Vezetési idő

 

Egy nagyon fontos rész az 561/2006/EK Rendeletből – Vezetési idő, melyet “halálosan” félreértenek

Nagyon-nagyon sok vállalkozásnál tartott oktatás után elmondhatom, hogy a legtöbben TELJESEN félreértik a vezetési idő fogalmát, ami komoly hiba és teljesen felesleges büntetésekhez vezet! Sajnos, ez időnként a hatóságnál is előfordul, ezért nem árt tisztában lenni vele!

Először nézzük meg, hogyan határozza meg egyáltalán maga a rendelet a vezetési időt?

„vezetési idő”: annak a vezetési tevékenységnek az időtartama, melyet:

– a 3821/85/EGK rendelet I. és IB. mellékletében meghatározott menetíró készülékkel automatikusan vagy félautomatikusan rögzítettek, avagy
– a 3821/85/EGK rendelet 16. cikkének (2) bekezdése alapján manuálisan rögzítettek;

 

Az alábbiakban az általunk írt és kiadott (kb. 1000 fuvarozónak van már meg) AETR és munkaügy a gyakorlatban fuvarozóknak – Gyakorlati tanácsok és magyarázatok az utazó munkavállalókra vonatkozó szabályokhoz és a munkaügyi előírásokhoz a tachográfos járművek vezetői és vállalkozásai számára könyvből olvashatsz egy részletet a vezetési idővel kapcsolatban. Konkrétan azt a részt, hogy MIKÉNT értelmezzük HELYESEN ezt. A könyv 250 oldalas, és igazi áttörést jelent az AETR oktatása és megoldása terén. A könyvet 3 szakértő lektorálta, köztük egy igazságügyi szakértő is.

Nagyon alaposan meg kell érteni, hogy mit is jelent ez! Szedjük szét egy kicsit és nézzük meg!

Először is, ez egy bizonyos tevékenységnek az időtartamát jelenti, vagyis azt az időmennyiséget, amely alatt egy bizonyos dolgot megteszel. Jelen esetben ez a bizonyos tevékenység a vezetést jelenti, tehát azt, amikor a járművet ténylegesen vezeted. Ezt kihangsúlyozom még egyszer: a járművet ténylegesen vezeted. Vagyis, nem rakodsz, nem állsz és vársz, nem pihensz, hanem ténylegesen, mérhetően, láthatóan vezeted a járművet. Ez annyira fontos, hogy ezért ismételtem meg.

Tehát, egy olyan időtartamot, olyan időmennyiséget jelent, amely alatt ténylegesen, valóban vezeted a járművet. Ennek megértése hihetetlenül fontos!

Aztán, a jogszabály azt mondja, hogy ezt a ténylegesen vezetéssel töltött időmennyiséget mérni is lehet, sőt, ez kötelező is, konkrétan az adott jogszabályban hivatkozott menetíró készülékkel. Vagyis, a tachográf ezt rögzíti a korongra vagy a kártyára, valamint a fedélzeti egységbe is (digitális menetíró készülék esetén).

A hivatkozott másik jogszabályi rész (a 3821/85/EGK rendelet 16. cikk 2. bekezdés) a következőt mondja: „Amennyiben a készülék üzemképtelen vagy hibásan működik, a járművezetők az adatrögzítő lapon vagy lapokon, vagy az adatrögzítő laphoz csatolandó ideiglenes lapon jelzik a különböző időtartamokra vonatkozó összes olyan információt, amelyet a készülék nem rögzített helyesen.”

Mi következik ebből? Az, hogy a tachográf által rögzített vezetési idő (amikor ténylegesen vezetsz) vezetési jel formájában fizikailag látható lesz a korongon, vagy egy megfelelő kiértékelő program diagram formájában megmutatja ezt a digitális kártya elemzése révén. (Hogy miről ismerhető fel, illetve melyik jel a vezetési jel, azt a könyvben korábban részletesen átvettük.)

Továbbá, az is világos kell, hogy legyen, hogy ha kézzel rajzolod a vezetési időt (mert pl. a menetíró készülék meghibásodik), akkor a jogszabály idevágó pontja alapján az is vezetési időnek számít, valamint, hogy itt is csak a ténylegesen vezetéssel töltött időt fogod a korongra rajzolni (vagy a kinyomatra ráírni utólag, mivel a kártyára nem lehet vezetési időt visszaírni, csak a másik három tevékenységet).

