Hogyan pótold a csökkentett heti pihenőt? És hogyan NEM lehet? Nem véletlenül kérdezem!
Nemrégiben oktatni voltam vidéken egy cégnél, és egy érdekes dolgot mondott az egyik sofőr.
Azt mondta, hogy a következőt tanították neki az egyik GKI oktatáson (elnézést kérek a GKI iskoláktól, ez NEM általános, de itt konkrétan ez történt):
„Úgy is vissza lehet pótolni a csökkentett heti pihenőt, hogy részletekben tesszük mindezt.
Pl., egy 31 órás pihenő esetén 14 órát kell visszapótolni. Ezt úgy is megtehetem, hogy az egyik héten egy 9 órás csökkentett pihenőhöz hozzáadok 4 órát, marad 10 óra pótlandó. A következő héten hasonlóan visszapótlok 4 órát, aztán 6 órát. És így a 14 órát visszapótoltam.
Arra azonban figyelni kell, hogy mindez 3 héten belül megtörténjen.”
Vajon tényleg így van?
Mi történik, ha így csinálod? Nézzük meg a vonatkozó jogszabályt!
561-es rendelet II. Fejezet 8. cikk (6) és (7) pontjai
(6) pont Bármely két, egymást követő héten a járművezetőnek tartania kell legalább: - két rendszeres heti pihenőidőt, vagy - egy rendszeres heti pihenőidőt és egy legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidőt. A csökkentést azonban kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt egészben megtartott, a csökkentésnek megfelelő pihenővel. (7) pont A csökkentett heti pihenőidő kompenzációjaként tartott pihenőt egy másik, legalább 9 órás pihenőidőhöz kell kapcsolni.
Nézzük akkor meg, mi a helyzet!
Lényegében ez nagyon egyszerű:
Az 561-es rendeletben leírt szabály egyértelműen arra vonatkozik, hogy valóban 3 héten belül kell a pótlást megcsinálni. Azonban ez a 3 hét a kérdéses hét UTÁN kezdődik csak. Az a hét, amikor a csökkentést tartottuk tehát, a „nulladik” hét.
A „hét vége” egyértelműen a vasárnap éjfélt jelenti. Eddig kell a visszapótlást elvégezni.
Legalább annyit (vagy többet) kell visszapótolni, mint amennyivel csökkentettük a 45 órás pihenőidőt. Ha 31 órás pihenőt tartottunk, akkor legalább 14 órát kell pótolni. Ennél kevesebb NEM lehet.
Mindenképpen valamilyen pihenőhöz kell kapcsolni a pótlást. Ez a pihenő lehet akár egy 9 órás csökkentett napi pihenőidő is, amihez, ha hozzákapcsoljuk a 14 órát, akkor 23 órányi pihenőt tartunk.
A pótlásnak EGYBEN kell megtörténnie. NEM lehet darabolni és darabonként pótolni. Erre utal az „egészben megtartott” kifejezés.
Egy csökkentett heti pihenőidő tehát lényegében egy KÉT RÉSZLETBEN KIVETT hosszú, 45 órás pihenőidő. Az egyik részlet maga a csökkentés (nyilván egyben megtartva, ez a csökkentett pihenő), a másik része maga a pótlás (szintén egyben). Ez tehát egy kettéosztott hosszú pihenő. Semmiképpen sem egy „sokfelé osztott” pihenő.
Példa
Remélem, hogy segítettem egy kicsit ebben!
NAGYON FONTOS!
Egyre többen veszik az új generációs, TachoSafe 5-ös letöltőt!
Ez egy „nagyon jó cucc”, ahogy azok az ügyfelek mondják, akik eddig megvették és használják.
Tényleg imádják.
Ráadásul INGYEN, 3 havi TachografGURU előfizetés jár hozzá, ha még nincs neked.
A Tacho5Safe egyik fő előnye az egyszerű menü, amely nagy mértékben megkönnyíti a használatot.
Kábelek nélkül működik, és támogatja a vezeték nélküli adatátvitelt, tehát nincs adatletöltő kábel a tachográf letöltés során. Az eszközt közvetlenül be lehet csatlakoztatni a járműegységbe.
Üdvözlettel:
Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)