Mit tehetünk, ha büntet a rendőr? (AETR)

 

(A DAS állásfoglalása alapján…)

Minél többet közlekedünk gépjárművel az ország útjain, annál nagyobb esély van arra, hogy rendőri ellenőrzés alá vonnak bennünket. Egy ilyen ellenőrzés legtöbbször büntetés nélkül végződik, de előfordulhat, hogy komoly bírság születik. Ha később a határozatot támadni akarjuk, nagyon nagy jelentősége van annak, hogy a helyszínen milyen tényállás került rögzítésre. Ezért nem árt tudni, hogy milyen jogok illetnek meg bennünket a helyszíni vizsgálat során.

Jelen cikk kizárólag a fuvarozókat legtöbbször érintő közigazgatási eljárást helyezi górcső alá. Ilyen eljárás indul a legtöbb fuvarozással kapcsolatos bírságolásnál (például az összes AETR alá tartozó cselekménynél), de a minden gépjárművezetőt érintő biztonsági öv és mobiltelefon nem megfelelő használata miatt is. Amennyiben közúti ellenőrzés alá vonnak és helyszíni eljárásra kerül sor, önmagunk jogi képviselőjeként első sorban érdemes megfelelő hangulatot teremteni az eljáró rendőrrel. A kötekedő, ideges magatartást tanúsító autóssal ellentétben a hozzáértő, segítőkész ügyfél hamar kialakíthat egy udvarias légkört, így akár a bírságot is elkerülheti. Miután megalapoztuk a kedvező hangulatot, a rendőr jegyzőkönyvben rögzíti a történteket.

Rendőri ellenőrzés

A rendőr által hivatalos eljárás során felvett jegyzőkönyv közokiratnak minősül, ami az ellenkező bizonyításig teljes bizonyító erővel bizonyítja a benne foglaltak valóságtartalmát. Ez nyilvánvalóan rendkívül egyoldalúvá teszi a helyzetet, egy állampolgár és egy rendőr nyilatkozata közül ezért mindig az utóbbié lesz sokkal erősebb. A jogbiztonság kívánja meg, hogy ennyire megbízzunk a rendőrökben, e nélkül egy hatósági intézkedést sem lehetne tenni videó felvétel vagy hatósági tanú nélkül. A közokiratnak minősülő jegyzőkönyvből következik, hogy ha abban például kézben tartott mobiltelefon használatát rögzítik, akkor – ha csak nincs egy független tanú, vagy egy jó videó felvétel mellettünk – a rendőrnek lesz igaza.

Ahhoz, hogy áttörjük ezt a kényelmetlen szituációt, nem árt tudni, hogy a közigazgatási eljárás során az ügyfél kérheti a nyilatkozatának szó szerinti jegyzőkönyvbe vételét. Először szóban kell az igényt előadni, de ha másként nem megy, akkor elutasítása esetén a jegyzőkönyvre is fel lehet vezetni, hogy szó szerinti jegyzőkönyvbevételt kérünk. Amennyiben a kérést nyomós ok nélkül tagadja meg a hatóság, akkor ezzel olyan eljárásjogi hibát vét, ami miatt akár a teljes határozat megsemmisítését is el lehet érni később, ez persze egyedi körülményektől is függ. Ha elkezdődik a szó szerinti jegyzőkönyvezés, azokat a tényeket kell benne rögzíteni, ami a mi álláspontunkat támasztja alá. A közigazgatási eljárás során egyébként hangfelvétel készíthető a hatóság által, ebből az következik, hogy az ügyfélnek is joga van a teljes eljárásról felvételt készíteni. Lehet hivatkozni arra, hogy egyéb bizonyítási eszközt is használjon fel a hatóság. Az ügyfél által javasolt bizonyítási eszköz mellőzésére csak nyomós okból van lehetőség, ha a jegyzőkönyvben előadott bizonyítási indítvány érdemben hozzájárult volna a tényállás tisztázásához, akkor annak elmaradása a hatóság terhére esik, a fellebbezésben ez is felhasználható. Négykezes fuvar esetén a kolléga nyilatkozata kitűnően megfelelő tanúvallomásnak, mivel nem áll fenn rokonsági fok, vagy üzleti kapcsolat, viszonylag független tanúnak minősül. Nyilatkozatát érdemes szó szerint jegyzőkönyveztetni, ha ez nem lehetséges, akkor legalább a nevét és lakcímét fel kell vezettetni. Amennyiben a hatóság még ezt is megtagadja, sajnos nincs egyéb megoldás, csak az, hogy panaszt kell tennie a felettese előtt, és a panaszban felhasználni a tanút.