Lényegét tekintve, a vezetési idő tehát az az időszak, amit a korongon ténylegesen vezetési jelként látunk (a tachográf által rajzolva, vagy általad a korong hátoldalán kézzel behúzva), vagy a digitális menetíró vezetési jelként rögzíti. Ha bármilyen más jel látszik a korongon/kártyán/kinyomaton, mint vezetési jel, akkor az NEM vezetési idő, függetlenül attól, hogy esetleg mi más.

Gondolj arra, hogy például egy terítőjárat esetén a napi vezetési időszak akár 10 óra is lehet, de ez alatt összesen nem vezetsz talán 4 órát sem, mert a többi pl. rakodással töltött idő! Csak az számít vezetési időnek tehát, ami a korongon/kártyán vezetési jelként látszik.

A könyvben példát is olvashatsz erről. Ezen kívül, a könyv egy teljesen egyedülálló mű Magyarországon, amivel MINDENKÉPPEN RENDELKEZNED KELL, ha jót akarsz magadnak! Ez egy új korszak kezdete, egy mérföldkő, ami számodra egy új korszakot jelenthet. Nézd meg, mert adott esetben “életet menthet”!

 

Mi az tehát, amit valójában (még néha a hatóság is!) félreértenek?

Azt, hogy PONTOSAN mit is jelent a vezetési idő meghatározása! Ugyanis a fenti írást, ha röviden akarom megfogalmazni, a következőt jelenti: “vezetési idő az, amit a tachográf készülék vezetési jelként a korongra vagy a kártyára rögzít – azaz, vezetési jelként látszik”.

Tehát, ha a korongon/kártyán egy jel NEM látszik vezetési jelként (azaz egy teljes jel), akkor egész egyszerűen az NEM vezetési idő!

Nem tudom, mennyire értetted meg ennek jelentőségét! Még egyszer: csak az számít vezetési időnek, ami a korongon vezetési jelként látható! Ha közte van más jel is, az NEM vezetési idő!!! Mindegy, hogy mi MÁS, de NEM vezetési idő!

 

Példa

Hadd adjak egy példát, amiből ez érthetőbbé válik! Kérlek, rajzold vagy írd ezt le, hogy nyomon követhesd, és pontosan lásd a problémát!

A rendőr vagy a Vámhatóság vagy bármelyik másik hatóság embere megállít és megnézi az egyik korongodat. A korongon az látható, hogy a vezetést 5:00-kor kezdted meg, és 10:30-kor fejezted be, miközben 6 alkalommal is megálltál, alkalmanként 10 percekre. Ezek a 10 percek látszanak is a korongon, mint pihenő jel. A hatósági személy meg akar büntetni túlvezetésért, mert véleménye szerint 5 és fél órát vezettél.

Kérdés: jogos-e a büntetés?

Válasz: NEM!

Mire hivatkozva büntetnének meg? Arra, hogy elmondása szerint “nem tartottál érvényes szünetet, mivel egyik jel esetben sem volt a pihenő legalább 15 perc, nem is beszélve egy 30 perces megállásról”.

Ez igaz. A probléma ott kezdődik, hogy nem is kellett volna szünetet tartanod!

Miért?

Mert a korongon, ami vezetési jelként, azaz tiszta vezetési időnek látszik, valójában 4 óra 30 percnyi vezetés! Ugyanis azok a 10 percek, amelyekre megálltál, NEM számítanak vezetési időnek, mivel azok NEM vezetési jelként szerepelnek a korongon! Az igaz, hogy nem is pihenő, de itt nem ez a lényeg, ne dőlj be ennek! Mert NEM is kellett pihenőt tartanod! Mert a 10 perces állás idők nem vezetési idők.

Természetesen 10:30-kor meg KELL állnod 45 percre és szünetet kell tartanod, mert ha nem tartasz, akkor ez után már jogosan büntetnek meg. De látod, hogy az 5,5 órás időtartam egésze NEM lehet vezetési idő a példában? Egyszerűen nem az. Olvasd el újra a jogszabályt, és értelmezd, ha még mindig nem így gondolod! Hisz akkor egy terítőjáratos fuvarozó, aki lehet, hogy 8 óra alatt összesen nem vezet 4 órát sem, a fentiek miatt 8 órás vezetést valósítana meg, ami nyilvánvalóan hülyeség lenne!

