Hogyan járj el ebben az esetben? Egy életből vett példa.

Történt-e túlvezetés vagy sem?

A január 7-i és 14-i online konferencián elég sok, eddig megkapott kérdést fogok megválaszolni. Izgalmas és érdekes lesz. Már most kábé 2 tucatnyi kérdésnél tartunk, de te is írd meg a kérdésedet, ha még nem tetted meg!

Az egyik kérdés például a következő:

“2 óra vezetés után 1,5 óra pihenőt tartok, utána 2 órat ismét vezetek, és 30 perces pihenő után elindulok. Vezethetek 4 és fél órát, vagy meg kell állni pihenőzni, mert ha vezethetek, akkor ‘felülbírálom’ a tachográfot! Szabályos az?”

 

Értelmezés

A fenti képen mutatjuk a megoldást, illetve, ennek segítségével értelmezem a kérdést. Itt láthatod vizuálisan megjelenítve, amit az illető kérdezett (javaslom egyébként több, nehezen értelmezhető probléma megoldását úgy elvégezni, hogy vizuálisan megjeleníted magadnak, vagy rajzként vagy tárgyakból kirakva, stb).

Itt KÉT fontos szabályt érdemes tudni (nem szó szerint idézve a jogszabályt).

1. Az egyik, hogy legkésőbb 4,5 óra vezetési időt követően (vagy előbb) kötelező tartani egy legalább 45 perces szünetet. Ezt a szünetet KÉT részletben is megtarthatjuk, az egyik legalább 15 perc (az első), a másik pedig legalább 30 perc (az ezt követő második).

2. A másik, amit úgy hívunk, hogy a tiszta lap elve. Ez azt jelenti, hogy minden esetben, amikor megtartottunk egy 45 perces szünetet (vagy egyben, vagy két részletben, lásd 1. pont), utána ÚJRA INDUL a 4,5 órás vezetési ciklus. Az addigi vezetési idő a napi vezetési időbe természetesen beleszámít, de mint vezetési ciklus “nullázódik”, és újra indul egy teljes vezetési ciklus a szünet után.

 
Mit jelent ez a fenti példára vetítve?

  • A 2 óra vezetést követően van egy 1,5 órás pihenőnk. A tiszta lap elve alapján tehát a 2 órás vezetési idő “nullázódik” (a napi vezetési időbe beleszámít), és ezt követően újra indul egy 4,5 órás vezetési ciklus.
  • Ebben az új vezetési ciklusban egy újabb 2 órás vezetési időszak van, ami után van egy 30 perces szünet.
  • A szabály szerint az első szünet legalább 15 perc kell, hogy legyen, ez tehát megfelel egy osztott szünet ELSŐ részének.
  • A második 2 órás vezetés után még 2,5 órát vezethetne, ami után szünetet kellene tartania (hiszen van már 2 óra vezetési időnk).
  • Amennyiben a kérdező 4,5 órát szeretne vezetni, ahogy kérdezi, akkor az történne, hogy összesen 4,5 + 2 óra, azaz 6,5 óra vezetési ideje lenne, mindössze egy 15 perces érvényes szünettel! Ami súlyos túlvezetés lenne.

A fenti levezetés miatt tehát valószínűleg a tachográf ebben az esetben jogosan jelezné a túlvezetést! Figyeljünk erre oda!


 

Jelentkezz a januári konferenciára, és kapj választ a kérdéseidre!
Már közel 200-an vagyunk!

 

Már lehet jelentkezni a januári konferenciákra!
Résztvételi díj: 7 600,- Ft

 

A KÉT IDŐPONT:

2023. január 7. és január 14.

 

Kattints ide, vagy a képre további részletekért és add le a jelentkezésedet most! A konferenciával együtt is beszerezheted 30%-os kedvezménnyel az új AETR könyvet nyomtatva.

Üdvözlettel:

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató (BME)
+36 (70) 391-2885