Hány “műszakkezdés” megengedett egy héten? 6? Vagy mennyi?
 Hány “műszakkezdés” megengedett egy héten?
Bár nagyon sokszor említettem már, tulajdonképpen MINDEN oktatáson előjön kérdésként és ezen kívül is jó páran kérdezik telefonon keresztül, hogy hányszor kezdhetik meg a munkát egy héten?
Ehhez kiegészítésként hozzájön az is, hogy “ha csak négykezesben megyünk, akkor hányszor kezdhetünk”?
Te találkoztál már ezzel a kérdéssel, vagy a kérdés valamilyen egyéb variációjával?
Rendben, akkor nézzük meg ezt egy kicsit!
Először is, hadd kezdjem azzal, hogy mit is mond a jogszabály a napi pihenőidővel kapcsolatban? Nézzük: „Az előző napi pihenőidő vagy heti pihenőidő vége után minden 24 órás időszakon belül a járművezetőnek újabb napi pihenőidőt kell tartania.” Eddig a jogszabály.
Innentől idézet az új, 4.0-ás AETR könyvből:
- A 24 órás koronghasználat maximumot jelent, vagyis azt az időtartamot, ameddig egy adott korongot használhatsz. Időnként ezt minimumként értelmezik, vagyis, azt mondják, hogy „ki kell várnod a 24 órát, mire új korongot tehetsz be”, vagy ami még rosszabb: „ha elkezdted a munkát, és aztán befejezted, akkor a 24 órás korong lejárta előtt nem kezdhetsz új munkát”. Sajnos, ez egy óriási félreértés, és sokaknak csak akkor esik le, amikor elmagyarázom, hogy ez mit is jelent a gyakorlatban.
- Ugyanis, ha minimumként értelmeznénk, ahogy sokan ezt teszik, akkor ez azt jelentené, hogy pl. elkezdesz egy munkát reggel 6:00-kor, dolgozol, mondjuk össz-vissz 4 órát, és aztán kész, befejezted aznapra (10:00 van ekkor). Tartasz egy pihenőt, mondjuk 9 órás rövidet. Azonban, ezt követően NEM kezdhetnél el újra dolgozni, pedig még csak este 7:00 van, hanem várnod kellene másnap reggel 6:00-ig, és akkor tehetnél be egy új korongot és kezdhetnéd az új munkát, mivel „akkor jár le a 24 órás koronghasználat”! Elvesztegettél 11 órát!!!
- Ez őrültség lenne, igaz? Mégis, sokan ezt így értelmezik, sőt, egyes oktatók így is oktatják (ami szerintem főbenjáró BŰN!!!), amiért több vállalkozás is jóval kevesebbet dolgozott, mint amennyit dolgozhatott (mert kivárta a 24 óra időtartam elteltét). Mennyi pénzt veszítettek csak ezzel az egy hamis információval?
- Hogy lenne a fenti példa helyesen?
- A példa szerint, ha délelőtt 10:00-kor befejezted az aznapi rövid munkádat, és tartasz egy 9 órás rövid pihenőt, akkor utána újból kezdhetsz egy vezetési ciklust!
- (… még folytatódik a könyvben.)
Magyarán szólva: NEM várod ki a 24 óra elteltét másnap reggel 6:00-ig!!! NEM őrültél meg, igaz? A jogszabály SEMMI ilyesmit nem állít. Ez azt jelenti, hogy egy nap akár többször is kezdhetsz munkát, mivel utazó munkavállalóként osztott munkaidőben dolgozol (más előírások vonatkoznak rád sofőrként).
És ha egy nap többször is kezdhetsz munkát, akkor vajon ez igaz egy hétre is?
Hát persze! Logikus, nem? Akár 7-szer, 8-szor, vagy még többször is kezdhetsz “műszakot” (ahogy sokan mondják), amennyiben a napi pihenőidők szabályos megtartása mellett ez belefér, és amennyiben időben megkezded a heti pihenőidődet!
“Kedves Kuzma Ferenc!
Felbecsülhetetlen kincs a könyv, amit a kezemben tartok, köszönöm szépen!!! Csak pár oldalt olvastam és már látom, SEMMIT NEM JÓL CSINÁLTAM, mint fuvarozó, sofőr és munkáltató!!! Sok kérdésem volt és van, de addig nem merek kérdezni, amíg végig nem tanulmányoztam a könyvet… Azt sem tudom, visszamenőleg hány évet próbáljak javítani, újracsinálni… De a lényeg, szuper a könyv, VÉGRE érthetem én is a jogszabályokat, és hogy mit hogyan kell csinálnom a törvény szerint!!! Régóta kutattam, de mindenki mást mondott, vagy senki nem tudta a kérdésemre a válaszokat!!! Ez a könyv pont azt fejti ki ami engem érdekel és érint!!! Még egyszer, köszönöm munkáját!!!! Szép napot! Éva” – (Kovács Istvánné EV, Tiszakécske, Tavasz u., 2014. szeptember 5.)
|
Szeptember 29-ig tart még az akció a 4.0-ás AETR könyvre (az új EU-s jogszabállyal)!
Több helyen átírtuk az új normaszövegnek megfelelően és új jogszabályi hivatkozásokat tettünk bele, továbbá új fejezettel is bővült!
Ha már megvan, 50%-os áron beszerezheted ezt is, ha nincs meg, akkor 30% kedvezményt kapsz rá, korlátozott ideig!

|
|
|
2 hozzászólás
Zsolt · 2014.09.10. - 10:04
Tisztelt Ferenc
4kezesben 30 órán belül a min 9 órás folyamatos pihenőnek meg kell lennie (tehát legkésőbb a 21. órában a napi pihenőt meg kell kezdeni)
a heti pihenőidőt az előző heti pihenő végét követő 6*24 óra végéig meg kell kezdeni..
mi van akkor ha pl
előző heti pihenő vége hétfő 02.00 (köv heti pihenő legkésöbbi kezdete: vasárnap 02.00) (6*24óra)
a 30 órás műszak kezdete: péntek 22.00 /lejár: vasárnap 04.00
a kérdésem:
meg kell állni legkésöbb szombat 19.00kor? (hogy vasárnap 04.00ig meg legyen a foly 9 óra) vagy mivel heti pihenőt kezdünk mehetnénk e? vas 04.00ig? (természetesen a napi vezetési időt betartva)
forgatom a könyvét jó ideje, de nem találtam semmit az ilyen szituációkról
válaszát előre is köszönöm
Kuzma Ferenc · 2014.09.10. - 12:18
Üdv!
A szabály ugyanaz, ahogy a könyvben is le van írva: az előző heti pihenő végétől számított 144 órán BELÜL meg kell kezdeni.
Vagyis, az utolsó 4-kezest úgy kell tervezni, hogy az is beleférjen ebbe.
Ahogy a szövegben is írtam (a könyvből): mivel az utolsónál HETI pihenőt kezdünk meg, így az utolsónál NEM kell a napit is kivenni (a 9 órát). Ezt a jogszabály egyértelműen leírja (ha hetit pihenőt kezdünk, akkor előtte NEM kell a napi pihenő).
Üdv
Ferenc