Nézd meg az ezzel kapcsolatos videót is, mely sokat segíthet eme félreértés teljes kitisztázásában! Aztán szerezd be magadnak az AETR könyv és az egyéb anyagok egy példányát, MOST!

Get the Flash Player to see this content.

Vezetési idő – “halálos” félreértés

 

AETR könyv fuvarozóknak és szállítóknak.
Már 1000 példány gazdára lelt.

AETR könyv fuvarozóknak és szállítóknak

Második, bővített, aktualizált kiadás!

(MINDEN egy könyvben: vezetési- és pihenőidő titkok, félreértések, hamis adatok, hasznos tanácsok, megfelelés az ellenőrzéseken, büntetések elkerülése, tanulmányok, korongok, digitális tachográfok használata – és ezernyi más! Mindez 339 oldalon, kibővítve, felújítva, aktualizálva!

Ha fuvarozol, személyszállítást végzel, akár másodállásban is, vagy saját számlás szállítással foglalkozol, akkor egyszerűen TILOS elindulnod enélkül.)

 

AETR emberi nyelven – hogy ne legyen többé vita!

A „legnagyobbak” ajánlásával…
Szabados_Tibor

Dr. Szabados Tibor igazságügyi szakértő ajánlása az AETR-könyvhöz: „Meggyőződésem, hogy rendkívül fontos könyvet tart a kezében…” ==>>

Dankó László, egykori KF-ellenőr

Dankó László, volt KF-ellenőr szerint: „Ez a kiadvány segítséget tud nyújtani a gépkocsivezető és a vállalkozás számára egyaránt.” ==>>

Kecskés Imre, egykori KF-ellenőr

Kecskés Imre, egykori KF-ellenőr szerint senkinek nem lenne szabad elindulnia az AETR-könyv nélkül. Tömör véleménye: „ez a könyv egy kincs!” ==>>

Dr. Maszong Attila

Dr. Maszong Attila, munkaügyi jogász külön kiemeli az AETR-könyv részletes munkaügyi elemzéseit. „Többszörösen megtérülő befektetés” – mondja. ==>>

Dekra-Akademie GKI képzés

A Dekra-Akademie GKI képzési Központ szerint a könyv „rendkívül értékes és egy nagyon jelentős hiányt pótolt ezen a szakterületen, miután az AETR, az 561-es és 3821-es rendeletekkel kapcsolatban ilyen körültekintően részletes, gyakorlatias és hiteles szakirodalom eddig nem volt ismeretes”. ==>>

 

  30 hozzászólás to “Vezetési idő”

  1. Tisztelt Kuzma Úr!
    Érdeklődnék,hogy a meghosszabbított,15 órás munkaidőben lehet-e meghosszabbított,10 órás vezetést csinálni,illetve ezután elég-e a 9 órás pihenőidő?

  2. Üdvözlöm!
    Szeretnénk lakóautót venni, egyet találtunk is, de ez a lakóautó tachográffal van felszerelve és teherautónak van levizsgáztatva. Magánemberként, turistaként is be kell tartani a tachos pihenős szabályt?
    Válaszát köszönöm!

    • Kedves Erika!
      Ha magánszemélyként, kifejezetten csak magáncélra használom, akkor nem kell betartani.
      Ugyanakkor, a hatóság egy esetleges ellenőrzésnél nem tudja, hogy másra is használnám-e (pl. bérben személyfuvarpzás), ezért a 28 napot visszamenőleg mindenképpen igazolni kéne.
      Ehhez elég egy nyilatkozat, hogy a járművet semmilyen más célra nem használjuk, csak magáncélra.
      Üdv
      Ferenc

  3. Tisztelt Kuzma Ferenc!

    Olyan kérdésem lenne a 2 heti vezetési idővel kapcsolatban, hogy az fix naptári hetekre szól (pl 1-2. hét, aztán 3-4. hét… stb.) vagy a 45 órás pihenő letelte után jön újabb 2 hetes cikkus? Azaz, ha nekem szerda 13:00kor telik le a 45 órás pihenő időm, akkor onnatól kezdődik az újabb 2 hetes ciklusom?

