Kosár

Hihetetlenül tanulságos dolgokkal találkozok minden oktatáson. Nemrég is egy olyan cégnél tartottam oktatást 28 főnek, ahol a sofőrök a “hagyományos” módon tanulták eddig az AETR-t: a parkolóban a kollégáktól, rosszabb esetben egy ellenőrtől, aki sajnos néha “agyament hülyeségeket” is mond nekik, amit a képzetlen emberek készpénznek veszenek.

Néhány ezek közül a “szabályok” közül, amit ellenőrök mondtak nekik (a parkolói oktatásból származó blődségeket nem sorolom fel, mert 2 oldal nem lenne elég):

  1. A sofőrnél nála kell lennie a korábbi, 28 napon belüli 4 kezes (páros) vezetés során a váltó sofőrnél keletkezett korongok fénymásolatának arra az esetre, amikor egyedül vezet, mert így igazolja a hiányzó kilómétereket; ha ez nincs nála, akkor megbüntetik.
  2. A sofőrnek el kell számolni a jármű minden mozgásával, vagyis azzal, amikor nem ő vezette a járművet, mivel ellenőrzéskor a sofőr korongján/kártyáján hiányzó kilóméterek lesznek, amikor visszaül az autóba, és ezért megbüntetik.
  3. Kártya nélküli vezetés esetén (pl. telephelyen belüli vagy egy elzárt területen belüli mozgás esetén, vagy ha a sofőrkártya sérült) mindig be kell tenni a járműbe az üzembentartói kártyát, különben bírságot szabnak ki.

Ennél több is volt, de ennyi is elég. És mindez csak egy napon, ettől a 28 embertől! És mindez csak az, amit az ellenőrök mondtak a sofőröknek! És ami a legfőbb probléma, hogy a fentiek nagyon jól hangzanak, egészen hihetőek, ezért a képzetlen emberek el is hiszik ezeket. (Nem az ellenőrökre akarom kihegyezni ezt a cikket, hanem a képzetlenségre, és arra, hogy a képzetlen ember szinte bármit elhisz. Az, hogy a fentieket ellenőrök mondták, csak nehezíti a dolgot.)

Kapcsold be a képek engedélyezését!A másik legelterjedtebb “oktatási módszer”, amikor a sofőrök egymástól tanulnak. Mondhatni “elmondják a tutit” egymásnak. Hát, egészen hihetetlen történeteket és  megoldásokat hall az ember. Leginkább az autópályák mellett található parkolókban teszik mindezt.

Ezt hívjuk “parkolói oktatásnak”Mi a baj ezzel?

  • így terjednek a “biztos, tuti jó” megoldások, amikről a legtöbbször kiderül, hogy totál hülyeségek (nem adunk tippeket, bár ismerjük ezeket…)
  • rengeteg hamis információ, adat, “egyéb megoldás” terjed el és cserél gazdát, amit később nagyon nehéz kiverni a sofőrök fejéből
  • némelyik ilyen “nálam bevált” módszer komoly bírságokat eredményez – jogosan -, amikor is sofőrként csodálkozol majd, hogy “de hát én úgy csináltam, ahogy a
    Józsi mondta”
    (a bírságtól ez nem ment meg TÉGED)
  • ennél csak az a rosszabb, hogy ha egy hülyeséget az ellenőr mond, “tanít” a sofőrnek, és aztán sofőrként megpróbálsz erre hivatkozni – és csodálkozol, hogy senkit sem érdekel csak kapod a csekket (ahogy azt a fenti 3 példában leírtam)
  • a “parkolói oktatás” olyannyira elterjedt, hogy kínkeserves dolog megértetni a
    sofőrökkel a vállalkozások részéről, hogy felejtsék el azt a sok marhaságot, amit így tanultak – sofőrként és vállalkozásként pedig súlyos árat kell fizetned ezekért (most csak hümmöghetsz ezen, de sajnos a tények mást mutatnak)
  • ebben mégis az a legrosszabb, hogy a sofőrök (és sokszor a vállalkozások is) NEM akarnak megválni ettől a fajta oktatási módtól, mivel sok okos, hasznos és valóban használható információt is kapnak, amiért azt gondolják, hogy MINDEN információ, amit kapnak, az valós és használható – amíg ki nem derül az ellenkezője

