30 napos fizetési határidőről…
A 30 napos fizetési határidőről...
Egy aprónak tűnő eredményről szeretnék beszélni, egy olyan kis lépésről, mely - és ebben teljesen biztos vagyok - a jelenlegi gazdasági helyzetben jelentősen hozzájárul majd a fuvarozók, szállítmányozók pénzügyi helyzetének stabilizálódásához. Az igazság az, hogy ez a jogszabály már tavaly óta érvényben van, csak éppen kevesen ismerik és alkalmazzák, kevesen szereznek érvényt neki.
Ez pedig a 30 napos fizetési határidő bevezetéséről szól a fuvarozói szakmába, a megjelent kapcsolódó kormányrendeletről, és arról, hogy egységes fellépésével a fuvarozók miként tudnak érvényt szerezni egy jogszabálynak, valamint az ebből fakadó előnyöket miképp tudják kihasználni.
Most tehát a fuvarozói szakmán a sor, hogy megmutassa ezeket, hiszen mint mondani szokás: minden jogszabály csak annyit ér, amennyit betartanak belőle.
A Kormány még 2009-ben elfogadta a 101/2009. (V.8.) Korm. rendeletet, mely a jövőben kötelezővé teszi, egyetlen kivételtől eltekintve, hogy legfeljebb 30 napos fizetési határidőt LEHET alkalmazni a fuvarozási és személyszállítási szerződések esetében (tehát ez a "plafon"). Egyébiránt az osztrákok ezt már tudják, ellentétben sok magyar fuvarozóval.
Így bármennyire is nem tetszik esetleg a megbízónak, a szállítási díjakat legfeljebb 30 napos fizetési határidővel kell kifizetnie, még akkor is, ha erről a fuvarozási, vagy személyszállítási szerződés, vagy megbízás kimondottan nem rendelkezik (és érvényes jogszabály esetén mostantól kezdve nem is kell rendelkeznie).
Tehát, a 30 napos fizetési határidő a fenti jogszabály alapján minden külön nyilatkozat vagy megállapodás nélkül a szerződés részévé válik; továbbá, az ettől eltérő szerződéses kikötés semmisnek minősül.
A szabálytól való eltérés kizárólag akkor engedélyezett, ha a fuvarozónak, személyszállítónak a hosszabb határidőt ellensúlyozandó, a szerződésben írásban rögzített egyéb más előnye származik.
Ezért a fuvarozó érdekképviseleti szervezetek kifejezetten azt kérik tagjaiktól, hogy saját és fuvarozó társaik helyzetét szem előtt tartva a fuvarmegbízásaik, személyszállítási feladatuk visszaigazolása, illetve szerződéskötésük során a fizetési határidő meghatározásakor hivatkozzanak a közúti áruszállítási szerződésekről szóló 2/1981 (I.31.) MT rendelet 5.§-ára, valamint a közúti személyszállítási szerződésekről szóló 20/1981. (VI.19.) MT rendelet 3.§ (3) bekezdésére, és ne hagyják, hogy adott esetben erőfölényben lévő megbízójuk a fuvardíj, személyszállítási díj megfizetése tekintetében egy hosszabb határidőt kényszerítsen rájuk.
Ha ugyanis mindenki ezt teszi, akkor az írott szabályból előbb utóbb szakmai szabály lesz, sőt a mindennapi élet természetes részévé válik. Ezáltal a tevékenység finanszírozása olcsóbb lesz s így alacsonyabb költségekkel versenyképesebbek lesznek a fuvarozók.
Az érdekképviseleti szervezetek továbbá felhívják tagjaik figyelmét arra, hogy a hivatkozott kormányrendelet módosítja a menetokmányok kötelező adattartalmát, így a fuvarlevél, menetlevél tekintetében rá kell vezetni az okmányra az árutulajdonos által kiállított szállítólevél számát, valamint az autóbusz-menetlevél, fuvarlevél, menetlevél esetében rá kell vezetni az okmányokra ezen kívül az üzemanyag vásárlása vagy vételezése esetén annak helyét, idejét, km óra állását és a vásárlást, vételezést igazoló számla, vagy egyéb okmány számát.
A rendelet 2009. május 8-án hatályba lépett.
Idézet a jogszabályból:
7. §
A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 2/1981. (I. 31.) MT rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "5. § A fuvardíjat, továbbá a fuvarozásra szükségesen és hasznosan fordított, a fuvarozó által megelőlegezett és a kiszolgáltatáskor meg nem térített költségeket az annak fizetésére kötelezett legkésőbb 30 napon belül köteles teljesíteni, kivéve, ha a 30 napnál hosszabb teljesítési határidő szerződésben való kikötését – ezzel arányban álló – más előnynek a fuvarozó javára írásbeli szerződésben történő vállalása ellensúlyozza. A felek ezzel ellentétes megállapodása semmis."
8. §
A közúti személyszállítási szerződésekről szóló 20/1981. (VI. 19.) MT rendelet 3. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: „(3) A személyszállítási szolgáltatás ellenértékét (díjat), továbbá a személyszállítási szolgáltatásra szükségesen és hasznosan fordított, a személyszállító által megelőlegezett és a kiszolgáltatáskor meg nem térített költségeket az annak fizetésére kötelezett legkésőbb 30 napon belül köteles teljesíteni, kivéve, ha a 30 napnál hosszabb teljesítési határidő szerződésben való kikötését – ezzel arányban álló – más előnynek a személyszállító javára írásbeli szerződésben történő vállalása ellensúlyozza. A felek ezzel ellentétes megállapodása semmis."
A teljes rendelet innen letölthető: 101-2009 Kormány Rendelet
16 részes AETR tanulmánysorozat fuvarozóknak 14.000,- forint értékben DÍJTALANUL!!! Enélkül SEHOVA!
|
|