    Válaszát előre is köszönöm,
    Tamás

    • Kedves Tamás!
      A 2 vezetési hét hétfő 00 óra és vasárnap 24 óra között értendő.
      De nem úgy, ahogy írtad.
      12-2. hét (ez 2 hét), aztán 2-3. hét (ez 2 hét), aztán 3-4. hét (ez 2 hét).
      Tehát, a 2 hét mindig hetente csúszik eggyel.
      Üdv
      Ferenc

  4. Tisztelt uram.Tudna pár szóban tájékoztatni a 13 és 15 ó tevékenységi időkről?Főleg az érdekelne,tudok-e 15 órás tevékenységi időt csinálni,ha nincs közte 3 ó pihenő.Válaszát köszönöm.

    • Kedves Tibor!
      A 13 vagy 15 órás tevékenység nem lehet mind munkaidő.
      Maximum 12 óra tölthető munkával (vezetés és egyéb munka, kalapács).
      A 3 óra az csak napközbeni pihenő, semmi más, tehát 15 órát ettől függetlenül sem lehet munkával tölteni.
      Azért 13 vagy 15 óra a max tevékenység, mivel a napi pihenőidő minimum 11 vagy 9 óra, és ennek 24 órán belül kell meglennie.
      Ezekről részletesebben az AETR könyvben lehet olvasni,
      Üdv, Ferenc

  5. Tisztelt Kuzma Ur! 2017 ben oktatnak meg,es konyvek hol beszerezhetok? koszonom

  6. Tisztelt Kozma Úr! Segítségét szeretnénk kérni! Létezik-e olyan jogszabály, ami azt írja le, hogy a gépkocsivezetőknek milyen formában, tartalommal kell a vezetési időkről oktatást tartani? Milyen tartalmi követelmények vannak erre vonatkozóan, ha van ilyen szabályozás!

    Természetesen oktatást rendszeresen tartunk, de a GKI kártya megléte számunkra elég bizonyíték, hogy a sofőr megértette, magára nézve kötelezőnek tartja a vezetési/pihenőidőkre vonatkozó szabályokat! (munkaszerződés annak kiegészítő jegyzéke+munkaköri leírás is tartalmazza, amit aláírásával elfogadott)

    Egy ellenőrzésünk miatt írunk Önnek, mert nem értjük, hogy a gépkocsivezetők szabálytalan vezetési ideje miért a cég terhe, és miért van az, hogy ” …xy gépkocsivezető nem tett eleget a jogszabályban foglaltaknak……kizárólagosan Miklósi cég felelősségét állapítom meg? ”

    Amit mi teszünk : oktatás során felhívjuk figyelmüket az ide vonatkozó szabályokra (mindig), de erről külön, részletezett jegyzőkönyvet nem készítünk! Kiértékeléskor a szabálysértéseket aláíratjuk! …és sosem vállalunk olyan fuvart, ami a gkv-et kényszeríthetné túlvezetésre stb!

    Várjuk válaszát- amit előre is köszönünk!
    Miklósi &Miklósi Bt
    Miklósi Adrienn

    • Kedves Adrienn!
      Az oktatásokról mindenképpen javaslom, hogy készüljön jegyzőkönyv, külön kiemelve, hogy az 561/2006/EK rendeletből történt az oktatás.
      Ha megvan Önöknek az AETR könyv, akkor abból kiderül, MIÉRT a vállalkozás felelőssége az is, hogy a járművezető betartja-e a vezetési és pihenőidőket vagy sem.
      Az fontos, hogy a vállalkozás rendszeresen ellenőrizze és szankcionálja, mert ezzel tud a vállalkozás védekezni.
      Különösebb tartalmi formája nincs az oktatásnak, a lényeg, hogy mindig legyen jegyzőkönyv! És az tartalmazza, MIT oktattak.
      Üdv és további jó munkát!
      Ferenc