Információd zöme, tudásod java sofőrként és vállalkozásként neked is valószínűleg a “parkolói oktatásból” származik. Nekünk semmi bajunk ezzel, kivéve, hogy MINDEN sofőr, aki KIZÁRÓLAG így szerezte tudását, pengeélen táncol! A vállalkozások pedig NINCSENEK biztonságban, ha kizárólag így “oktatják” a sofőrjeiket vagy csak ilyen
sofőrjeik vannak. A csekket végül is valakinek ki kell fizetnie…

 

Használd együtt a korongot és a Tevékenységigazoló lapot – és fizesd a büntetést!

Még tegnap este is oktattam egy céget, ahol hallottam egy olyan dolgot, hogy a hajam is égnek állt tőle. Ezt a rendőr mondta neki, és azóta így csinálja. Aztán tegnap szembesítettem vele, hogy miért is nem kellene ezt csinálnia.

Az illető cég kisautóval is fuvarozik és, kb. hetente egyszer vagy kétszer a 7,5-el is. A következő tanácsot kapta az illető az ellenőrtől:

Ha egy hétig nem dolgozik a tachográfos autóval, mert csak a kicsi autót használja, akkor egyrészt írasson a vállalkozással egy
Tevékenységigazoló lapot erre az időszakra, másrészt tegyen be egy
korongot is a tachográfba, azon húzza ezen időszak alatt a pihenőt.
Írja meg a korongot a nevére és a Tevékenységigazoló lapon is az egyéb
munkát.

 

Ezt mondták neki. Mi
a
baj ezzel?

  • Egyrészt, ennek így semmi értelme, mert
    olyan nincs, hogy egy
    hétig használunk egy korongot, mivel legfeljebb 24 órányi időtartamig
    használhatjuk. Az egy hetes korong mindenképpen problémás.
  • Nem javasoljuk, hogy ugyanarról a
    dologról korong is és Tevékenységigazoló lap is legyen: vagy az egyik,
    vagy a másik.
  • De
    ami a legfőbb probléma, hogy egymásnak ellentmondó adatok szerepelnek
    ugyanarra az időszakra. Ugyanis, a koronggal pihenőidőt húz (amellett,
    hogy szabálytalan a 24 órát meghaladó koronghasználat). A
    Tevékenységigazoló lapon bejelöli, hogy “olyan járművet vezet, ami
    tartozik az 561/2006/EK rendelet hatálya alá. Tehát, egyéb munkát végez.Mivel
    a korong is és a Tevékenységigazoló lap is (megfelelően kitöltve)
    hiteles okmány, dokumentum, ezért itt két, egymásnak teljesen
    ellentmondó információ szerepel, két, hiteles okmányon. Az egyik
    szerint pihenőidőt töltött a járművezető, a másik szerint egyéb munkát
    (“kisautót” vezetett). Melyik az igaz? Döntsd el te!

Az a
probléma, hogy ha egy személy saját maga csinál hülyeségeket, és fizeti
a büntetést, az az ő dolga. De ha valaki valótlan, botor dolgot mond
vagy tanít sok másiknak, és így azok
hülyeségeket csinálnak, az egy egészen más tészta. És az is igaz, hogy
senkinek nem kell elhinnie ezeket, hanem utána kéne járnia, hogy ez így
van-e?

 

 

Mi abban segítünk, hogy valós dolgokat, valós adatokat mondunk neked. Hogy ne akkor derüljön ki, hogy marhaságot tanultál, amikor “perkálnod kell” a büntetést.

A fenti idézetek az új AETR könyvből vannak. Az alábbi linkre kattintva tudod megrendelni.

Kérem az AETR könyvet!