Mit tegyél akkor, ha… ?

Előtte még egy fontos dolog…

Sokan kértétek, hogy szeretnétek NYOMTATOTT formában is az új, 12-ik kiadású AETR könyvet.

Nos, a jó hír az, hogy már NYOMDÁBAN VAN, és kb. 8-10 napon belül már itt is lesz. Ezután postázzuk mindenkinek.

A könyv ára nyomtatva 8 900,- Ft, de október 14-ig, amíg ki nem jön  nyomdából, 30%-os kedvezménnyel lehet előrendelést leadni rá (6 230,- Ft-ért). Utána ez a kedvezmény már nem elérhető. Összesen 300 darab kerül most kinyomtatásra, ebből kb. 100 darab már le is van foglalva!

Az alábbi linken le tudod adni te is az előjegyzésedet, mielőtt elfogyna.

Kattints ide vagy az alábbi képre, és szerezd be az új, 12-ik kiadást NYOMTATVA még 30%-os kedvezménnyel!


 

Vezénylés, a feladat kiszervezése

Hogyan tudja a vállalkozás, és a fuvarszervező, hogy „megfelelő utasításokat” adott a gépkocsivezetőknek?

Egyértelműen a vezénylésből.

Mi ez?

Most tekintsünk el az eredeti kifejezéstől, ami a rendvédelmi szervekre vonatkozik! Használjuk inkább a feladatkiosztás kifejezést, mert ez jobban illik ide! Méghozzá szállítási feladat kiosztása.

Ezzel kapcsolatban a következőkre gondolhatunk:

  • Valaki (a fuvarszervező) kiosztja a szállítási tevékenységet valakinek (sofőrnek), a rendelkezésére álló (bejövő) információk tükrében.
  • Nem a sofőr maga találja ki, hova kell mennie. Megmondják neki.
  • Emiatt a megfelelő feladatkiosztás komoly felelősséggel bír.
  • Ha valami felelősséggel bíró tevékenység, akkor az szankcionálható.
  • A feladatkiosztásnak megvannak a szabályai. Ezeket a szabályokat ismerni kell. A szabályoknak a hivatalos, érvényes jogszabályokon kell alapulniuk.
  • Hogy bizonyítható legyen, a fuvarfeladat kiosztásának ÍRÁSBAN kell megtörténnie. Ennek technikai megoldása ma már elég sokrétű (nyomtatott excell tábla, okostelefonra elküldött email, pdf dokumentum, stb.).
  • Ha van nyomkövetési rendszer (GPS), akkor érdemes lehet figyelemmel kísérni a gépkocsivezető tevékenységét, egyrészt, hogy mennyire tartja magát a fuvarfeladathoz, másrészt, hogy időben kiveszi-e a kötelező szünetet pihenőt.
  • Figyelem! Mivel a gépkocsivezető a jogszabályok szerint részben önvezényléses alapon dolgozik, azaz, a forgalmi-, időjárási-, stb. viszonyoknak megfelelően maga dönti el, hogyan tudja a fuvarfeladatot végrehajtani, ezért a teljes pontosság nem elvárható. Más szavakkal, nem lehet 100 %-osan betartatni az előzetes fuvartervezés minden lépését, perce pontosan. Ez a gyakorlatban lehetetlen, mivel sok minden befolyásolhatja.
  • A megfelelő fuvarfeladat kiosztás végrehajtása számon kérhető a gépkocsivezetőn, de csak úgy, ahogy azt az előbb írtam.

 

Lényeges elemek a vezényléshez és nyomkövetéshez

Mivel több formában is megjelenhet a fuvarfeladat kiszervezése (vezénylés), ezért csak néhány alapvető fontosságú dolgot emelnék ki, hogy mire kell ügyelni, illetve, mi az, amivel nem árt tisztában lennünk!