      • Ferenc, nagyon köszönöm a gyors választ!
        Elkeseredetten csak egy kérdésem maradt, ha ez így nincs benne, akkor teljesen jogos, hogy minket büntetnek meg függetlenül attól, hogy minden más teljesen rendben van e témában (munkaszerződés, munkaköri leírás, GKI kártya, kiértékelés, figyelmeztetések stb)
        Adrienn

        • Kedves Adrienn!
          Nem, nem egészen!
          Azért ha a vállalkozás bizonyítani tudja a fentieket, akkor “elég jól áll”.
          Az mondjuk még jó lenne, ha az 561-es rendeletből történő oktatást is tudná bizonyítani, mert akkor TELJESEN védve lenne a vállalkozás. Ez esetben a bírság a sofőré.
          Ha az oktatást nem tudja bizonyítani, de minden mást igen, akkor is lehet a bírság a sofőré, de ebben az esetben valószínűbb, hogy a bírságot megosztják a vállalkozás és a sofőr között, általában fele-fele arányban.
          Tisztelettel:
          Kuzma Ferenc

  7. Kérdésem nagyon rövid, de válaszának nagyon örülnék, mert az eddig megkérdezett NKH hivatal ellenőrei mind másképpen mondják a helyes megoldást.
    Én 44 évig teherautóztam camionoztam már nagyon sok vizsgát tettem, és most nyugdíjas vagyok, de megtartottam a vállalkozásomat, és egy db 7. 5 tonnás teherautót.
    Itt jön a kérdés, mivel munka ritkán van, elöfordul hogy 1- esetleg 2 hétig be sem kell indítanom az autót, hasznom igazándidból nincs belőle, de az érzés hogy ezt csináltam mindig, és most is csinálhatom nagyon jó. Hogyan igazolhatom helyesen, és a hivatal ellenőreinek, ha mégis fuvarba megyek hogy az elmúlt 1- 2 héten belül az autót meg sem mozdítottam. Válaszát köszönöm.

    +1

    • Kedves +1 vagy Larry!
      A lényeg az, hogy a 28 nappal kell elszámolni. Azokra az időkre, amikor az autó áll, Tevékenységigazoló lapot kellene írni, hétfőtől péntekig egyéb tevékenység, hétvégére pedig pihenőről. Egyéni vállalkozóknál is ugyanúgy kell kitölteni, csak két helyen. Amikor pedig vezetsz, akkor beteszed a korongot a tachográfba. HA te egyedül használod az autót, akkor ha az ellenőr egymás mellé teszi ezeket, akkor úgyis tisztán látszani fog a folytonosság. A lényeg, hogy ne legyenek lukas idők!
      Ha további részleteket szeretnél ezzel kapcsolatban, hogy akkor ez alapján hogyan kell megfelelni még teljesebben az 561-es rendeletnek, akkor ezen az oldalon megtalálod az ezzel kapcsolatos teljes fegyverarzenált.
      Jó munkát kívánva, üdvözlettel:
      Kuzma Ferenc

  8. Tisztelt Kuzma Ferenc!
    Az volna a kérdésem Önhöz, hogy az analóg tachográfot napközben ki szabad-e nyitni önmagunk ellenőrzése céljából ha úgy adódik, mindösszessen 1-2 percre? Ha igen melyik jogszabály, vagy rendelet tartalmazza ezt?

    Tisztelettel: Márta Antal

  9. Tisztelt Ferenc!

    Én buszsofőr vagyok, vállalkozóként dolgozom idegen tulajdonú autóbuszokkal, nekem nincs saját buszom, hanem másoknak dolgozom számlára. Ez azért lényeges mert azt szeretném tudni mivel kártyás és analóg tachográfot is használok a tevékenység ig. lap elengedhetetlen, Ki állíthat ki ilyen lapot? én vagy csak az akié az autóbusz? Sajnos előadásra az idén biztos nem jutok el, így megköszönném a válaszát. itt.

    Üdvözlettel: Kiss Attila

  10. Tisztelt Kuzma úr
    az lenne a kérdésem,hogy négy kézbe hosszabbitható e a vezetési idő 10 órára válaszát előre is köszönöm.Tisztelettel Tamás

    • 4kézben nem tudsz segiteni?tel.szám e-mail?apa fia pár.tolna megye.köszönöm!