Le kell szögezni, hogy rendőrrel szemben csodákat nem lehet elérni. Viszont azokban az ügyekben, ahol nem csak a rendőr által felvett tényálláson múlik a bírság (pl: biztonsági öv), hanem némi bizonyítást is igényel, ott érdemi segítséget nyújthat az eljárás során bennünket megillető jogok megfelelő ismerete.

Dr. Vizi András

DAS Jogvédelmi Biztosító Zrt.

Kapcsolódó oldal: www.das.hu

 

AETR és munkaügy a gyakorlatban – a teljes AETR magyarázata a hétköznapi ember nyelvére fordítva. Áttörés az AETR megértésével kapcsolatban!

Kérdéseid vannak? Nem vagy egyedül!Fuvarozó vagy? Sofőrként dolgozol? Netán nem ez a fő tevékenységed, de kell vezetned 3,5 tonnánál nagyobb járművet is? Esetleg buszozol, és nem tudod, saját számlásként működhetsz-e? Nem érted pontosan a MENTESSÉGET?

Akkor bizony néha elég zűrzavaros lehet a helyzeted! A lehetséges következmény pedig: sok százezres bírság.

Tény: a legtöbb fuvarozó vagy sofőr elég rendesen össze van keveredve az AETR jogszabályokat illetően. Sokak számára zűrzavar az egész.

De még ha nem is mindig ennyire súlyos a helyzet, akkor is rengeteg kérdés van, amire nem tudja a választ.

Miért?

Mert az AETR-el és a kapcsolódó munkaügyi előírásokra vonatkozólag annyira összetett a szabályozás, hogy a legtöbben egyáltalán nem értik, hogyan kéne ezt MEGFELELŐEN értelmezni a saját tevékenységükre és JÓL csinálni ezt az egészet.

Az eredmény pedig: sok százezres bírságok.

A helyzetet az is súlyosbítja, hogy a hatóság körében sincs teljes egyetértés azzal kapcsolatban, hogyan kell értelmezni valamit. Pl., az egyik megyében elfogadják a koronggal történő heti pihenő igazolást, a másikban büntetnek érte.

Ez alapján TE hogyan döntöd el, mi a helyes és hogyan csináld jól?

Sok tucatnyi, akár száznál is több olyan dolog van, amit nagyon ildomos tudni és megfelelően értelmezni, használni a gyakorlatban, ha azt akarod, hogy NE bírságoljanak meg. Például:

  • Hogyan kell megfelelően eljárni, ha beragad a kártya a digitális tachográfba vagy a korong beszorul a menetíróba? Hogyan adminisztráld ezt?
  • Hogyan foglalkoztasd az alkalmi munkavállalót?
  • Hogyan kell pontosan értelmezni a négykezes járatot: pihenők, munkaidő, vezetés, stb.?
  • Hogyan értelmezd és számold el a 15 percnél rövidebb állással töltött időket?
  • Mit tegyél, ha csak pár napja dolgozol egy cégnél, és előtte hónapokig nem volt munkád? Hogyan igazold ebben az esetben a 28 napodat?
  • Mitől lesz saját számlás egy szállítási tevékenység, és hogyan igazold ezt megfelelően?
  • Ha elküldöd a dolgozót, mi a pontos eljárás, ha azt akarod, hogy se őt, se téged ne bírságoljanak meg?
  • Hogyan kell értelmezni a munkaidő keretet?
  • Mit jelent a 24 órás koronghasználat?
  • Mit jelent a mentesség és hogyan igazolod ezt? Miért van egy jogszabályon belül két jogszabályi pontban is “kétféle mentesség”? Mi a különbség a kettő között?
  • Hogyan igazold a pihenőket, hogy NE büntessenek meg érte?
  • Nem tudod, mi a különbség a rendelkezésre állási idő, a készenlét és a várakozás között?
  • Szeretnéd alaposan megérteni a 24 órás szabályt, a napi és heti pihenőidőket a különböző tevékenységekre, és a vezetési időt, vezetési hetet a TE tevékenységedre vonatkoztatva?
  • Szeretnél több száz más fontos kérdésre választ kapni?

És végül: NEM szeretnél sok százezres bírságokat, igaz?

Akkor kattints ide MOST, és tudd meg, mi az a rendkívül fontos kiadvány, ami teljesen új alapokra helyezi az AETR-el kapcsolatos megértésedet! De siess, mert EL FOG FOGYNI!!!

 


Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel!

Közúti ellenőrzés