  • MINDEN telephelyi (cégben történő) ellenőrzés során megkövetelik a vezénylést. Ha ezt a vállalkozás nem tudja megfelelően prezentálni, akkor a szankciót a vállalkozás fogja kapni.
  • Egy GPS-es nyomkövető rendszer csak arra alkalmas, hogy valós időben (real time) követhessük nyomon a jármű mozgását, illetve, adott esetben összekapcsolva tachográf távletöltő berendezéssel, hozzávetőleges pontossággal megállapíthassuk a gépkocsivezető vezetési idejét, stb., szintén valós időben. Ez azonban nem lesz teljesen pontos adat.
  • A tényleges, valós vezetési idők és pihenőidők megállapítására NEM alkalmas a GPS-es adattároló rendszer, kizárólag csak a tachográfok fizikai letöltése. Természetesen a műholdas rendszer segíthet abban, hogy ne kelljen fizikai letöltést alkalmazni, hanem távletöltéssel megoldható legyen a dolog. De még ebben az esetben is csak a tachográfban tárolt, onnan letöltött, tényleges adatok fogadhatók el valós eseményként.
  • Ha a tachográfból letöltött adatok eltérnek a GPS-es rendszerből származó adatoktól, akkor minden esetben és kizárólag csak a tachográfból letöltött, valós adatok fogadhatók el hiteles adatnak, eseménynek, mivel a tachográf egy hitelesített eszköz, a GPS pedig nem. Továbbá, a GPS-es adatok „deformálódhatnak”, azaz, pl. felhős időben lehetséges, hogy több perces eltolódások lesznek benne, vagy akár megszakadnak a jelek. Egy alagútról nem is beszélve…
  • A gépkocsivezetők vezénylése minden esetben a fuvarszervező feladata. Neki kell elkészítenie a vezénylést.
  • A vezénylésnek ÍRÁSBAN kell elkészülnie, még akkor is, ha esetleg előtte felhívjuk telefonon a gépkocsivezetőt, hogy „lenne egy gyors fuvar”, stb. UTÓLAG, nem sokkal az esemény után, el kell készíteni írásban is ezt vezénylést.
  • Az „írásos forma” nincs jogszabály által meghatározva, csupán annyi előírás van, hogy „bizonyító erejű”-nek kell lennie. Vagyis, mindenképp fontos, hogy bizonyítani tudjuk, miszerint a gépkocsivezető megkapta azt a fuvarfeladat előtt (kivéve a sürgős, azonnali fuvarfeladat esetében, de még ennek is ezt követően írásban meg kell lennie). Ez történhet legrosszabb esetben SMS formájában, de ennél jobb egy nyomtatott utasítás, vagy emailben történő elküldés okostelefodra, vagy egy olyan megoldás, hogy feltöltjük egy felhőalkalmazásba, amit a sofőr indulás előtt letölthet magának.
  • A vezénylésnek a jogszabály értelmében két hétre előre el kellene készülnie. Ez természetesen a legtöbb esetben kivitelezhetetlen. De egy közúti ellenőrzés során a gépkocsivezetőnek legalább az aznapi vezénylést be kell tudnia mutatnia a hatság felé – mégis, mi alapján indult el, miért és hova? Ezzel mind a gépkocsivezetőnek, mind pedig a fuvarszervezőnek (cégnek) tisztában kell lennie.

A vezénylésnek tartalmaznia kell minimum azt, hogy

    • a gépkocsivezető egyedül végzi a fuvarfeladatot vagy többfős személyzet tagjaként tevékenykedik (ekkor mindkét gépkocsivezetőnek meg kell kapnia a vezénylést),
    • melyik járművel fog menni (rendszám, esetleg alvázszám),
    • korongos vagy kártyás tachográffal szerelt-e a jármű (ezt nem kell minden esetben, csak akkor, ha valami eltérés van a szokásostól),
    • várható-e az, hogy másik járműbe kell átszállnia,
    • mikor kell elindulnia,
    • hova kell mennie (több feladat esetén felsorolás),
    • ha több feladata is van, van-e sorrend ezek között, és ha igen, mi a sorrend,
    • több feladat esetén vannak-e időbeni és egyéb megkötések (pl. mikorra kell legkésőbb odaérnie, neki kell rakodnia, várhatóan mennyit kell várnia, stb.),
    • adott esetben figyelmeztetés vagy jelzés az időjárási viszonyokra, vagy az útviszonyokra, korlátozásokra (mivel a fuvarszervezőnek ezzel is előzetesen tisztában kell lennie),
    • bármi egyéb adat, ami befolyással lehet a munkaidőre, vezetési időre, összességében a feladatok elvégzésére (ezt helyi viszonylatban lehet tudni).

 


 

Jelentkezz a januári konferenciára!

 

Már lehet jelentkezni a januári konferenciákra!
Résztvételi díj: 7 600,- Ft

A KÉT IDŐPONT:

2023. január 7. és január 14.

 

Kattints ide, vagy a képre további részletekért és add le a jelentkezésedet most! A konferenciával együtt is beszerezheted 30%-os kedvezménnyel az új AETR könyvet nyomtatva.

Üdvözlettel:

Szállítmányozói munkaügyi- és AETR szakértő
műszaki szakoktató (BME)
+36 (70) 391-2885