

 

Egyéb munkák kezelése

Ez alatt természetesen azt értem, hogy a gépkocsivezető vezet tachográfos járművet (teljes időben vagy részidőben), és emellett

      • időnként vagy rendszeresen “kisautót” is vezet, és/vagy
      • egyéb munkát végez, ami nem járművezetés.

Ez úgy is igaz, hogy valakinek nem a fő tevékenysége a tachográfos jármű vezetése, de időnként “felugrik rá”, vagy alkalmi munkavállalóként “beugrik”.

Mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak fontos kötelezettségei vannak ezekkel kapcsolatban.

Mire figyelj?

      1. Természetesen a tachográfból származó adatoknak meg kell lenniük. ez az alap.
      2. Ha valaki emellett “kisautót” vezet, akkor arra minden további nélkül kiállítható a Tevékenységigazoló lap. Ebben az esetben az egyéb jármű vezetését kell bejelölni.
      3. Ha nem “kisautós” vezetésről van szó, akkor is kiállítható Tevékenységigazoló lap, ebben az esetben járművezetésen kívüli egyéb munkavégzést kell bejelölni.
      4. Az 1-2-3 pontokban írt tevékenységek közötti köztes pihenőket egyéb módon kell igazolni, pl. kártya visszaírással, korong hátulján, kinyomaton. Ezekre NEM írható Tevékenységigazoló lap.

Egyébiránt fontosnak tartom megemlíteni, hogy az újonnan kiadott könyvünkben elég sok példa van ezekről. Pontosan, képekben is bemutatjuk, hogyan kell megírni ezeket, mikre kell figyelni, stb. Javaslom, szerezd be a saját példányodat belőle.

Ami nagyon fontos tehát, az az, hogy a folytonosság mindig meglegyen, a teljes 28 nap. És ezek megfelelően feldolgozásra kerüljenek, és pontos munkaügyi elszámolások készüljenek róla. Különben súlyos probléma lehet az eredmény. Mi ebben maximálisan tudunk segíteni, ehhez kattints ide!

A következő blogban majd arról írok, hogy miért lehet és hogyan fordulhat elő gyakori hibaként az, hogy 15 percen belül nincs lezárva a kártya megfelelően.

Várlak majd vissza!

 


Üdvözlettel és jó munkát kívánva

Kuzma Ferenc
AETR szakértő, műszaki szakoktató

Kategória: 2021. július

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Avatar placeholder

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .