Egy példa a túlvezetésre, amikor a sofőr meg volt győződve róla, hogy az HELYES volt.

A sofőr szerint minden rendben volt…

Nemrégiben keresett meg egy ügyfelem a következő a kérdéssel (nyilván magára fog ismerni). Természetesen itt is csak a tanulság végett írom le ezt, úgy, hogy semmilyen formában se legyen azonosítható az illető.
A kérdés ez volt:

Segítséged szeretném kérni.

Készítettem kinyomatot a gépkocsivezetővel, amit csatolok neked.

Túlvezetésként jelöli ellenőrzésemkor. 250 000 forintos tétellel.

Kérlek, pillantás rá, a te szemed mindent lát! A gépkocsivezető állítja, semmit nem jelzett a tachográf. És tényleg, ő egy nagyon nagy tudású, tapasztalt gépkocsivezető.

Illetve, kérlek, küldj egy linket nekem, mindenképp éves workshop előfizetést szeretnék nálad.

 

Most ide nem fogom betenni a nyomatot, mert nincs értelme. Ugyanakkor megkértem, hogy küldje el az eredeti, letöltött DDD-t, hogy a TachografGURU programmal megnézhessem ezt.

 

Mit találtam?

 

Megjegyzés. Már többször írtam arról, hogy PONT AZ EHHEZ HASONLÓ kérdések megválaszolása miatt hoztam létre a Workshop szolgáltatást, ami ebben az évben indult el. Ez egy olyan szolgáltatás, aminek éppen ez a célja. Mindez Zoom-on keresztül történik, amit fel is veszek és elküldöm a Workshop-ba regisztrált feliratkozóknak. Pont úgy, ahogy az éves konferenciát és az egyéb, online oktatásokat is.

A Workshop NEM arról szól, hogy teljes körű oktatást nyújtson! Nem is ezt teszem. Viszont minden hónapban tartok egyet azért, hogy az ilyen jellegű kérdéseket megválaszoljam a résztvevőknek. Egy-egy ilyen konkrét, számodra nagyon fontos kérdést, ami NEM VÁRHAT! Ha ott vagy a havi Workshop-on, akkor egyrészt, TE IS beküldheted a kérdésedet, másrészt, tucatnyi, hasonló, akut problémát válaszolok meg, amit MÁSOK küldtek. Akkor is, ha te csak résztvevő vagy, de nem küldesz kérdést.

Már ezekből is nagyon sokat tanulhatsz.

 

Kattints ide vagy a képre és iratkozz be te is a márciusi Workshop-ba, hogy sok problémára választ  kaphass! Időpont: március 25., szombat, 9:00 óra. 

 


 

A hiba pontos beazonosítása

Miután feldolgoztam a DDD-t, első lépésként lekértem a szabálysértést, hogy láthassam, valóban történt-e szabálytalanság (a rendszámot kitakartam, hogy ne lehessen beazonosítani a járművet).

Sajnos, ezt kaptam vissza én is:

Észlelt hiba részletezése

 

A fenti ábrán az látható, hogy 2 óra túlvezetése volt a gépkocsivezetőnek, közte KÉT darab, lényegében érvénytelen szünettel: 31 és UTÁNA 21 perc.

Valószínűleg felkeverhette a szüneteket. Ha ugyanis két részre osztod a 45 perces szünetet, akkor az csakis úgy lesz érvényes, hogy előbb tartasz egy legalább 15 perces szünetet (ez teljesült, hiszen először 31 percet tartott, ami megfelel a „legalább 15 perc” fogalmának), majd ezt KÖVETŐEN tartasz egy legalább 30 perces szünetet (ez NEM teljesült, mert ezt követően csak 21 percnyi szünetet tartott).

 


 

További magyarázat a problémához

Ha megnézed az alábbi, részletesebb ábrát (ami nem csak a szabálysértés tényét mutatja meg), akkor könnyebb megérteni, mi is történt itt (a rendszámot kitakartam).

Részletesebb szemléltetés

Részletesebb szemléltetés

 

Itt lényegében azt láthatod, hogy MIKÉNT tartott szüneteket, megállásokat a gépkocsivezető.

Egyszer megállt 10 percre, valamikor háromnegyed 11 táján, utána jött a 31 perces ÉRVÉNYES szünet első része (kábé dél körül), ahogy írtam. Aztán egy 9 perces, 12 perces, majd egy 21 perces szünet, fél 2 táján.

Tehát, ezek alapján is úgy tűnik, sajnos, hogy jogos a 2 óra túlvezetés.

 


 

Nem jelzett a tachográf…

Az illető írta, hogy a tachográf nem jelezte a túlvezetést a gépkocsivezető részére. Néhány gondolat ehhez.

  • Először is, a tachográf, ha régebbi típusú, NEM feltétlenül fogja ezt jelezni. Ezzel legyünk tisztában!
  • Aztán, és EZ a fontosabb: a gépkocsivezetőnek magának kell ezt nyomon követnie! Igen, megértem, hogy elvileg ez is célja lenne a tachográfnak, de ez NEM ment fel senkit az alól, hogy maga nyomon kövesse ezt.
  • Továbbá, ha egy új típusú tachográfról van szó, nem vagyok biztos benne, hogy valóban nem jelezte ezt a menetíró. Ezt csak a gépkocsivezető állítja. Természetesen NAGYON távol álljon tőlem, hogy meghazudtoljam a sofőrt, nem is ezt akartam itt kidomborítani, ugyanakkor, egyéb okokból nagyon is lehetséges, hogy ezt nem vett észre. Lehet, hogy jelezte a tachográf, csak nem érzékelte ezt. Vagy nem értette, hogy mi is az a jelzés. Vagy épp olyan forgalmi helyzetben volt, hogy észre sem vette ezt. Ezt se hagyjuk azért figyelmen kívül.
  • És nyilvánvalóan ott van az is, hogy rosszul értelmezte/alkalmazta a szabályt a sofőr: lehet, hogy ő TÉNYLEG meg volt győződve arról, hogy a tachográf jelzése ellenére (vagy akár annak hiányában) ő HELYESEN alkalmazta a szünet szabályát, helyesen tartott pihenőt. Ez is benne van a pakliban, hiába felkészült gépkocsivezetőről van szó.

