30 napos fizetési határidőről…

 

A 30 napos fizetési határidőről...

Egy aprónak tűnő eredményről szeretnék beszélni, egy olyan kis lépésről, mely - és ebben teljesen biztos vagyok - a jelenlegi gazdasági helyzetben jelentősen hozzájárul majd a fuvarozók, szállítmányozók pénzügyi helyzetének stabilizálódásához. Az igazság az, hogy ez a jogszabály már tavaly óta érvényben van, csak éppen kevesen ismerik és alkalmazzák, kevesen szereznek érvényt neki.

Ez pedig a 30 napos fizetési határidő bevezetéséről szól a fuvarozói szakmába, a megjelent kapcsolódó kormányrendeletről, és arról, hogy egységes fellépésével a fuvarozók miként tudnak érvényt szerezni egy jogszabálynak, valamint az ebből fakadó előnyöket miképp tudják kihasználni.

Rendőri ellenőrzés

Most tehát a fuvarozói szakmán a sor, hogy megmutassa ezeket, hiszen mint mondani szokás: minden jogszabály csak annyit ér, amennyit betartanak belőle.

A Kormány még 2009-ben elfogadta a 101/2009. (V.8.) Korm. rendeletet, mely a jövőben kötelezővé teszi, egyetlen kivételtől eltekintve, hogy legfeljebb 30 napos fizetési határidőt LEHET alkalmazni a fuvarozási és személyszállítási szerződések esetében (tehát ez a "plafon"). Egyébiránt az osztrákok ezt már tudják, ellentétben sok magyar fuvarozóval.

Így bármennyire is nem tetszik esetleg a megbízónak, a szállítási díjakat legfeljebb 30 napos fizetési határidővel kell kifizetnie, még akkor is, ha erről a fuvarozási, vagy személyszállítási szerződés, vagy megbízás kimondottan nem rendelkezik (és érvényes jogszabály esetén mostantól kezdve nem is kell rendelkeznie).

Tehát, a 30 napos fizetési határidő a fenti jogszabály alapján minden külön nyilatkozat vagy megállapodás nélkül a szerződés részévé válik; továbbá, az ettől eltérő szerződéses kikötés semmisnek minősül.

A szabálytól való eltérés kizárólag akkor engedélyezett, ha a fuvarozónak, személyszállítónak a hosszabb határidőt ellensúlyozandó, a szerződésben írásban rögzített egyéb más előnye származik.

Ezért a fuvarozó érdekképviseleti szervezetek kifejezetten azt kérik tagjaiktól, hogy saját és fuvarozó társaik helyzetét szem előtt tartva a fuvarmegbízásaik, személyszállítási feladatuk visszaigazolása, illetve szerződéskötésük során a fizetési határidő meghatározásakor hivatkozzanak a közúti áruszállítási szerződésekről szóló 2/1981 (I.31.) MT rendelet 5.§-ára, valamint a közúti személyszállítási szerződésekről szóló 20/1981. (VI.19.) MT rendelet 3.§ (3) bekezdésére, és ne hagyják, hogy adott esetben erőfölényben lévő megbízójuk a fuvardíj, személyszállítási díj megfizetése tekintetében egy hosszabb határidőt kényszerítsen rájuk.

Ha ugyanis mindenki ezt teszi, akkor az írott szabályból előbb utóbb szakmai szabály lesz, sőt a mindennapi élet természetes részévé válik. Ezáltal a tevékenység finanszírozása olcsóbb lesz s így alacsonyabb költségekkel versenyképesebbek lesznek a fuvarozók.

Az érdekképviseleti szervezetek továbbá felhívják tagjaik figyelmét arra, hogy a hivatkozott kormányrendelet módosítja a menetokmányok kötelező adattartalmát, így a fuvarlevél, menetlevél tekintetében rá kell vezetni az okmányra az árutulajdonos által kiállított szállítólevél számát, valamint az autóbusz-menetlevél, fuvarlevél, menetlevél esetében rá kell vezetni az okmányokra ezen kívül az üzemanyag vásárlása vagy vételezése esetén annak helyét, idejét, km óra állását és a vásárlást, vételezést igazoló számla, vagy egyéb okmány számát.

A rendelet 2009. május 8-án hatályba lépett.

Idézet a jogszabályból:

7. §

A közúti árutovábbítási szerződésekről szóló 2/1981. (I. 31.) MT rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "5. § A fuvardíjat, továbbá a fuvarozásra szükségesen és hasznosan fordított, a fuvarozó által megelőlegezett és a kiszolgáltatáskor meg nem térített költségeket az annak fizetésére kötelezett legkésőbb 30 napon belül köteles teljesíteni, kivéve, ha a 30 napnál hosszabb teljesítési határidő szerződésben való kikötését – ezzel arányban álló – más előnynek a fuvarozó javára írásbeli szerződésben történő vállalása ellensúlyozza. A felek ezzel ellentétes megállapodása semmis."

8. §

A közúti személyszállítási szerződésekről szóló 20/1981. (VI. 19.) MT rendelet 3. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: „(3) A személyszállítási szolgáltatás ellenértékét (díjat), továbbá a személyszállítási szolgáltatásra szükségesen és hasznosan fordított, a személyszállító által megelőlegezett és a kiszolgáltatáskor meg nem térített költségeket az annak fizetésére kötelezett legkésőbb 30 napon belül köteles teljesíteni, kivéve, ha a 30 napnál hosszabb teljesítési határidő szerződésben való kikötését – ezzel arányban álló – más előnynek a személyszállító javára írásbeli szerződésben történő vállalása ellensúlyozza. A felek ezzel ellentétes megállapodása semmis."

A teljes rendelet innen letölthető: 101-2009 Kormány Rendelet

 

16 részes AETR tanulmánysorozat fuvarozóknak 14.000,- forint értékben DÍJTALANUL!!! Enélkül SEHOVA!

 

 

tachograf, analóg, aetr, aetr vezetési idő, korong, tahograf, tachográf, pihenőidő, vezetési idő, digitális tachográf, tachográf korong, tahográf, tachográf használataKüldd el nekem MOST az INGYENES tanulmányokat PLUSZ a Tevékenységigazoló lapról szóló INGYEN videót is!!!

Vezetéknév*:
Keresztnév*:
E-mail cím*:
Város*:
Lakcím + irányítósz.*:
Mobil szám*:
Csak az INGYENES tanulmányokat kérem, a videó NÉLKÜL!!!

 

 

Keresztnév*:
E-mail cím*:
Város*:

 

 

 

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!