      • Helló!
        Ezt a kérdést kihez intézted?
        Én szerkesztem és vezetem az oldalt, de én nem vezetek teherjárművet.
        Kitől szeretnél választ kapni?
        Nem munkaközvetítőként dolgozom, így sajnos nem adhatok ki neked infót arról, hogy ki mikor megy 4 kézben.
        Nem is tudok ezekről, hiszen nekem csak hírlevél olvasóim vannak.
        Üdv
        Kuzma Ferenc

  11. Tisztelt Kuzma Úr!

    Kérdésem nagyon rövid, de válaszának nagyon örülnék, mert az eddig megkérdezett NKH hivatal ellenőrei mind másképpen mondják a helyes megoldást.
    Én 44 évig teherautóztam camionoztam már nagyon sok vizsgát tettem, és most nyugdíjas vagyok, de megtartottam a vállalkozásomat, és egy db 7. 5 tonnás teherautót.
    Itt jön a kérdés, mivel munka ritkán van, elöfordul hogy 1- esetleg 2 hétig be sem kell indítanom az autót, hasznom igazándidból nincs belőle, de az érzés hogy ezt csináltam mindig, és most is csinálhatom nagyon jó. Hogyan igazolhatom helyesen, és a hivatal ellenőreinek, ha mégis fuvarba megyek hogy az elmúlt 1- 2 héten belül az autót meg sem mozdítottam. Válaszát köszönöm.

    Kiss R

  12. Jó napot kívánok.
    Tisztelettel szeretném megkérdezni,hogy a buszsofőröknek mennyi a napi munkaidejük.
    12 vagy 15 óra.

  13. Tisztelt Uram!

    Tevékenység Igazoló lap kitöltése kötelező a pihenő idők igazolására vagy elegendő a korong kitöltése?
    A napi tevékenység végeztével a korongot ki kell venni a tachográfból vagy benne hagyható és a tevékenység kapcsoló használatával igazolható a pihenő? 50 km feletti ill. nemzetközi személyszállítás esetén.
    Köszönettel : Kovács Zsolt

  14. Tisztelettel kérdezem,a hétvégi pihenőket a korong hátulján kell és lehet jelölni?pl . péntek 18.oo kor végeztem korong ki,éjfélig a hátulján meghúzom a pihenőt,majd szombat-vasárnap szintén meghúzom a hátulján 0-24ig. majd a hétfői indulásig szintén pihenőt húzok igy OK. vagy kell a tevig.lap.köszönettel András. Pécs

  15. Tisztelt Uram!

    Az érdekelne, hogy gyüjtő járat esetén, előfordul, hogy 16 óra munkaidőt kell csinálni. ( pl. 6-22-ig), de a vezetési idő nem haladja meg a9 órát.
    Szabályos-e ez, vagy van rá konkrét jogszabály?

    Köszönettel: Szabó János

    • Tisztelt Kuzma úr!

      Van valamilyen jogszabály ami megváltoztatta a napi 13 órás munkaidőt 12 re?
      Én 13 ó tudok meg a főnököm is.

      Üdv : Attila.

      ( Munkaideje maximum 15 óra lehet 24 órás perióduson belül, abban az
      esetben, ha a 15 órás munkaidőn belül 3 óra egybefüggő pihenőidőt tudott
      tartani. Ha a 3 óra folyamatos pihenőidőre nincs lehetőség, a munkaidő
      maximum 13 óra lehet. (A gépkocsivezető indulástól-érkezésig 13 órát tölthet
      úton).

  16. Tisztelt Uram!
    Folyamatos 4 kezes fuvarjaink vannak.
    A munkaidőnk bőven kijön a 21 órából,mivel folyamatos 4,5órás váltásokat csinálunk,tehát nagyjából 18,30perc alatt vagyunk a lerakón.
    Ez a vezetési idő szabályos forma pihenő nélkül?
    Üdvözlettel,
    K.K.

    • Szia.Olvasom,hogy jártok 4 kézben.Tudom hogy pár éve…de faterral nem igen találunk semmit!tolna megyeiek vagyunk!ha tudsz segits!családos vagyok!Milyen cégnél vagytok,tel.szám e-mail cim?köszönöm

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(kötelező)

(kötelező, de nem látszik)

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..