 


 

REGISZTRÁLJ A WORKSHOP-BA MOST!

Úgy látszik, a sok kérdés és segítség kérés miatt egyre nagyobb hangsúly van ezeken a Workshop-okon. Ebből MINDNEKI tanulhat, továbbá, tényleg azonnali, gyors segítséget kaphatsz. És számos egyéb előnye is van.

A március 25-i Workshop-on az eddig beérkezett kérések alapján a következő kérdéseket fogom megválaszolni. Természetesen addig még várhatóak további kérdések is. Még egyszer, ez NEM EGY átfogó, éves oktatás! Sőt, ott pont nem is merülnek fel sokszor ezek a kérdések. Ezért ezekre a választ csakis a Workshop-on fogod megkapni.

  • Korongos autót vezetek. E hó 17-én a cégem visszakapta műhelyből a korongos másik teherautót. Az lenne a kérdésem, hogy nekem egy munkanap alatt mind a kettőt használnom kell? „A”-val reggel elkezdek dolgozni, majd át kell ülnöm „B” autóba. Azzal is dolgozom, majd vissza az „A” gépkocsiba és azzal is dolgozom, majd vége a munkanapnak. Hogyan kell a két autó korongját vezetni, hogy ne legyen közöttük adatütközés?

  • Milyen gyakorisággal töltöm le a kártyát, járművet? Hogyan értelmezzük itt a 28 napot? Volt már problémám belőle.

  • Hogyan védd ki a következő büntetést: az ellenőr azért akar megbírságolni egy céget, mert bár a kártyájára visszaírta a pihenőket, mind a 28 napra, a járműegység nyomtatása során a hatóság rengeteg ?-es időszakot talált. Mi a helyzet ezzel? Büntethetnek érte? Egyáltalán, van ennek bármi értelme? Mit MONDJ ilyenkor az ellenőrnek, és mit tegyél, hogy egészen biztosan ne kapj bírságot?

  • Miért van mostanában sok bírság a helytelen menetlevél/fuvarlevél kitöltése miatt? Mik a KÖTELEZŐ elemek, és mi van, ha ezekből hiányzik néhány tétel?

  • Hogyan használd a szabálysértési jegyzőkönyvet? Egyáltalán, MIÉRT fontos ez?

  • Egy példa a túlvezetésre, amikor a sofőr meg volt győződve róla, hogy az HELYES volt. Az eredmény: 250 ezres bírság. Ebbe te SEM akarsz beleszaladni. További példák bemutatása, amikor valaki azt hitte, „minden rendben van”.

  • Az a kérdésem, hogy ha korongos tachográfot veszek a személyautóba, azon ugyanúgy tudom gyakorolni az üzemmódokat és a megjelenítési állapotokat, mint egy kártyás menetírón? Mert a korongos csak a korongra ír, és a személykocsin azt senki nem fogja ellenőrizni. Tehát, kiváltok egy tachográf kártyát magamnak, de otthonra a korongos tachográffal gyakorlok, ez megoldás lehet?

  • Olvastam a rendszeres heti pihenőidők közt megtartott legalább 6×24 órás időtartamról. Az volna a kérdésem, hogy ha vasárnap este 22:00-kor kezdjük meg vezetéssel a tevékenységi időnket, akkor a következő hét szombat 21:59 percig tart és ezt követően kell megkezdeni a rendszeres heti pihenőidőt? Valóban így van ez, vagy már a vasárnap 2 óra vezetéssel töltött időt (22:00-24:00) a jog az indulás hetére számolja el egy teljes napként, így már péntek 21:59-perckor meg kell állni és rendszeres (csökkentett) heti pihenőidőt kell tartani?

  • A kérdésem a következő lenne. Ha előző nap digitális tachográffal fejezem be a napot, másnap korongossal kezdek, majd megint digitálissal fejezem be a napot, akkor hogyan kell visszaírni azt az időt, amíg nem volt bent a kártya? Értem itt azt, hogy a kártya kivételétől éjfélig lévő idő, és másnap nulla órától a korong kivételéig lévő időt?

  • Az előzőhöz még: hogyan adom be a kérdőjelet a digitális tachográfnak ebben az esetben? A szimulátoron meg tudom csinálni, de az autóban nem, ott nincsen „kérdőjel”. Talán vissza kell írni az időt és nem kiválasztani semelyik tevékenységet, majd magától elmenti kérdőjelnek a kérdéses időt? A többi meg úgyis a korongon van. Vagy korongot rajzolni a kártya kivételétől éjfélig tartó időszakra? Másnap meg úgyis korongossal kezdek, hátulján kihúzom nulla órától a korong behelyezéséig, a többit meg rajzolja a tachográf?

  • Négykezes járatnál hogyan értelmezem a 45 perces szünetet?

 

Kattints ide vagy a képre és iratkozz be te is a márciusi Workshop-ba, hogy sok problémára választ  kaphass! Időpont: március 25., szombat, 9:00 óra. 

 

Üdvözlettel:

 

 

 

 

 

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)