Mi az a vezetési időszak?
Miben különbözik a vezetési időszak a vezetési időtől? Abban, hogy adott esetben ez egy hosszabb időintervallumot ölel fel, mivel a vezetési idő legfeljebb 4,5 óra lehet (amiket összeadunk a korongon, mint vezetési jelek, vagy a kártyáról leolvassuk), a vezetési időszak viszont kvázi akármennyi (persze, nem teljesen).
Először is, mit mond a jogszabály a vezetési időszakra?
I. Fejezet, 4. cikk (q) pont
„vezetési időszak”: az az összeadódott vezetési idő, amely egy pihenőidő vagy egy szünet után kezdődik és addig tart, amíg a járművezető újabb pihenőidőt vagy szünetet tart. A vezetési időszak folyamatos vagy megszakított lehet.
Mit jelent ez?
Lényegében ez egy olyan időtartományt ölel fel, ami akkor kezdődik, amikor a járművezető mondjuk befejezte a napi vagy heti pihenőidejét, vagy akkor, amikor befejezett egy szünetet, és addig tart, amíg egy újabb szünetet nem tart vagy ki nem veszi a napi vagy heti pihenőidejét.
Mi az értelme ennek?
Nézzünk egy példát különböző vezetési időszakokra. Amint az azonnal látható, ez lehet megszakított és lehet folyamatos is.
Ez tehát egy olyan időszak, időtartam, időmennyiség, amely tartalmaz vezetési időt és egyéb más tevékenységeket is. Vagy az is lehet, hogy NEM tartalmaz egyéb más tevékenységeket, csak tiszta vezetési időt. Emiatt korábban tévesen ezt összemosták – még az ellenőrök is – a vezetési idővel. Pedig ez csak abban az esetben egyezik a vezetési idővel, ha a vezetési idő folyamatos (lásd a fenti ábrát).
Ha tehát a vezetési idő folyamatos, nincsenek közte szünetek, készenlétek vagy egyéb munkák, akkor a vezetési idő = vezetési időszak. DE CSAKIS EKKOR!
Példa
Hogy ez érthető legyen, nézzük meg egy példán!
Egy terítőjáratot (gyűjtőfuvarozás) vizsgálunk, mert itt lehet a legjobban szemléltetni ezt. Elindul a jármű hajnali 03:00-kor, és vezet 10-20-30 perceket egyszerre, miközben többször is megáll 8-10-20 percekre lerakodni az árut. A 10-20-30 perces vezetéssel töltött időtartamok (ezek látszanak vezetési jelként) a vezetési idők. A 8-10-20 perces rakodások egyéb munkák, amit egyéb munkaként kell jelezni a korongon vagy kártyán (módkapcsoló kalapácson).
6 óra elteltével tart egy 45 perces szünetet, mert elfáradt és pihenni szeretne. Ily módon az látszik, hogy a gyakori megállás miatt 6 óra alatt jön össze (vezetési időszak) neki a 4,5 órányi tényleges vezetési idő, ha egyáltalán összejön. De ez NEM feltétlenül kell, hogy így legyen.
Ebben az esetben tehát a vezetési idő annyi lesz, amennyi. Lehet, hogy el sem éri a 4,5 órát összességében egy nap. A példában vagy összejön 6
óra alatt 4,5 óra vezetési idő, vagy nem: attól függ, hogy mennyi idő megy el a rakodással.
A vezetési időszak viszont, amely tartalmazza a vezetési időt és az egyéb munkát is a 6 órányi időtartam lesz (amely idő alatt az egész cselekvés, a vezetés és a rakodás végbe ment), mivel a járművezető 6 óra után döntött úgy, hogy egy szünetet tart, hiszen a jogszabály azt mondja, hogy addig tart, amíg a járművezető egy újabb pihenőt vagy szünetet tart. (Megjegyzés: 6 óra után azért kell megállnia és kivennie egy legalább 30 perces szünetet, mert munkaközi szünetet kell tartania. A vezetési idő nem indokolja a szünetet, de a munkaidő igen.)
Ebből is látszik, hogy a két fogalom nem egyezik meg, illetve, hogy csak akkor esne egybe a vezetési idő a vezetési időszakkal, ha a vezetési idő folyamatos lenne, mert akkor 4,5 óra után szünetet kell tartania a járművezetőnek, így egyben a vezetési időszak is ugyanennyi lesz.
FIGYELEM! FEBRURÁR 18-ÁN INDUL AZ ELSŐ WORKSHOP!
A workshopon általatok feltett kérdéseket válaszolok meg, Zoom-on keresztül. Körülbelül 1 órás lesz.
Eddig ezek a kérdések érkeztek be, de természetesen várom az újabb kérdéseket. Aki ott lesz a workshopon, az választ kap (minimum) ezekre. Légy részese az ELSŐ workshopnak!
-
- OUT üzemmód anomáliák: sokszor teljesen rossz!
- Mit tegyél, ha szervízbe kell vinned a járművet? Hogyan lehet ebből ÓRIÁSI galiba!
- Az utazással töltött idő anomáliái: pl., a „főnök elém jön a határhoz és hazavisz”.
- Mi tartozik bele és mi NEM a napi munkaidőbe?
- Munkaközi szünet: miért fontos ez?
- Egy nap KÉT járművet is vezetek, mi a teendő ekkor? Korongos-korongos, korongos kártyás, kártyás-korongos, kártyás-kártyás.
- Elfelejtettem megadni az országkódot, mit tegyek?
- Ha 11 órás pihenőt tartok, akkor lehet-e 15 óra a munkaidőm? Ha nem lehet, akkor hogyan lesz ez szabályos?
- Mikortól kell tachográf a furgonokba? Mi a teendő ekkor?
- Kell-e nyilatkozat a sofőrtől, ha az átlagos munkaideje több, mint heti 48 óra?
- Büntethet-e a rendőr a tachográf alapján sebességtúllépés miatt?
- Kétfős személyzetnél (négykezes járat) mik a szabályok és hogy működik a kártyacsere?
JELENTKEZZ AZ ELSŐ WORKSHOP-BA! ADD LE A KÉRDÉSEIDET! REGISZTRÁLJ AZ ALÁBBI LINKEN!
(További információ és regisztrációs lehetőség a képre kattintva érhető el.)
Üdvözlettel:
Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató
(diploma: Budapesti Műszaki Egyetem)