jún 052018
 

A túlórák problémája. Egy nagy cégnél jártam, ahol NAGYON komolyan veszik ezt a kérdést. De igazából MINDEN fuvarozónak, szállítónak komolyan kell(ene) vennie ezt. Sok a félreértés, ami sokba kerülhet…

 

A túlórák problémája – ez bizony fontos kérdés lehet!!!

A túlórák problémája – ez bizony fontos kérdés lehet!!! Vedd komolyan!

Ha még egy nagy cégnél is nehézséget jelenthet ennek megértése, ahol komoly apparátus foglalkozik ezzel, akkor egy kisebb vállalkozás vajon hogyan kezeli és értelmezi ezt?
Fontosnak tartom ezt egy kicsit elemezni…

 

A túlórát a munkaidő keret VÉGÉN számoljuk el!

Mivel az AETR könyvben részletesen leírásra került, hogy mikét kell értelmezni és alkalmazni a munkaidő keretet és a túlórákat, ezért itt most csak röviden értelmezzük ezt.

Hogy MIÉRT?

Azért, mert sokan helytelenül alkalmazzák és értelmezik ezt, ami lehetséges, hogy csak egy komolyabb munkaügyi ellenőrzésen derül ki. De akkor NAGYOT üthet!

 


Nézzünk egy példát, amit a konferencián is átvettünk!

Az alábbi kép azt a példát mutatja, amikor egy vállalkozás 4 hónapos munkaidőkeretet használ.

4 hónapos munkaidőkeret és a túlóra

(Nagyobb kép megtekintéséhez kattints a képre! A kép új ablakban nyílik meg.)

 

Az ábrát a következőképpen kell értelmezni:

  • A munkaidőkeretet a cég (vállalkozás) határozza meg, ami minimum 1 hónap, legfeljebb 4 hónap. Kollektív szerződés ettől eltérhet, hosszabb is lehet. Az ábrán 4 hónapos munkaidőkeretet látsz.
  • A munkaidőkeretet úgy határozzák meg általában, hogy pl. január 1-től április 30-ig tart egy 4 hónapos időszak. Aztán május 1-től augusztus 31-ig a következő 4 hónap, majd szeptember 1-től december 31-ig a harmadik 4 hónap. A munkaidőkeretet KIHIRDETIK, az nyilvános és mindenki által elérhető, megtekinthető, és/vagy a munkaszerződés mellékleteként lehet betenni.
  • Nem túl szerencsés dolog, ha az egyik dolgozónak 1 vagy 2 hónapos, a másiknak meg pl. 4 hónapos munkaidőkeretet határozunk meg. Ezt lehetőleg NE csináljuk, ha nem muszáj!
  • A munkaidőkeret lényege, hogy a járművezetőkre (akik tachográfos járművet vezetnek) az utazó munkavállalókra vonatkozó szabályok vonatkoznak, ami lehetővé teszi az egyenlőtlen munkaidő beosztást (vagyis, nem mindig reggel 8-kor kezd és délután 16:30-kor végez, sőt, ez a legtöbb esetben gyakorlatilag nagyon messze áll a valóságtól).
  • Továbbá, emiatt – és azért, mert lehetnek szezonális és kevésbé aktív időszakok is a vállalkozások életében, lásd, pl. aratás vagy szüret, építkezés, buszos túra, stb. – lehetséges, hogy a dolgozó az egyik hónapban pl. 215 órát dolgozik, a másikban pedig csak 130-at.
  • Ez itt én vagyok, épp utazom a céghez.

    Ez itt én vagyok, épp utazom a céghez.

    Ha nem így foglalkoztatnánk, akkor az történne, hogy a 215 órás hónapra (pl. januárban) ki kellene fizetnünk a dolgozónak 39 óra túlórát, majd februárban, amikor a hivatalos munkaórák száma 160 óra és csak 130 órát dolgozott, akkor “vissza kéne tőle venni” 30 órát. Ez azonban nem lehetséges, se technikailag, se sehogy máshogy nem szabályos.
  • Ezért azt csináljuk, hogy a munkaidőkeret VÉGÉN összesítjük a ledolgozott és a hivatalos órákat!!! Az ábrán azt látod, hogy az első 4 hónapban (a munkaidőkeret első része) a hivatalos munkaórák száma 656 óra. A ténylegesen ledolgozott órák szám viszont 701 óra. Így összesen 45 óra túlórája keletkezett a dolgozónak abban a 4 hónapban. Majd EZT kifizetik neki májusban, hozzászámolva a májusi béréhez.

Ez így egyszerűnek hangzik, nem? Mi ezzel a probléma?

 


Mi a baj akkor a túlórák értelmezésével?

Nézzünk egy gyakorlati példát!

Azoknál a dolgozóknál, akik már legalább 4 hónapja nálad dolgoznak, nincs gond, a történet egyszerű, ahogy fentebb leírtam. De érkezik egy új dolgozó március 19-én. Munkába áll, és dolgozik nálad kb. 90 órát. Áprilisban pedig mondjuk 184-et.

Jár neki túlóra? És ha igen, mennyi?

Nézzük!

  • Tegyük fel, hogy a dolgozód előzőleg nem dolgozott semmit, munkanélküli volt. Elment dolgozni hozzád. A munkaidőkeret ebben az esetben is január 1-től április 30-ig tart. Mivel ő ebben az időben 290 órát dolgozott, így a munkaidőkeret egészét tekintve NEM jár neki túlóra.
  • A dolgozód javára ugyanakkor bármikor eltérhetsz ettől. Mondhatod neki, hogy “oké, márciusra nem jár, de áprilisra kapsz 24 óra túlórát” (1 hónapos munkaidőkeret). Nem fog érte reklamálni. Hogy a többi dolgozó mit szól ehhez, az más kérdés…
  • Jár túlóra a dolgozódnak? És ha igen, mennyi?

    Jár túlóra a dolgozódnak? És ha igen, mennyi?

    Ami ennél izgalmasabb, az az, hogy ő márciusban (vagy akár korábban is, de ebbe már ne menjünk bele) 19-e előtt (mielőtt belépett hozzád) még egy másik munkáltatónál dolgozott, mondjuk, 100 órát. Nálad dolgozik 90-et. Összesen van 190 óra munkaideje. Jár neki túlóra? Hát, ez egy izgalmas kérdés! Ugyanis AZ IS beletartozik a munkaidő keretbe, amit ELŐTTED dolgozott. Jogosan merül fel a kérdés, hogy a 14 órára, ami a 174 órán felül van, KI FIZESSE a túlórát! Mert hogy az ELŐZŐ munkáltató nem fizette, az eléggé valószínű (hogy is fizette volna, akkor még NEM volt túlórája!). És te milyen alapon fizetnéd? Ez egy kicsit patthelyzet, a dolgozó sem követelheti rajtad ezt igazán.
  • Megteheted azt, hogy ARÁNYOSÍTOD ezt. Így a két megoldás között leszel. A ledolgozott napok száma szorozva a munkaórákkal, stb., arányosítva a hónapra vonatkozó munkanapokkal.
  • Ugyanígy járhatsz el akkor is, ha a dolgozód KILÉP a hónap közepén. Arányosítod a munkaidőt, és így fizethetsz arra a hónapra túlórát neki.
  • A más munkáltatónál végzett munkaórákat is fel tudod rögzíteni pl a TachografGURU legújabb fejlesztésében, így minden tekintetben eleget tudsz tenni ennek a kívánalomnak.

 


Jövünk és segítünk – a MEGFELELŐ munkaügyi elszámolás!

Nagyon fontos, hogy mik azok a MINIMUM kötelező dolgok, amiknek szerepelniük KELL egy munkaügyi listán. Ezek részben olyan dolgok, amik a tachográfból származnak, részben olyanok, amiket kézzel rögzítesz, vagy akár más munkáltatónál végzett munka, stb. Fel kell tüntetni minimum a következőket:

  • a munka kezdete és vége, 
  • vezetési szünetek,
  • munkaközi szünetek,
  • vezetési idő,
  • egyéb munka,
  • 15 percnél kevesebb állással töltött idő,
  • készenlét (rendelkezésre állás),
  • az összesített munkaidő,
  • szabadnap, szabadság,
  • betegállomány
  • a szabadság különböző fajtái, pl. Apa szabadság,
  • külföldi munka,
  • éjszakai időszak,
  • ünnepnapok,
  • vasárnapok,
  • és egy új törvény alapján ha a kezdések között van legalább 4 órányi eltérés.

Ez az utóbbi egy kis magyarázatra szorul. Sok cég van, aki egyáltalán nem is hallott az MT következő pontjáról: “141. § (1) A munkavállalónak, ha a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetének időpontja rendszeresen változik, a tizennyolc és hat óra közötti időtartam alatt történő munkavégzés esetén harminc százalék bérpótlék (műszakpótlék) jár.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a változást rendszeresnek kell tekinteni, ha havonta a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetének időpontja a munkanapok legalább egyharmada esetében eltér, valamint a legkorábbi és a legkésőbbi kezdési időpont között legalább négy óra eltérés van.
142. § A munkavállalónak – a műszakpótlékra jogosult munkavállalót kivéve – éjszakai munkavégzés esetén, ha ennek tartama az egy órát meghaladja, tizenöt százalék bérpótlék jár.”

Nos, jobban nem kívánom ezt magyarázni, a lényeg az, hogy a legtöbb estben igazából ezen törvényt kell alkalmazni, legalábbis azért, mert sok esetben ez a legalább 4 órányi eltérés gyakran megvan (pl. párszor hajnali 4-kor kezd, párszor meg 8 után, stb.). Ezt fel KELL tüntetni a munkaügyi lista alján, hogy MIKÉPP számoljuk a dolgozó idejét: műszakpótlékot kell fizetnünk (30%) vagy éjszakai időszak pótlékot (15%). Nagyon nem mindegy!!!

Az elmúlt hónapokban azon dolgoztunk, hogy mindezeket – és még egy csomó más dolgot is – a TachografGURU-ban megvalósítsuk. Azért, hogy TELJESEN jogszabályhűek legyünk, de ne csak mi, hanem az ÜGYFELEINK is! Ezt az egyik legnagyobb ügyfelünknél, egy több, mint 180 sofőrt foglalkoztató cégnél teszteltük és hangoltuk finomra, azért, hogy MINDENKI követhesse a jogszabályban előírtakat.

Íme egy minta lista, amit a TachografGURU-val készítettünk! Ebből láthatod, hogy mennyire igyekszünk fejleszteni, megfelelve az elvárásoknak és a kihívásoknak!

Munkaügyi nyilvántartó a minimum kötelező tételekkel (kattints a képre a nagyításhoz)!

 

Ha a programod vagy a bérkiértékelőd NEM ad minimum egy ilyen listát, akkor cseréld le, mert bajba kerülhetsz! Én szóltam. Kattints ide!

 


Különleges akció csak a készlet erejéig!

És ha már kiértékelés, akkor nem árt, ha van egy profi, megbízható eszközöd, amivel le tudod tölteni a kártyákat és a járműveket. Már több száz darabot adtunk el belőle. Most egy KÜLÖNLEGES AKCIÓ keretében te is hozzájuthatsz!

Miről szól az akció?

Gyereknapkor a körhintán véletlenül leejtettük a letöltőket tartalmazó csomagot! (((-:

Gyári, hibátlan letöltők (összesen 11 db) akciós, verhetetlen áron!

Az eszközöket a készlet erejéig 87.700 Ft helyett csak 69,700 Ft-os áron adjuk, mert a szállítás során a karton csomagolása megsérült. Minden más szempontból az eszközök kifogástalanul működnek, csak a csomagolása sérült.

Csak 11 db! Amíg tart! Rendeld meg most!

Kattints ide az akció részleteiért!!!

NAAAAAGY akció 11 db letöltőre!!! Gyári, hibátlan letöltők (összesen 11 db) akciós, verhetetlen áron. Csak a csomagolás sérült, de amúgy 100%-os. Csak a KÉSZLET EREJÉIG!!! NAGY kedvezmény. ==>> KATTINTS IDE!

 

Üdvözlettel,

Ferenc

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..